شناسهٔ خبر: 66937333 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش در کمین فسیل‌های چند میلیون ساله؛ گلستان در آماده‌باش کامل است

گرگان- ایرنا- گرمای هوای روزهای آینده و احتمال آتش‌گرفتن عرصه‌های ملی گلستان به خصوص فسیل چند میلیون‌ ساله هیرکانی، دستگاه‌های مدیریت بحران گلستان را در آماده‌باش کامل قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دمای استان گلستان در ظهر امروز (پنجشنبه) به ۳۳ درجه رسید و با وجود فایده این افزایش دما برای رشد هر چه بهتر محصولاتی مانند کلزا، گندم و جو، این گرمای هوا، احتمال آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی را دوچندان کرده است.

افزایش دما یکی از تهدیدات احتمالی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی پس از برداشت محصول است در زمان برداشت در استان گلستان به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: با توجه به پیش بینی افزایش دمای ۴۰ درجه‌ای برای استان در روز جمعه، هشدار جوی زرد هواشناسی به مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای اطلاع رسانی و پیشگیری از خسارت ناشی از آن ارسال شده است.

نعمت الله حاجی زاده روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکید شده که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه، آمادگی لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: وزش باد با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برای ۲ روز آینده در استان پیش بینی شده که از مسوولان جهادکشاورزی استان نیز خواسته شده توصیه‌های لازم را به گلخانه‌داران و کشاورزان برای پیشگیری از تخریب سازه‌ها و آتش سوزی احتمالی در کشتزارهای آماده برداشت محصولات زراعی ارایه دهند.

آتش در کمین فسیل‌های چند میلیون ساله؛ گلستان در آماده‌باش کامل است

آماده باش نیروهای منابع طبیعی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی استان مبنی بر افزایش دما و احتمال بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع همجوار زمین‌های کشاورزی، نیروهای یگان حفاظت این اداره کل در آماده‌باش هستند.

عیسی گلبینی مفرد افزود: گشت‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در تمامی شهرستان‌های تابعه برقرار شده و پایش عرصه‌ها برای پیشگیری از بروز آتش سوزی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: علاوه براین، عملیات آتش‌بُر در عرصه‌های جنگلی و مرتعی همجوار با زمین‌های کشاورزی آغاز شده تا از بروز آتش سوزی به عرصه منابع طبیعی ممانعت شود.

گلبینی به شهروندان توصیه کرد نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم را در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی رعایت کرده و از رها کردن آتش و استفاده از هر وسیله قابل اشتعال دیگر در جنگل‌ خودداری کنند.

به گفته وی، افزایش دما و احتمال آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان تا پایان روز شنبه (۱۲ خرداد ماه سال جاری) هشدار داده شده است.

افزایش دما ۴۰ درجه‌ای برای گلستان

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: افزایش محسوس دمای استان در روز جمعه و تداوم گرما تا ظهر شنبه، کاهش رطوبت نسبی، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و گرد و خاک محلی پیش بینی شده است.

محمد کمالی اظهار کرد: با فعالیت این سامانه، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، آسیب به برخی سازه‌ها، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، احتمال آتش سوزی در مزارع، عرصه‌های جنگلی و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

وی توصیه کرد: اطمینان از خاموش شدن آتش، مستحکم سازی سازه‌ها و تنظیم دمای گلخانه‌ و مرغداری‌ درحال پرورش، مدیریت مصرف حامل‌های انرژی و سایر تمهیدات پیشگیرانه برای گذر از این سامانه لازم است.

کمالی افزود: پایان فعالیت این سامانه از استان گلستان روز یکشنبه پیش بینی می‌شود.

نظر شما