شناسهٔ خبر: 66935410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عملیات جستجوی گسترده ضد جاسوسی در دفاتر پارلمان اروپا

یک هفته نامه آلمانی در مطلبی از عملیات جستجوی گسترده دفاتر نمایندگان پارلمان اروپا مرتبط با اقدامات جاسوسی گسترده روسیه علیه این اتحادیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، در جریان افزایش روند اعمال نفوذ روسیه بر تشکل های اروپایی، بازرسان اروپایی، دفاتر پارلمان این اتحادیه را جستجو کردند. دفتر ماکسیمیلیان کرا، کارمند سابق و کاندیدای ارشد حزب افراطی جایگزینی برای آلمان نیز تحت تأثیر این اقدام قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات هفته نامه "اشپیگل" و روزنامه بلژیکی De Tijd، بازرسان در بلژیک و فرانسه از صبح روز گذشته عملیات تفتیش دفاتر پارلمان اروپا در بروکسل و استراسبورگ را آغاز کردند. این اقدامات از جمله مربوط به ماجرای پرتال خبری طرفدار روسیه "صدای اروپا" است که گفته می شود در مرکز عملیات نفوذ روسیه قرار دارد.

"تیمو لمان"، خبرنگار هفته نامه اشپیگل روز چهارشنبه شاهد بود که چگونه بازرسان به اتاق های مارسل دو گراف، نماینده راستگرای پوپولیست هلندی در پارلمان اتحادیه اروپا در بروکسل وارد شدند. بر اساس اطلاعات اشپیگل و "دی تیجد"، دفتر همکار دو گراف، گیوم پی، یک نماینده افراطی راست گرای فرانسوی نیز مورد بازرسی قرار گرفت.

در اواخر ماه مارس، مقامات جمهوری چک تحریم هایی را علیه پلتفرم طرفدار روسیه «صدای اروپا» اعمال کردند. آنها بر این باورند که این پورتال مستقر در پراگ یک عملیات نفوذ توسط مسکو است. گمان می رود که "ویکتور مدودچوک"، یکی از افراد مورد اعتماد "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهور روسیه، پشت این حمله باشد.

دولت چک بر این عقیده است که "صدای اروپا" فقط در راستای منافع کرملین تبلیغ نمی کرد. به گفته سرویس‌های اطلاعاتی، گفته می‌شود که این شرکت رسانه‌ای همچنین برای حمایت مالی پنهانی از نامزدهای دوست روسیه برای انتخابات اروپا در چندین کشور اتحادیه اروپا خدمت کرده است. بر این اساس مبلغی بالغ بر یک میلیون یورو در این راستا هزینه شده است. صدای اروپا البته در بیانیه‌ای از «گمانه‌زنی وحشیانه و اتهامات پوچ» صحبت کرد.

در گذشته، این وب‌سایت مصاحبه‌های متعددی را با سیاستمداران راست‌گرای پوپولیست و افراطی راست - از جمله ماکسیمیلیان کرا کاندیدای برتر حزب افراطی جایگزینی برای آلمان برای انتخابات اروپا و پتر بایسترون، نماینده دیگر این حزب در پارلمان آلمان ، که در رتبه دوم این لیست قرار دارد، انجام داده است. دی گراف نماینده هلندی نیز روی سکوی این وب سایت ظاهر شده است.

هر سه سیاستمدار دریافت پول از صدای اروپا را رد کرده اند. دادستانی عمومی مونیخ اکنون تحقیقاتی را علیه بایسترون به ظن رشوه و پولشویی آغاز کرده و آپارتمان و دفتر پارلمانش را مورد بازرسی قرار داده است. بازرسان گمان می کنند که او ممکن است ده ها هزار یورو از این شبکه طرفدار روسیه دریافت کرده باشد. بایسترون همه اتهامات را رد می کند.

تعداد زیادی از سرویس های اطلاعاتی در اتحادیه اروپا، از جمله سازمان اطلاعات داخلی آلمان در کشف این عملیات نفوذ مشارکت داشتند. سرویس اطلاعات داخلی چک BIS مسئول این امر بود. در اواسط ماه مه، اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی را علیه "صدای اروپا" اعمال کرد و این پلت فرم را در همه کشورهای عضو مسدود کرد.

همچنین گفته می شود که "گیوم پی"، کارمند پارلمان اروپا نیز درگیر موضوع دیگری در این پرونده بوده است. زمانی که او هنوز کارمند کراه، سیاستمدار حزب افراطی جایگزینی برای آلمان بود، گفته می‌شود که به یانوش ان لهستانی کمک کرده بود تا یک کارت خانه دریافت کند، که با آن می‌توانست تا حد زیادی بدون مانع در ساختمان‌های پارلمان در بروکسل و استراسبورگ حرکت کند.

در همین حال، یانوش ان. باید در ورشو به اتهام جاسوسی برای روسیه پاسخ دهد.

پورتال خبری تی آنلاین برای اولین بار گزارش داد، گیوم پی و یانوش ان نیز در ژانویه 2020 هنگام ملاقات مدودچوک، معتمد پوتین با سیاستمداران حزب افراطی آلمان در بوندستاگ، حضور داشتند. در آن زمان، کراه و بایسترون، سیاستمداران این حزب افراطی در گروه الیگارشی دوست کرملین حضور یافتند.

سازمان امنیت سایبری اروپا اخیرا از گسترش جنگ هیبریدی روسیه علیه اتحادیه اروپا وغرب بخصوص در سایه جنگ اوکراین و در آستانه انتخابات اروپا خبر داده و در این باره هشدار داد.

بر این اساس در اتحادیه اروپا، حملات سایبری توسط گروه هایی که اغلب توسط روسیه حمایت می شوند، در ماه های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

"یوهان لپاسار"، رئیس سازمان امنیت سایبری اروپا (انیسا)، در سخنانی گفته است: تعداد حملات هکرهای با انگیزه سیاسی علیه زیرساخت های اروپایی از سه ماهه چهارم سال 2023 تا سه ماهه اول سال 2024 دو برابر شده است. وی تاکید کرد: در این حملات دست عناصر تهدیدی در کار است که هدف اصلی آنها ایجاد اختلال است.

شهروندان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از 6 تا 9 ژوئن به اعضای پارلمان اروپا رأی خواهند داد و در انتخابات پارلمانی شرکت خواهند کرد. امسال همچنین این انتخابات در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و سایر کشورها برگزار خواهد شد. مقامات امنیتی هشدار می دهند که خطر تحرک گسترده کمپین های مخرب در جریان این انتخابات ها وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما