شناسهٔ خبر: 66935268 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر کمیته فرهنگی نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با ایبنا:

برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ متنوع‌تر بود

مدیر کمیته فرهنگی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تنوع برنامه‌های فرهنگی و توجه به حوزه کودک و نوجوان را از محورهای اصلی این کمیته دانست.

صاحب‌خبر -

سعید مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهم برنامه‌های کمیته فرهنگی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: از یکی‌دو ماه، پیش از شروع سال جدید در بهمن‌ماه کارگروه محتوایی کمیته فرهنگی شکل گرفت، بخش عمده فعالیت‌ها به برنامه‌ریزی برای مجموعه نشست‌های نمایشگاه اختصاص داشت.

وی افزود: در این زمینه می‌توان گفت که تا پایان روز جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه، در مجموع هشت سرای اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود ۴۰۰ نشست برگزار شد.

مجیدی با اشاره به تفاوت برنامه‌های فرهنگی در دوره سی‌وپنجم نسبت به دوره‌های پیشین، توضیح داد: در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳، دومین سال پیاپی توانستیم نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی را در متن شبستان و سالن‌ها برگزار کنیم تا در دسترس مردم باشند.

وی ادامه داد: نشست‌های فرهنگی ازجمله باسابقه‌ترین فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران هستند و سال‌های سال به دلیل موقعیت جغرافیایی نشست‌ها، بهره بردن از این جلسات در دسترس مردم نبود، اما از سال گذشته تصمیم گرفته شد که نشست‌ها در سالن‌های اصلی برگزار شود و این رویکرد در سال جدید هم ادامه پیدا کرد.

مدیر کمیته فرهنگی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به این سراها، گفت: این ۴۰۰ نشست در «کوشک کتاب»، «گوشه نقد»، «سرای تخصصی کتاب‌آرا» و «سرای ادبیات» واقع در شبستان و ناشران عمومی و سرای ناشران کودک نوجوان، سرای ناشران آموزشی، سرای ناشران دانشگاهی و سرای بین‌الملل برگزار شدند.

مجیدی با بیان اینکه امسال نشست طنز و شوخی با کتاب نیز در این سراها برگزار شد، افزود: نشست‌های بررسی کتاب‌ها، چالش‌های صنعت نشر، برنامه‌های نقد و رونمایی از کتاب و … عمده محتوای برنامه‌های این سراهای هشت‌گانه بودند.

وی با اشاره به یکی از بخش‌های ویژه برنامه‌های فرهنگی، توضیح داد: امسال به‌طور ویژه برگزاری پنج نکوداشت استادان و پیشکسوتان حوزه نشر در این ایام برگزار شد.

غرفه‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان

مجیدی در ادامه به اجرای برخی برنامه‌ها در قالب غرفه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: امسال حدود ۲۰ غرفه ترویج کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان داشتیم که محصولی برای فروش نداشتند بلکه همه توان آن‌ها عرضه خدمات فرهنگی بر مبنای کتاب و کاملاً رایگان بود.

به‌گفته وی، در این غرفه‌ها از بازی «اتاق فرار» مربوط به کتابخانه نیشابور تا فضاهای قصه‌گویی مختلف برای بچه‌ها پیش‌بینی شده بود که در هر یک از آن‌ها کتاب و کتابخوانی محوریت اصلی بود.

مدیر کمیته فرهنگی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به غرفه «روایت حضور» گفت: در این غرفه نیز تاریخ شفاهی سی و پنج دوره نمایشگاه کتاب، ترسیم شده بود تا مخاطبان با فرآیند آن در طول دوره‌های مختلف آشنا شوند.

مجیدی همچنین درباره غرفه‌های مشاوره کتاب در نمایشگاه، عنوان کرد: مشاورانی خبره و ماهر در یک غرفه متمرکز در شبستان و دو غرفه در سالن کودک و نوجوان به بازدیدکنندگان در انتخاب و خرید کتاب مشاوره می‌دادند، در سالن یاس نیز مردم می‌توانستند با تازه‌های نشر ایران آشنا شوند.

وی با اشاره به دسته سوم فعالیت‌های فرهنگی این کمیته نیز توضیح داد: در فعالیت‌های میدانی و صحنه‌ای نیز تئاترهای خیابانی، اجراهای صحنه‌ای و گروه سرود برای کودک و نوجوان پیش‌بینی شده بود. همچنین پرفورمنس

چهره‌های ادبیات کهن با وجه تمایزی در نمایشگاه امسال برگزار شد و شخصیت ابن‌سینا به دیگر اشخاص سال گذشته اضافه شد.

مجیدی افزود: امسال همچنین برنامه‌های ویژه‌ای در محوطه مصلا برگزار شد؛ مانند برنامه‌های «دخترماه» به مناسبت تولد حضرت معصومه (ع)، گرامیداشت روز نیروی دریایی ارتش و «زیر سایه خورشید» به‌مناسبت حضور خادمان افتخاری حضرت رضا (ع) با پرچم متبرک در نمایشگاه.

نظر شما