شناسهٔ خبر: 66935560 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

شارژ سریع سیمی یا شارژ بی سیم؛ کدامیک برای سلامت گوشی بهتر است؟

شارژ سریع سیمی و شارژ بی سیم در اکثر گوشی‌های مدرن وجود دارد. اما کدام یک از این دو فناوری شارژ برای سلامت گوشی‌های هوشمند مناسب‌تر است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، پیشرفت‌های خیره‌کننده تکنولوژیک در عرصه گوشی های موبایل باعث شکل‌گیری فضای جدیدی در طراحی و ساخت این دستگاه‌ها شده است. به‌طور موازی، اولویت‌های کاربران نیز در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده؛ به‌طوری که بسیاری انتظارات آنان از گوشی‌های موبایل مدرن پیش‌تر هرگز وجود نداشته یا به شکل‌های دیگری نمود پیدا می‌کرده است.

به‌عنوان مثال، زمانی کاربران حین خرید گوشی‌های موبایل صرفا به «مگاپیکسل» بالاتر دوربین توجه می‌کردند. با این حال امروز اولویت بسیاری کاربران تعدد سنسورهای دوربین و عملکرد سریع بوده و کمتر کسی به‌خاطر رزولوشن بالاتر دوربین یک گوشی جذب آن می‌شود.

کمپانی‌های گوشی‌ساز نیز به‌خوبی متوجه این تغییر الگوی مصرف در کاربران شده‌اند؛ به‌طوری که بهترین گوشی های پرچمدار حال حاضر بازار همگی به‌جای ارائه حسگرهای با رزولوشن بالا به چندین دوربین با کارآیی مختلف مجهز شده و قابلیت‌های سخت و افزاری و نرم افزاری گسترده‌ای را در بخش دوربین به کاربران ارائه می‌دهند.

به‌طور مشابه، طراحی باتری و سیستم شارژ گوشی‌های موبایل نیز از دیگر مواردی بوده که در سال‌های اخیر با تغییر اولویت گسترده‌ای روبرو شده؛ به‌طوری که گرایش کاربران به باتری‌های بسیار بزرگ و حجیم به استفاده از دستگاه‌هایی بهینه و کم‌مصرف تغییر پیدا کرده و توجه به سرعت شارژ جایگزین تمایل برای باتری‌های حجیم‌تر شده است!

شارژ سریع سیمی بدون شک یکی از کاربردی‌ترین دستاوردهای چند سال اخیر دنیای گوشی‌های موبایل است که با استقبال گسترده‌ای در میان کاربران روبرو شده است. از سوی دیگر، شارژ بیسیم نیز دیگر دستاورد مهم برخی از گوشی‌سازان در دنیاست که هرچند هنوز به اندازه شارژ سریع فراگیر نشده؛ اما پتانسیل زیادی برای ایجاد تغییر در بازار گوشی‌های موبایل درآینده دارد.

به همین جهت در ادامه این متن سعی داریم با معرفی کامل‌تر سیستم‌های شارژ سریع سیمی و شارژ بی سیم به مقایسه این دو پرداخته و مزایا و معایب هریک برای باتری گوشی‌های موبایل را تشریح کنیم.

سبک زندگی پرتکاپوی دنیای مدرن نیازمند سیستم‌های شارژ سریع‌تر باتری گوشی‌های موبایل است. به همین دلیل است که فناوری‌های فست شارژ که نخستین بار توسط چینی‌ها به‌طور فراگیر به صنعت گوشی‌های موبایل معرفی شدند تا این حد به محبوبیت رسیدند.

به کمک این فناوری‌ها می‌توان مدت زمان شارژ باتری گوشی‌های موبایل را به‌طور قابل توجهی کاهش داد. در حال حاضر، برندهایی مثل شیائومی، اوپو یا ریلمی طلایه‌داران فناوری‌های شارژ سریع در دنیا به شمار می‌روند که امکان شارژ کامل باتری گوشی‌های موبایل در کمتر از ده دقیقه را فراهم می‌کنند!

امروزه کمپانی‌های مختلف گوشی‌ساز از فناوری‌های مختلفی برای ارائه شارژ سریع به کاربرانشان استفاده می‌کنند. به‌طور کلی اما این برترین و سریعترین فناوری‌های شارژ سریع حال حاضر دنیا بر اساس سرعت ارائه شده در چهار دسته کلی زیر قابل طبقه‌بندی هستند:

۲۴۰ واتی: پیشرفته‌ترین و سریع‌تری تکنولوژی شارژ گوشی‌های موبایل که توسط دستگاه‌هایی مانند ریلمی GT۵ ارائه شده و شارژ کامل باتری در کمتر از ۱۰ دقیقه را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.
۲۰۰ واتی: این توان باورنکردنی شارژ نیز توسط گوشی IQOO ۱۰ Pro معرفی شده و مشابه با ریلمی، شارژ کامل ده دقیقه‌ای را تضمین می‌کند!
۱۵۰ – ۱۶۵ واتی: این توان شارژ استثنایی توسط گوشی‌هایی مانند زد تی ای نوبیا رد مجیک ۹ پرو پلاس (۱۶۵ وات) و وان پلاس ۱۰T (۱۵۰ وات) به کاربران ارائه شده و قادر است ظرف ۱۶ الی ۱۸ دقیقه باتری گوشی موبایل شما را به‌طور کامل شارژ کند.
۱۲۰ – ۱۲۵ واتی: این سیستم شارژ سریع نیز توسط دو گوشی شیائومی ۱۴ پرو و موتورولا اج ۵۰ پرو به کاربران ارائه شده و می‌تواند بین ۲۳ تا ۲۷ دقیقه باتری گوشی را به‌طور کامل شارژ کند.
به کمک این سیستم‌های استثنایی شارژ سریع می‌توان در مدت زمانی به‌کوتاهی تایم استراحت بین دو جلسه یا حتی زمان نوشیدن یک فنجان قهوه، گوشی‌های موبایل را شارژ کرد.

در کنار سیستم‌های شارژ سریع سیمی که در سال‌های اخیر به محبوبیت فراوانی رسیده‌اند، تکنولوژی‌های شارژ بیسیم نیز گسترش فراوانی یافته و اکنون توسط بسیاری کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از سریع‌ترین فناوری‌های شارژ سریع بی سیم به شرح زیر هستند:

۶۶ – ۸۰ وات: این سیستم باورنکردنی شارژ سریع که توسط پرچمدارانی مانند شیائومی ۱۴ اولترا یا آنر مجیک ۶ پرو به علاقمندان ارائه می‌شود تنها در مناطق خاصی از دنیا مانند چین قابل استفاده است. این فناوری‌ها توانایی شارژ کامل باتری در مدت زمانی بین ۴۰ – ۴۶ دقیقه را خواهند داشت.
۵۰ وات: این توان شارژ توسط گوشی پرچمدار موتورولا اج ۵۰ پرو ارائه می‌شود و قادر است شارژ کامل باتری را ظرف کمتر از یک ساعت انجام دهد.
۲۳ وات: دستگاه‌هایی مانند گوگل پیکسل ۸ پرو مجهز به این سیستم شارژ بی سیم هستند. این سیستم که به‌نوعی استاندارد کنونی شارژ بی سیم در دنیا به شمار می‌رود چندان سریع نیست و باتری دستگاه را ظرف کمتر از دو ساعت شارژ خواهد کرد.
مهم‌ترین مزیت فناوری‌های شارژ سریع بی سیم در مقایسه با شارژ سیمی، راحتی استفاده و عدم نیاز به کابل و ادوات اضافی شارژ است.‌ با این وجود در بخش سرعت، فناوری‌های بیسیم هنوز با اختلاف پشت سر نمونه‌های کابلی ایستاده‌اند.

از طرف دیگر تولید حرارت فراوان و مصرف انرژی بسیار بیشتر توسط شارژرهای سیمی نیز دیگر ایراد آن‌ها به شمار می‌روند که ممکن است بسیاری کاربران را از استفاده از آن‌ها دلسرد کند.

علیرغم تمامی مزیت‌های سیستم شارژ سریع، برخی ایرادات بزرگ هم در این فناوری‌ها وجود دارند که باید در استفاده از آن‌ها مورد توجه قرار گیرند. مهم‌ترین نقطه ضعف این سیستم شارژ تاثیرات منفی آن روی باتری گوشی‌ها خواهد بود.‌ مهم‌ترین دلیل این مساله، حرارت تولید شده در اثر استفاده از این سیستم شارژ است که باعث مستهلک شدن سریعتر باتری دستگاه می‌شود.

البته استفاده گاه و بیگاه از شارژ سریع آسیب چندانی به باتری گوشی شما وارد نخواهد کرد؛ اما اگر از آن به‌طور دائمی استفاده کنید، احتمالا با مسائلی نظیر کاهش طول عمر باتری روبرو خواهید شد. در همین راستا، برخی توصیه‌ها می‌توانند باعث بهبود کارآیی استفاده از سیستم‌های شارژ سریع شوند.

بهترین الگوی شارژ گوشی‌های موبایل مدرن آن است که تنها در شرایط نیاز از شارژ سریع استفاده کنید. برای مثال اگر برای جلسه‌ای فوری نیازمند شارژ سریع دستگاه خود هستید، بهره بردن از فناوری فست شارژ می‌تواند کمک بزرگی به شما باشد. از سوی دیگر اما لزومی ندارد برای شارژ دستگاه در منزل خود یا شرایط غیرضروری از شارژ سریع استفاده کنید! این کار باعث داغ شدن گوشی و آسیب دیدن آن خواهد شد.

از شارژ گوشی خود در محیط‌های بیش از اندازه گرم بپرهیزید. این کار می‌تواند اثرات سوء شارژ سریع روی باتری را تشدید کند.

علیرغم آن که استفاده از سیستم شارژ سریع بی سیم ساده‌تر و بی‌دردسرتر از سیستم شارژ سیمی است، تولید حرارت بیشتر و مصرف انرژی بالاتر آن ایجاب می‌کنند که تا جای ممکن از آن‌ها استفاده نکنید! بنابراین اگر دلیل خاصی برای استفاده از شارژ بیسیم ندارید، توصیه می‌کنیم شارژ سیمی را به‌عنوان جایگزین آن انتخاب کنید.

با وجود تمام آن چه در خصوص سیستم‌های شارژ سریع سیمی و بی سیم گفته شد، این قابلیت‌ها تنها بخشی از عوامل اثرگذار بر باتری دستگاه و کارآیی آن به شمار می‌روند. با این وجود موارد زیر نیز از جمله دیگر فاکتورهای مهمی هستند که می‌توانند در تقویت شارژدهی باتری بسیار موثر باشند.

میزان شارژ باتری باید بین دو آستانه بالا و پایین در حرکت باشد. به بیان دیگر اگر دنبال افزایش سلامتی باتری گوشی موبایل خود هستید همواره شارژ باتری دستگاه را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.

بسیاری گوشی‌سازان توصیه می‌کنند که باتری گوشی خود را به‌طور دوره‌ای کالیبره کنید تا ضمن تحریک تمامی سلول‌های آن، گزارش‌های دقیق‌تری از وضعیت سلامتی آن دریافت نمایید.

روش کالیبره کردن باتری گوشی‌های موبایل شارژ کامل آن تا صد درصد و سپس خالی شدن طبیعی آن تا صفر درصد و خاموش شدن است! این کار اگر به‌صورت ماهانه یا چند وقت یک بار انجام شود می‌تواند به سلامت باتری کمک زیادی کند.

در بسیاری مواقع آپدیت‌های نرم افزاری یا سیستم عامل گوشی‌های موبایل می‌توانند قابلیت مدیریت بهتر باتری و میزان شارژ آن را در اختیار کاربران گوشی‌های موبایل قرار دهند. بنابراین همواره آخرین بروزرسانی نرم افزاری برای گوشی‌تان را روی آن نصب داشته باشید.

دیگر عامل مهمی که می‌تواند روی سلامت باتری گوشی شما تاثیرگذار باشد، استفاده از کابل و آداپتورهای اورجینال یا تهیه شده از برندهای معتبر است که می‌تواند ضمن ارتقای سرعت شارژ، تولید حرارت را نیز کاهش داده و به سلامت باتری دستگاه کمک کند.

حوزه شارژ سریع باتری گوشی‌های موبایل یکی از داغ‌ترین زمینه‌های صنعتی و تحقیقاتی بین کمپانی‌های گوشی‌ساز به شمار می‌رود؛ به‌طوری که در سال‌های اخیر زمان و هزینه زیادی صرف ارتقای عملکرد، بهینه‌سازی مصرف انرژی و تولید حرارت کمتر در این سیستم‌های شارژ شده است.

زمینه‌های زیر مهم‌ترین حوزه‌های پیشرفت فناوری‌های شارژ سریع در آینده نزدیک به شمار می‌روند که احتمالا در سال‌های پیش‌رو از آن‌ها بیشتر خواهیم شنید.

محققین فراوانی در سرتاسر جهان در حال حاضر مشغول توسعه ساختارهای جدید و خلاقانه‌ای برای استفاده از الکترودها و الکترولیت‌ها هستند که با حداقل تاثیر روی عملکرد باتری، شارژ سریع را برای گوشی‌های موبایل به ارمغان بیاورد.

این دسته پژوهش‌ها منجر به تولید باتری‌هایی خواهند شد که دماهای بالاتر را تاب آورده و طول عمر بیشتری داشته باشند.

گوشی‌سازان همچنین در صدد توسعه الگوریتم‌هایی هستند که فرآیند شارژ سریع گوشی‌های موبایل را بر اساس فاکتورهایی مثل دمای باتری، دمای محیط و الگوی شارژ بهینه‌سازی کنند.

این الگوریتم‌ها قادرند پارامترهای شارژ را به‌طور پویا تنظیم کرده و ضمن به حداقل رساندن تولید حرارت، عمر باتری را نیز ارتقا دهند.

فناوری‌های شارژ دو مرحله‌ای و احتمالا چندمرحله‌ای نیز بخش دیگری از زمینه‌های پرپتانسیل در توسعه و ساخت سیستم‌های شارژ سریع به شمار می‌روند. در فرآیند دومرحله‌ای شارژ کنونی، در فاز اول که تا درصد شارژ معینی ادامه پیدا می‌کند، شاهد حرکت جریان با شدت بالا و در نتیجه شارژ فوق‌العاده سریع هستیم؛ درحالیکه در مرحله دوم که تا رسیدن ظرفیت شارژ به ۱۰۰ درصد ادامه‌دار می‌شود، فرآیند شارژ کنترل‌شده‌تر و آهسته‌تر انجام می‌شود.

از این طریق می‌توان به توازنی مناسب میان سرعت شارژ و تاثیر آن روی باتری دست پیدا کرد.

در کنار شارژ سریع سیمی، فناوری‌های بی سیم شارژ نیز به‌زودی با تحولات بزرگی در زمینه سرعت و عملکرد بهینه روبرو خواهد شد.

پیشرفت‌های گسترده در زمینه رزنانس مغناطیسی و ان اف سی می‌تواند سرعت شارژ بی سیم گوشی‌های مدرن را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد تا سرعت آن‌ها به سیستم‌های شارژ سیمی نزدیک‌تر باشد. از سوی دیگر، پژوهش های انجام شده در حوزه مدیریت دفع حرارت در این سیستم‌های شارژ نیز قطعا به انتقال حرارت بهتر در این دستگاه‌ها منجر شده و مانع از داغ شدن بیش از اندازه آن‌ها خواهند شد.

با افزایش سرعت شارژ در گوشی‌های موبایل، سامانه‌های ایمنی و تشخیص خطر نیز اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد. بنابراین همزمان با تلاش‌های انجام شده در زمینه افزایش سرعت و بهینه‌سازی فرآیند شارژ در گوشی‌های موبایل مدرن، توسعه پروتکل‌های پیچیده ایمنی و سیستم‌های مدیریت حرارتی پیشرفته نیز از دیگر زمینه‌هایی هستند که توسعه آن‌ها با سرعت بالایی در حال انجام است.

مصرف انرژی بالاتر سیستم‌های شارژ سریع در مقایسه با شارژرهای معمولی یکی از مسائلی است که توجه بسیاری فعالان محیط زیست را جلب کرده است. به همین جهت پژوهش‌های متعددی در زمینه توسعه سیستم‌های جدید و خلاقانه شارژ سریع در گوشی‌های موبایل در جریان است که باعث مصرف انرژی پایین‌تر آن‌ها خواهد شد.

از سوی دیگر، استفاده از مواد و مصالح بازیافتی در ساخت سیستم‌های شارژ سریع نیز دیگر زمینه تخصصی تحقیقات در این حوزه به شمار می‌رود.

همان‌طور که مشاهده می‌فرمایید، آینده سیستم‌های شارژ سریع سیمی و بی سیم بسیار روشن بوده و نتایج آن بدون شک سرعت بالاتر، ایمنی بیشتر و مصرف انرژی مناسب‌تر در این سامانه‌ها خواهد بود. این دستاورد بزرگ با ترکیب پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های متفاوتی مثل علم مهندسی مواد، هوش مصنوعی، توسعه الگوریتم‌ها و دیگر زمینه‌ها حاصل خواهد شد امکان‌پذیر می‌شود.

تکنولوژی‌های شارژ سریع اکنون به جزو ثابتی از عملکرد گوشی‌های موبایل مدرن تبدیل شده‌اند. با این وجود علیرغم تمامی مزیت‌هایی که این دسته فناوری‌ها دارند، برخی نواقص مثل مصرف انرژی بالاتر و اثر منفی روی سلامت باتری باعث خواهند شد که زمینه تحقیقات و توسعه روی آن‌ها همچنان باز باشد!

در این بین سیستم‌های شارژ سری بی سیم به دلیل مزیت بزرگشان، یعنی عدم نیاز به کابل و ادوات شارژ، به محبوبیت فراوانی رسیده و در حال همه‌گیر شدن هستند. با این وجود تولید حرارت بیشتر و مصرف انرژی بالاتر در این سیستم‌ها باعث شده بسیاری افراد همچنان شارژهای سیمی را به نمونه‌های بی سیم ترجیح دهند.

رعایت توازن در استفاده از شارژ سریع یا انواع مختلف آن (سیمی و بی سیم) می‌تواند ضمن ارتقای سرعت شارژ باتری گوشی‌های موبایل مدرن، اثرات منفی آن روی سلامت باتری را نیز به حداقل برساند.

برچسب‌ها:

نظر شما