شناسهٔ خبر: 66935320 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آنچه بر مدعیان لیگ گذشت؛ از نوسان سپاهان تا لغزش استقلال

دوازدهم خرداد هم‌زمان با سوت دقیقه ۹۰ داور مسابقه، این دوره از رقابت‌های لیگ برتر با قهرمانی یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس در حالی به پایان خواهد رسید که بدون تردید لیگ بیست‌وسوم یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های لیگ برتر بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لیگ بیست‌وسوم کشورمان روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و شنبه، دوازدهم خرداد هم‌زمان با سوت دقیقه ۹۰ داور مسابقه این دوره از رقابت‌های لیگ برتر با قهرمانی یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس به پایان خواهد رسید. بدون تردید لیگ بیست‌وسوم یکی از پرحاشیه‌ترین دوره‌های لیگ برتر بود. وضع قانون سقف بودجه، جریمه تیم‌های پرمهره به دلیل رعایت نکردن سقف مجاز و بخشیدن آن‌ها گوشه‌ای از این حواشی است.

در هر صورت در کنار تمام حاشیه‌ها لیگ بیست‌وسوم هیجان و زیبایی‌های بسیاری را نیز به همراه داشت که نمونه بارز آن جدال سرخابی‌ها تا آخرین لحظه برای کسب عنوان قهرمانی است. جالب این است که در ابتدای فصل از چهار تیم تراکتور، استقلال، پرسپولیس و سپاهان به عنوان مدعی یاد می‌شد، اما لغزش تراکتوری‌ها و شاگردان مورایس موجب شد سرخابی‌ها ابتکار عمل را در دست بگیرند.

پرسپولیس؛ دفاع از عنوان قهرمانی

قرمزپوشان پایتخت با هدایت گل‌محمدی پا به گردونه رقابت‌ها گذاشتند، اما عملکرد ضعیف و سینوسی آن‌ها که اعتراض هواداران پرسپولیس را به همراه داشت موجب شد یحیی گل‌محمدی در پایان هفته پانزدهم از هدایت این تیم کناره‌گیری کند. مدیران باشگاه پرسپولیس پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت اوسمار ویرا، دستیار گل‌محمدی را به عنوان سرمربی انتخاب کردند.

انتخاب اوسمار به دلیل کارنامه ضعیف وی با موج شدیدی از انتقادات روبه‌رو شد، اما طولی نکشید که این سرمربی با خرید بازیکنانی همچون اورونوف و عبدالکریم حسن نقاط ضعف پرسپولیس را بهبود بخشید و دوباره به جمع مدعیان بازگشت. قرمزپوشان در حال حاضر با ۶۵ امتیاز در صدر جدول رقابت‌ها حضور دارند و اگر در هفته پایانی موفق به شکست مس رفسنجان شوند با ۶۸ امتیاز روی سکوی قهرمانی خواهند ایستاد. این در شرایطی است که شاگردان اوسمار فصل گذشته با ۶۶ امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

از تزلزل سپاهان تا لغزش استقلال

استقلال؛ یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی

دیگر نماینده پایتخت نسبت به سایر رقبای خود فصل را با شرایط بحرانی‌تری آغاز کرد. آبی‌پوشان پس از جدایی ساپینتو درگیر انتخاب سرمربی برای لیگ بیست‌وسوم بودند و در نهایت با هدایت جواد نکونام آماده این فصل از مسابقات شدند. استقلال در یارگیری نیز عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سایر مدعیان داشت و در کنار تمام این موارد اختلاف جواد نکونام و علی خطیر، مدیرعامل وقت استقلال به حواشی بی‌پایان این تیم دامن می‌زد.

با وجود تمام این مشکلات آبی‌پوشان با تفکرات نکونام شانزده هفته صدر نشین جدول مسابقات بودند، اما لغزش و تساوی آن‌ها برابر نساجی مازندران در هفته بیست‌وهشتم موجب شد شانس قهرمانی را به رقیب سنتی خود هدیه دهند. استقلال فصل گذشته با ۶۲ امتیاز و حضور در رده سوم جدول به کار خود پایان داد. اگر شاگردان نکونام در هفته پایانی موفق به کسب پیروزی شوند با ۶۷ امتیاز عنوان نایب‌قهرمانی را به خود اختصاص خواهند داد، بنابراین عملکرد آن‌ها نسبت به فصل گذشته بهتر بوده است و در صورتی که تلاش استقلالی‌ها به قهرمانی منجر نشود، همچنان می‌توان گفت جواد نکونام با وجود تمام مشکلات لیگ بیست‌وسوم عملکرد بهتر و قابل توجه‌تری نسبت به ساپینتو در فصل گذشته داشته است.

از تزلزل سپاهان تا لغزش استقلال

سپاهان؛ باز هم ناکامی برای طلایی‌پوشان

طلایی‌پوشان اصفهان که در لیگ بیست‌ودوم با اختلاف یک امتیاز عنوان قهرمانی را از دست دادند با انگیزه مضاعف و ثبات بیشتری نسبت به سایر مدعیان پا به گردونه رقابت‌ها گذاشتند تا با هدایت مورایس به ناکامی ۱۰ ساله پایان دهند. جالب این است که شاگردان مورایس تا هفته سیزدهم لیگ برتر شانس اول قهرمانی به‌شمار می‌رفتند، چراکه پرسپولیس، استقلال و تراکتور را متوقف کرده بودند، اما طلایی‌پوشان اصفهان به یک‌باره روندی نزولی در پیش گرفتند.

سپاهان با هشت شکست و تساوی‌های پی‌درپی خیلی زود خود را از کورس قهرمانی جدا کرد. شاگردان مورایس فصل گذشته با ۶۵ امتیاز نایب قهرمان لیگ برتر شدند و اگر شنبه برابر رقیب خود پیروز شوند با ۵۷ امتیاز و جایگاه سوم فصل جاری را به پایان خواهند رساند. هرچند طلایی‌پوشان بر خلاف فصل گذشته در جام حذفی شانس قهرمانی دارند و یکی از چهار تیم نیمه‌نهایی به‌شمار می‌روند. به‌طور کلی شاگردان مورایس نسبت به فصل گذشته عملکرد به مراتب ضعیف‌تری داشته‌اند و باید دید آن‌ها با قهرمانی در جام حذفی تلخ‌کامی لیگ بیست‌وسوم را شیرین خواهند کرد یا خیر.

از تزلزل سپاهان تا لغزش استقلال

تراکتور؛ پول قهرمانی نمی‌آورد

تی‌تی‌های تبریز همچون فصل‌های گذشته با خرید مهره‌های نام‌آشنای لیگ برتر به عنوان مدعی آماده جدال با رقبای خود شدند، اما تفکرات پاکو خمز موفقیت این تیم را تضمین نکرد، چراکه به گفته بیشتر کارشناسان پرشوری‌های تبریزی با وجود اینکه در تمام خطوط مهره‌های مؤثری در اختیار دارند، اما ضعف آن‌ها در خط حمله به وضوح احساس می‌شد.

در ادامه مسیر نیز پاکو خمز از هدایت تراکتور کناره‌گیری کرد و حمید مطهری هدایت پرشورها را بر عهده گرفت. شاگردان مطهری فصل گذشته با ۵۲ امتیاز در جایگاه چهارم جدول به کار خود پایان دادند.

از تزلزل سپاهان تا لغزش استقلال

نظر شما