شناسهٔ خبر: 66936132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس گروه مطالعات غرب آسیا وزارت خارجه:

آیت الله رئیسی معیار خدمت به مردم است

بیرجند - ایرنا - رئیس گروه مطالعات غرب آسیا مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: آیت الله رئیسی تجلی و معیار خدمت به مردم است که برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی فردوسی پور روز پنجشنبه در مراسم هفتمین روز خاکسپاری شهدای خدمت که با حضور شماری از مسئولان استان و مردم در مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار شد، گفت: شهدای خدمت را از حیث چند خصیصه بارز می‌توان شناخت که نقطه بارز و برجسته این شهدا به خصوص شهید آیت الله رئیسی، ولایتمداری آنان است.

وی افزود: کسانی که با شهید رئیسی رفاقت، آشنایی و دوستی داشتند این را می‌دانند که وی مورد اعتماد امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه گفت: کم پیش می‌آید انسان از ابتدا تا انتهای خدمت ثابت قدم باشد و این اعتماد را برای خود ذخیره کند؛ از خصایص بارز آیت الله رئیسی و سردار دیپلماسی این بود که مقام معظم رهبری نه در مراسم تحلیف یا کسب رای اعتماد کابینه بلکه تا ایام شهادت این اعتماد را پابرجا داشتند.

وی اضافه کرد: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» و این شهدا در خدمت به ملت شریف ایران خستگی ناپذیر بودند.

فردوسی پور گفت: خصیصه بارز دیگر شهید جمهور و شهید امیرعبداللهیان این است از دامان محرومیت و یتیمی بالا آمدند و افتخار استان خراسان جنوبی این است که آیت الله رئیسی متعلق به این استان و توده مردم شریف منطقه به خصوص بیرجند بودند.

وی ادامه داد: افتخار بلندی بر تارک خراسان‌ جنوبی و بیرجند نقش بسته که به این شهید خدمت اعتماد کرده و او را روانه سنگر مجلس خبرگان رهبری کردند.

رئیس گروه مطالعات غرب آسیا مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: در تحلیل‌ها سه سال کم و در دنیا دوران ریاست‌ جمهوری حداقل چهار ساله است که برای شناخت اصولا باید دوره تجدید شود.

وی افزود: بر اساس آمار اولیه ۳۰۰ پیام تسلیت در سطح سران و مقامات عالی رتبه روسای قوا به ایران واصل شد، در مراسم تشییع و حتی بعد از تدفین هیات‌هایی که به ایران آمدند از سطح رئیس دولت، رئیس جمهور، روسای قوای سه‌گانه، وزرای خارجه تا امروز که به منازل این شهدا ورود می‌کنند ۹۰ هیات وارد ایران شدند.

فردوسی پور گفت: همچنین مقامات رسمی و عالی رتبه با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که مرهون توفیقات شهدای خدمت در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی است.

وی افزود: سیاستی که بر اساس سیاست متوازن، هوشمند و پویا تعریف شده و در برنامه شهید حسین امیرعبداللهیان برای کسب رای اعتماد به مجلس رفته بود در پوشش سیاست خارجی دولت سیزدهم در قالب سیاست همسایگی حلول پیدا کرد.

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه خیلی‌ها شعار همسایگی دادند اما تعریف سیاست خارجی مرحله به مرحله است گفت: در وضعیت همسایگی کار دولت سیزدهم در عرض معدل تقریبا هزار روز کارنامه عمل دیپلماسی به جایی رسید که از مرز تنش زدایی گذر کرده و به مرحله همکاری ورود کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین بعد از مرحله همسایگی در حیطه‌های منطقه‌ای، بزرگترین دستاوردها مرهون عضویت ایران در شانگهای و اوراسیا است که اوراسیا اتفاق نوین هزاره سوم و قرن ۲۱ شناخته می‌شود.

فردوسی پور گفت: آمدن هیات‌های سطح بالا معنا دارد و مفهوم اساسی این است که ایران را به عنوان عنصر موثر، مثبت و کارساز در حد اختلافات بین المللی شناخته‌اند؛ این قاعده حاصل نمی‌شود مگر با یک‌ مولفه که رمز توفیق آن بیعت سردار میدان و دیپلماسی ایران بود که ما ضعف و عیب خود در گذشته را شناختیم.

وی افزود: تلفیق و توفیق عمل مشترک این دو مولفه کارساز شد و دیپلماسی نرم در کنار دیپلماسی میدان توفیق دیپلماسی برآمده از مقاومت را ایجاد کرد کما اینکه سران مقاومت اسلامی شهید امیرعبداللهیان را وزیر مقاومت و دیپلماسی مقاومت اسلامی خواندند.

رئیس گروه مطالعات غرب آسیا مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه علت مبقیه قیام امام حسین (ع) امروز غزه و فلسطین است گفت: آنچه انقلاب اسلامی را جهانی سازی کرده، قیام مردم فلسطین بوده و یزد زمان هم رژیم صهیونیستی است.

وی عنوان کرد: رمز موفقیت دیپلماسی مقاومت مرهون آموزه‌های امام راحل است، این آموزه‌ها و رهبری‌ها داهیانه را در امامین انقلاب مشاهده کردیم و معظم‌له فرمودند خرمشهرهای فراوانی پیش رو داریم که مردم باید خود را برای خرمشهرهای آینده مهیا کنند.

فردوسی پور گفت: سوم خرداد ۱۳۶۱ یک حادثه گرانسنگ و ذی قیمت برای انقلاب اسلامی است که دو مولفه قدرت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حیثیت آن را به لحاظ جانمایی در جهان امروز که از آن تعبیر به ژئوپلتیک می‌کنیم محفوظ نگه داشته است.

وی افزود: هنوز خرمشهرهای بسیاری در پیش داریم و هشتم تیر واجب‌تر بر ما مردم است به خصوص خراسان جنوبی که افتخار تشییع پیکر پاک وکیل خودتان در مجلس خبرنگان رهبری و شهدای خدمت را دارید.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه بیان کرد: مردم این استان همواره افتخار مشارکت سرآمد و بالای سیاسی را در نظام اسلامی داشته اند و باید در خرمشهر فتح الفتوح هشتم تیر ماه هم با انتخاب آگاهانه خودشان تداوم راه شهید جمهور و شهدای خدمت را به اثبات برسانند.

وی گفت: در این برهه زمانی آنچه مهم است این است که ملت بزرگ ایران در انتخابات ریاست جمهوری سرافزار بیرون بیاید.

فردوسی پور افزود: شاهد بعضی برخوردهای نادرست با شهید رئیسی بودیم اما او متخلق به اخلاق حسنه بود و باید در انتخابات آینده مسیر این شهید خدمت تثبیت شود.

وی گفت: این اخلاق حسنه سبب شد که نه تنها یک اجماع ملی در سطح کشور داشته باشیم که شهادتش هم این را اثبات کرد بلکه در وضعیت ارکان و چرخه سیاسی این وحدت ملی به وجود آمد.

رئیس گروه مطالعات غرب آسیا مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه شرایط پیش‌رو سخت است و باید کشور را بیمه کنیم، گفت: برای این شرایط سخت باید مردان آب دیده و فولادین انتخاب کنیم چرا که مردم ما با این تشییع پیکر شهید جمهور و شهدای خدمت توقع سطح جامعه را بالا بردند و این انتظار وجود دارد هر کسی که در این جایگاه قرار گیرد خودش را خادم ملت ایران بداند.

وی مشارکت بالا در انتخابات پیش‌رو را احترام به شهدای خدمت خواند و افزود: اگرچه مردم خراسان جنوبی داغدار از دست دادن وکیل خود در مجلس خبرگان و ریاست جمهوری هستند اما ثابت قدمی خود را در خرمشهرهای مختلف نظام در گذشته به خوبی اثبات کردند و این بار هم در انتخابات پیش‌رو ثابت قدمی را به منصله ظهور خواهند رساند.

مراسم بزرگداشت شهدای خدمت امروز با حضور استاندار خراسان جنوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان، شماری از مسئولان استان و قشرهای مختلف مردم در مسجد امام حسین (ع) بیرجند برگزار شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش در شب ولادت امام هشتم به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

پیکر رییس جمهور شهید پس از تشییع تاریخی در شهرهای تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد، غروب سوم خرداد در رواق «دارالسلام» حرم امام رضا (ع) آرام گرفت.

نظر شما