شناسهٔ خبر: 66935819 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر ارشاد: رئیس‌جمهور کم‌نظیری را از دست دادیم

وزیر ارشاد گفت: رئیس جمهور کم‌نظیری را از دست دادیم، مردم ایران حق دارند اینگونه سوگواری و عزاداری کنند وزیر ارشاد گفت: رئیس جمهور کم‌نظیری را از دست دادیم، مردم ایران حق دارند اینگونه سوگواری و عزاداری کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مراسم بزرگداشت شهید آیت الله رئیسی و همراهان‌شان توسط جامعه قرآنی کشور شامگاه گذشته چهارشنبه (۹ خرداد) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم با تقدیر از برگزاری چنین محفلی، گفت: همه حضار در این محفل نورانی از کسانی هستند که از دور و نزدیک شاهد فعالیت های شهید خدمت بودند.

وی افزود: همانطور که اشاره شد آقای رئیس جمهور در کنار همه ویژگی های ممتازی که داشتند (که طبق فرمایش رهبر انقلاب تعدادی محدودی زیر سقف آسمان با چنین ویژگی هایی پیدا می شد) کاملا شخصیتی قرآنی بودند.

اسماعیلی ادامه داد: خانواده ایشان منزل مسکونی خود را برای فعالیت های قرآنی قرار داده بودند؛ تمام خانواده شهید رئیسی از همسر فاضل‌شان گرفته تا فرزندان‌شان همگی از خادمان قرآن کریم هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: فضایی که رئیس جمهور در تمام دوره فعالیت در سالهای قبل و در دوره فشرده که مسئولیت ریاست قوه قضائیه و مجریه را برعهده داشتند معطر به عطر دلدادگی ایشان به قرآن کریم و اهل بیت (علیهم السلام) بود که منجر به چنین جوشش ها و اتفاقات مهمی شد.

وزیر ارشاد گفت: رئیس جمهور شهید مجموعه هایی که در اواخر عمر خود مسئولیت‌شان را برعهده گرفته بودند، به دلایلی متعددی دچار مشکلاتی بودند ولی از آنجایی که رئیس جمهور ما رئیس جمهور کارآمد قرآنی بود توانستند موثر واقع شوند.

وی افزود: در کنار همه ویژگی های شخصیتی، رئیس جمهوری مدیر، مدبر و با کفایت بود؛ آستان قدس رضوی را قبل از مدیریت آیت الله رئیسی و بعد از ایشان مقایسه کنید اساسا کارکرد آستان قدس را ده‌ها مرتبه ارتقا دادند؛ آستان وارد فعالیت های اجتماعی وسیع شد، حوزه خادمی را به تمام نقاط کشور تسری دادند، صدها فعالیت جدید فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به مجموعه فعالیت های آستان اضافه کردند و در کمتر از سه سال که مسئولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشتند (به شهادت دوست و دشمن) آستان در همه شاخص ها جهش بزرگی را تجربه کرد.

اسماعیلی گفت: شبی که مسجل شده بود رهبری تکلیف فرموده بودند که شهید رئیسی بروند به دستگاه قضایی، نظرسنجی ملی‌ را با همکاری دوستان‌مان در مرکز معتبری سامان دادیم که نتیجه آن نشان می داد سرمایه اجتماعی قوه قضائیه وضعیتی نگران کننده دارد اما در طول دو سال و نیم فعالیت ایشان در این قوه، زمانی که آیت الله رئیسی این مسئولیت را به نفر بعدی تحویل دادند سرمایه اجتماعی و مقبولیت رئیس‌قوه به بیش از ۷۰ درصد رسیده بود.

وزیرارشاد گفت: طرح تحول قضائی‌ که ایشان در قوه قضائیه اجرا کردند موجب شد رهبری عزیز انقلاب در سال‌هایی که آیت الله رئیسی از قوه قضائیه رفته بودند در دیدار با مسئولین این قوه بر اجرا و به روز رسانی سند تحول تاکید کنند.

وی با بیان اینکه این دستاوردها نتیجه مدیریت مدبرانه و کارآمد است، افزود: برخی مدیر کارآمد را به مدیر پروژه تقلیل می دهند، این هم خوب است ولی مدیر کارآمد یعنی مدیری که بتواند تحولی جدی، تغییرات مهم و حرکتی رو به جلو در سطح کلان ایجاد کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رئیسی، نزدیک به ۷۰۰ نفر براثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند؛ جریان تحقیر اجتماعی بر سر میزان واکسیناسیون راه افتاده بود، غرب زدگان ما را تحقیر می‌کردند اما با تدابیر صورت گرفته در کمتر از چند ماه بخش زیادی از مردم ایران چند نوبت واکسن کرونا را تزریق کردند و موجب شد تعداد فوتی‌های ما به صفر برسد در حالی که همان زمان در کشورهای غربی تعداد زیادی بر اثر همه گیری کرونا جان خود را از دست می‌دادند، این یعنی کارآمدی، کفایت و حل مسأله.

وزیر ارشاد گفت: آیت الله رئیسی حرف و تفاهمنامه را از ما قبول نمی‌کردند، می گفتند در میدان چه اتفاقی رخ داده است؟

وی افزود: شهید خدمت مکرر در دولت می فرمودند فلان پروژه به کجا رسید مسئول مربوطه توضیحات لازم را ارائه می کرد و سپس ایشان پاسخ می دادند انشاالله خداوند متعال صبری که به تو داده است را به من دهد چرا این کار باید این میزان زمان ببرد؟ اشاره می کردند به ساعتشان و می فرمودند وقت نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مدیری ممتاز، قوی و امین بودند بر همین اساس خداوند متعال با شهادتشان هم فضای عمومی کشور را اینگونه متاثر و انسجام اجتماعی ایجاد می کند.

وزیر ارشاد گفت: شبی که بالگرد حامل رئیس جمهور سقوط کرد در محل حادثه حضور یافتم؛ مه شدید، سرما در منطقه حاکم بود؛ پیکر آقای رئیس جمهور مثل جد بزرگوارش در منطقه مرزی با غربت روی زمین بود؛ مگر رئیس جمهور نبودند؟ نمی توانستند این برنامه ها را تقلیل دهند؟

وی افزود: مرد مجاهدی بودند که در مقابل شماتت ها خم به ابرو نمی آوردند، بارها شده بود در هیات نظارت بر مطبوعات و رسانه ها قصد داشتیم با رسانه ای که بی اخلاقی را در حد اعلا رسانده بود برخورد کنیم ولی ایشان من را توبیخ می کرد و می فرمودند حق ندارید در مورد مسأله ای که به من مربوط است ورود کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: چنین رئیس جمهور کم‌نظیری را از دست دادیم مردم ایران حق دارند اینگونه سوگواری و عزاداری کنند؛ وقتی نتایج نظر سنجی مرکز رصد ملی کشور را اعلام کردم خیلی از رسانه های خارجی با فضای آلوده رسانه ایشان گفتند این اعداد صحیح نیست پس از آن گفتم نتایج آن نظر سنجی را منتشر کنند.

وزیر ارشاد گفت: ۹۳/۸ درصد از مردم متاثر و ناراحت از این اتفاق تاسف بار بودند و ۸۶ درصد مردم تمام طول آن شب را نگران رئیس جمهورشان بودند؛ آقای رئیس جمهور فاصله بین دولت و ملت را برداشت اینکه در اتاق بنشینیم در سیره ایشان نبود بر همین اساس نزدیک ۱۰ بار به استان خوزستان سفر کردند.

اسماعیلی تاکید: شهید رئیسی شخصیتی بودند که شب و روز نمی شناختند هیچ سه شنبه شبی دعای توسل رئیس جمهور شهید ترک نمی‌شد؛ این شهید بزرگوار همه آرزوهای ما از رئیس جمهوی در تراز انقلاب را برآورده کرد و خداوند ایشان را آنچنان که دیدید عزیز کرد.

وی با اشاره به تقید رئیس جمهور به مناسک و عبادات، افزود: شب مناظره دوم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ خدمت ایشان بودم و مباحث را بررسی می کردیم که همزمان با عصر روز جمعه بود ناگهان کارها را کنار گذاشتند و فرمودند فلانی زیارت عاشورا بخوان و من گریه کنم؛ تا گفتم «السلام علیک یا اباعبدالله» شانه هایشان به تکان خوردن افتاد و با صدای بلند گریه می کردند و تا سجده آخر این مرد از گریه نایستاد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وقتی آن توهین به ایشان صورت گرفت شهید رئیسی به همان کسی که آن حرف را زده بود گفتند به خاطر گناهی که مرتکب شدی برای تو طلب مغفرت می‌کنم.

وزیر ارشاد گفت: در سوگ چنین انسان بزرگ، اندیشمند، فرزانه نشستیم. ایشان تندیسی از اخلاق اسلامی بودند هرآنچه شنیده و خوانده بودیم در سلوک آیت الله رئیسی دیدیم و برای ما این مسئولیت  که سالهای سال هم نفس ایشان بودیم مضاعف است؛ هم داغ ایشان بر ما سخت است و هم مسئولیت ما به واسطه انسی که با شهید رئیسی داشتیم بیشتر است و حجت بر امثال ما تمام شد.

وی افزود: از خداوند متعال مسالت می کنم که بهترین ها را برای مردم ایران مقرر و به بهترین نحو این ضایعه را جبران کند و این خدمتگزار خدوم، پرتلاش، صادق، مجاهد و رستگار را با انبیا و اولیا و شهدا و صدیقین مشهور کند.

نظر شما