شناسهٔ خبر: 66935241 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون رییس جمهور:

هدف ما افزایش بهره وری و سلامت جامعه با استفاده از انرژی هسته ای است

اصفهان - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی گفت: هدف ما افزایش بهره‌وری در تولید به ویژه در صنعت کشاورزی و سلامت جامعه با استفاده از انرژی هسته ای است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد اسلامی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح مجتمع پرتو فرآیند اصفهان افزود: رویکرد ما این است تا اثرات انرژی اتمی در زندگی مردم دیده شود. این امر باید در گذشته محقق می شد، اما این در سال ها با جدیت و بنا به تاکیدات رییس جمهور شهید این موضوع به خوبی پیش رفت.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: پرتودهی باید در همه محصولات و صنایع گسترش یابد، به ویژه آنکه آلایندگی در محیط زیست با این روش کنترل خواهد شد.

اسلامی گفت: مواردی مانند درمان سرطان و تبدیل شیرابه های شهری به آب گوارا با این صنعت قابل انجام است.

وی تصریح کرد: تجاری سازی در انرژی هسته ای جزو اولویت های ماست اما نه فقط به معنای اقتصادی صرف، بلکه صنعتی سازی و تکثیر آن با مشارکت بخش خصوصی را در دستور کار داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: استان اصفهان نقش کلیدی در سند راهبردی صنعت هسته ای دارد و باید توجه کنیم که کار فرهنگی و فنی و صنعتی باید همزمان باشد.

اسلامی گفت: راه اندازی این نوع مجموعه ها در سند برنامه جامع سازمان پیش بینی شده است. این آغاز یک فرآیند از برنامه جامع سازمان است که پرتودهی به محصولات کشاورزی را با مشارکت بخش خصوصی در کل کشور گسترش خواهد داد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: پرتودهی هم امنیت غذایی را افزایش می دهد و هم در اقتصاد ملی ما اثر چشمگیری خواهد داشت. طبق آمار ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ضایع می شود که ضرر بزرگی است، پرتودهی جلوی این اتفاق را می گیرد و بخش سلامت جامعه و امنیت غذایی را رونق میدهد.

وی گفت: تا پایان سال هفت مرکز دیگر پرتودهی محصولات کشاورزی در کشور افتتاح خواهد شد.

اسلامی درخصوص تغییر نام مرکز هسته ای اصفهان به نام شهید جمهور نیز گفت: در سازمان انرژی اتمی ایران، بخاطر عنایت ویژه ای که حضرت آیت الله رییسی به این صنعت داشتند، مهم ترین قطب صنعت هسته ای کشور که منطقه هسته ای اصفهان است را به نام این شهید والامقام نام گذاری کردیم.

به گزارش ایرنا، مجتمع پرتو فرآیند اصفهان با هدف آفت زدایی و افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی روز پنجشنبه با حضور رییس سازمان انرژی اتمی و استاندار اصفهان افتتاح شد.

این مجموعه صنعتی مرتبط با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران نقش ویژه ای در بهبود محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت پرتوها دارد و عملیات احداث این مجموعه که در مساحتی بالغ بر پنج هزار متر مربع در شهرک صنعتی اشترجان در شهرستان فلاورجان واقع در غرب استان اصفهان قرار دارد، از سال ۱۴۰۲ آغاز شده بود.

پرتودهی یک روش عالی برای کاهش و یا ازبین بردن باکتری‌های ایجادکننده فساد مواد غذایی و همچنین باکتری های بیماریزای موجود در غذاست. در سال ۱۹۸۰، WHO ،FAO و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که پرتودهی هر ماده غذایی حداکثر تا میزان ۱۰ کیلوگری مجاز و عاری از هر گونه خطر توکسینولوژیک برای مصرف کننده خواهد بود.

نظر شما