شناسهٔ خبر: 66934288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جنگ تجاری اتحادیه اروپا با چین

اتحادیه اروپا در حال بررسی واردات کالاهای چینی به مرزهای خود و اعتبارسنجی این واردات است و چین با تهدید به ممانعت از واردات گوشت و نوشیدنی از این بلوک به مرزهای خود به مقابله پرداخته است. این اقدامات احتمال وقوع جنگ تجاری میان دو طرف را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتحادیه اروپا در حال بررسی واردات کالاهای چینی به مرزهای خود است تا دریابد که آیا این کالاها زیر قیمت فروخته می‌شوند یا به‌طور غیرمنصفانه از پکن یارانه می‌گیرند. چین در مقابل واردات اجناس از اروپا را به بازار خود را تهدید در نظر گرفته و اعلام کرده است خودروهای لوکس اروپایی، گوشت و نوشیدنی از اروپا به این کشور به‌زودی با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد.

این اقدامات تلافی‌جویانه نشان می‌دهد اتحادیه اروپا که سال گذشته با کسری تجاری دوجانبه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد یورو در کالاهای خود مواجه بود درصدد کاهش شکاف برآمده و ممکن است به‌زودی وارد یک جنگ تجاری با چین شود.

جنگ تجاری اتحادیه اروپا با چین

آغاز تحقیقات تجاری اتحادیه اروپا درباره چین

بروکسل، اشتوتگارت، مونیخ و وولفسبورگ با نگرانی منتظر نتیجه تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد این امر هستند که آیا چین به‌طور ناعادلانه به صنعت خودروهای الکتریکی خود یارانه می‌دهد یا خیر. رئیس کمیسیون اروپا پاییز گذشته این تحقیقات را آغاز کرد و طبق جدول زمانی تعیین‌شده، نتایج باید تا اوایل ژوئن به گردانندگان بازار اطلاع داده شود.

بر اساس برآوردها، واردات خودروهای برقی چینی به اروپا که طی سال‌های اخیر ظهور کرده، بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ بیش از دو برابر رشد داشته و به بیش از ۴۳۰ هزار خودرو در سال به ارزش ۱۰ میلیارد یورو رسیده است. در همین حال صادرات خودروهای برقی اروپا به چین ناچیز و نگرانی‌ها نسبت به تضعیف بازار و نابودی بالقوه صنعت داخلی اتحادیه رو به افزایش است.

جنگ تجاری اتحادیه اروپا با چین

در این میان بروکسل اطمینان دارد شواهدی مبنی بر کمک‌های دولتی ناعادلانه پیدا خواهد کرد، اما هنوز مشخص نیست که چه سطحی از عوارض وارداتی بر خودروهای برقی چینی اعمال خواهد شد. اتحادیه اروپا در حال حاضر تعرفه‌های ۱۰ درصدی را برای همه خودروهای وارداتی اعمال می‌کند که برای هموار کردن شرایط باید به ۵۰ درصد افزایش داشته باشد.

با توجه به این‌که خودروهای الکتریکی محصولات پیچیده‌ای هستند و تحقیقات حاضر به‌طور معمول به محصولات بالادستی بیشتری مربوط می‌شود که شامل چنین زنجیره‌های تأمین پیچیده‌ای نیستند، کمیسیون برای کاوش‌های خود در قلمرویی ناشناخته قرار دارد و با مشکل مواجه است. از سوی دیگر این اولین بار است که بلوک تجاری اروپا پس از مدت‌ها نه بر اساس شکایت صنعت، بلکه به تشخیص خود چنین تحقیقاتی را آغاز کرده که این امر به خودی خود با چالش‌هایی همراه است.

جنگ تجاری اتحادیه اروپا با چین

اتحادیه اروپا در این تحقیقات با بررسی دقیق یارانه‌ها برای باتری‌سازی، طراحی خودرو یا تأمین فولاد، به‌دنبال بخشی است که خودروسازان چینی اغلب با کمک فناوری حاصل از سرمایه‌گذاری‌های مشترک با همتایان اروپایی خود در آن شتاب بیشتری به دست آورده‌اند. (مرسدس بنز، فولکس واگن و ب‌ام‌و آلمان همه در چین کارخانه دارند و بیشترین درآمد خود را به بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان وابسته‌اند.) بنابراین جای تعجب نیست که همه رؤسای صنعت خودروی اروپا در شور و شوق کمیسیون برای این تحقیق شریک نیستند.

اروپا استدلال می‌کند که میلیاردها دلاری که توسط رهبری چین هدر داده شده است موجب تولید مازاد ظرفیت صنعتی شده است و به نقل از اقتصاددانان بین‌المللی تأکید دارد که پکن باید به جای کاهش تولید مازاد در بازار جهانی، تقاضای مصرف‌کننده را در داخل تقویت کند.

علاوه بر این، اروپا اکنون با استفاده از ترکیبی از ابزارهای تجاری و رقابتی برای مقابله با مناقصه‌های پارک بادی اروپا و فروش اسکنرهای امنیتی فرودگاه، همچنین خرید تجهیزات پزشکی توسط پکن، از زرادخانه اقتصادی خود استفاده می‌کند.

جنگ تجاری اتحادیه اروپا با چین

پاسخ چین به اقدامات اتحادیه اروپا

پکن فرانسه را تحریک‌کننده کاوش در امور خودروهای الکتریکی خود می‌داند و هرچند رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد رهبر چین نمی‌خواهد تعرفه‌های پیشگیرانه اعمال کند، با تهدید محدودیت واردات گوشت و نوشیدنی از این کشور به اقدامات تحریک‌کننده وی پاسخ داده است.

اکنون نیز چین به دنبال خودروهای لوکس آلمانی و افزایش تعرفه‌های موقت بر خودروهای موتور بزرگ وارداتی از اروپا به ۲۵ درصد است که این اقدام به شرکت‌هایی هم‌چون پورشه (خودروهای اسپورت) و سازندگان خودروهای شاسی بلند آسیب می‌رساند. در اصل مدل‌هایی که تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند، همه مدل‌های رده بالایی هستند.

به این ترتیب صادرات خودرو به‌عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی در حال کاهش و اکنون تنها حدود ۰.۳ درصد است. علاوه بر این، تعرفه‌های تهدید شده پکن بر خودروهای لوکس احتمالاً صادرات را تنها به میزان محدودی کاهش می‌دهد.

جنگ تجاری اتحادیه اروپا با چین

تحقیقات فعلی تنها نمونه موجود نیست و اتحادیه اروپا بیش از یک دهه پیش با هدف اعمال تعرفه‌های کمتر از ۴۸ درصدی، پنل‌های خورشیدی چینی را نیز مورد هدف قرار داد، زیرا تولیدات خود اتحادیه اروپا را از بین می‌برد، با این حال به محض رویارویی با واکنشی مشابه حال حاضر توسط چین، عقب کشید.

مدتی است که اتحادیه اروپا با واژه‌های پرمخاطب جدیدی برای توصیف کاهش وابستگی خود به کشورهای واحد مواجه شده است که «ریسک زدایی» آخرین مورد آن محسوب می‌شود. با این حال از آنجا که جنگ‌های تجاری در اصل سیاسی هستند، اتحادیه اروپا همیشه وجود هرگونه حمله در این زمینه را انکار می‌کند. پاسخ پکن نیز به زمان‌بندی ژئوپلیتیکی بستگی دارد و با توجه به احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، پکن می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای اجتناب از جنگ تجاری همه‌جانبه با اروپا در این مقطع داشته باشد.

نظر شما