شناسهٔ خبر: 66933767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اسلامی: ایران در چرخه سوخت هسته‌ای خودکفا شد

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور شهید بر قرارگیری صنعت هسته‌ای در مسیر پیشرفت تاکید داشت، تصریح کرد که موضوع ارتقای مدیریت حوزه روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان یکی از محور‌های بسیار مهم دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - در آستانه فرارسیدن چهاردهم خرداد، سالروز رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و نیز شهید آیت‌الله بهشتی و شهدای دادگستری استان اصفهان با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مدیران صنعت هسته‌ای کشور و نیز مدیران ارشد دادگستری اصفهان برگزار شد.

اسلامی در این آیین اظهار کرد: فرارسیدن سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و شهادت حضرت آیت الله رئیسی و شهدای خدمت را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم ایشان و دیگر شهدای خدمت با صالحان و نیکان محشور باشند؛ یکی از محور‌های بسیار مهم دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی که با رهنمود‌های مقام معظم رهبری مدظله العالی همراه بود، موضوع ارتقای مدیریت حوزه روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان محسوب می‌شود.

به گفته وی، در دولت سیزدهم شاهد دیپلماسی کارآمد و موثر در برابر اقدام‌های جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی بودیم که در این دولت و با تکیه بر این نوع دیپلماسی، ارتباطات موثر در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی با قدرت و صلابت انجام گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه، امروز مسئله فلسطین به مسئله اول جهان تبدیل شده است، گفت: از برکت اقدام‌های موثر در دولت سیزدهم و دیپلماسی کارآمد آن، حق و حقیقت آشکار شد؛ این رویکرد با تلاش‌های شهید امیرعبداللهیان به تحقق پیوسته است و امروز در سراسر دنیا شاهد حمایت اقشار مختلف از مردم مظلوم فلسطین هستیم؛ خداوند متعال را شاکریم که انقلاب اسلامی و تفکر این جریان توانسته در مسیر مبارزه با ظلم و ستم دشمنان موثر باشد و حقانیت جبهه مقاومت و مردم مظلوم فلسطین اشغالی را به گوش جهانیان برساند؛ روح امام راحل و شهدا شاد باشد که تبیین چهره واقعی دشمنان و ظالمان را محقق ساختند.

اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین نکات و رویکرد‌های اصلی انقلاب اسلامی، مبارزه با استکبار بوده و در سال‌های گذشته استکبارستیزی به معنای واقعی محقق شده است، تصریح کرد: با رویکرد جمهوری اسلامی ایران، معادلات فراوانی در منطقه تغییر کرده است؛ حضرت آیت‌الله رئیسی توجه به مردم و حل مشکلات آنان را به شکل ویژه‌ای دنبال می‌کرد و در انجام امور به منویات مقام معظم رهبری توجه خاصی داشت که این موارد مهم در تمام فعالیت‌های این شهید بزرگوار قابل مشاهده است؛ از مهم‌ترین رویکرد‌های شهید رئیسی باید به عمل کردن به وعده‌ها و قول‌هایی که به مردم داده بود نیز اشاره کرد؛ وی به معنای واقعی کلمه به تحقق وعده‌ها پایبند بودند.

وی در ادامه گفت: در جریان سفر‌های استانی، دور دوم سفر‌ها تنها در صورت تحقق مصوبات سفر نخست انجام می‌شد؛ رئیس‌جمهور شهید بر اساس نتایج اجرایی شدن مصوبات سفر نخست به عملکرد هر یک از استان‌ها امتیاز می‌دادند.

نامگذاری مجتمع هسته‌ای اصفهان به نام «شهید آیت‌الله رئیسی»

اسلامی گفت: آیت‌الله رئیسی همواره تاکید داشت که صنعت هسته‌ای با سرعت بالایی مسیر پیشرفت را طی کند و ثمره‌های آن در خدمت زندگی روزمره مردم قرار گیرد؛ همان‌گونه که اطلاع دارید امروز مجتمع منطقه هسته‌ای اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز هسته‌ای کشور به نام «شهید آیت‌الله رئیسی» نام‌گذاری خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ان‌شاء‌الله روح رئیس‌جمهور شهید و دیگر شهدای خدمت در پیشگاه حضرت حق از جایگاه بلندی برخوردار باشند و با صالحان و نیکان مشهور شوند.

پیشرفت‌های خیره‌کننده ایران در حوزه فناوری هسته‌ای

اسلامی در ادامه آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و نیز شهید آیت‌الله بهشتی و شهدای دادگستری استان اصفهان با اشاره به پیشرفت صنعت هسته‌ای در حوزه‌های مهم و کاربردی گفت: علوم و فنون هسته‌ای جزو مهم‌ترین مولفه‌های قدرت‌ساز محسوب می‌شوند و کشور‌های قدرتمند به‌دنبال انحصار این حوزه هستند؛ ورود به حوزه‌های قدرت‌ساز از سوی این کشور‌ها ممنوع محسوب می‌شود؛ تحریم‌هایی که در دهه‌های گذشته بر کشور‌ها تحمیل شده است، عمدتا در حوزه‌های دفاعی و نظامی و هسته‌ای بوده است، زیرا این حوزه‌ها قدرت‌آفرین محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه به لطف خداوند متعال و با هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب در حوزه فناوری هسته‌ای با تحقیقات و فعالیت‌های درون‌زا توانسته‌ایم به پیشرفت‌های بسیار خیره‌کننده‌ای دست یابیم، اظهار کرد: در عین حال دشمنان سعی کرده‌اند با روش‌های گوناگون و تحریم‌های همه‌جانبه، ترور دانشمندان هسته‌ای، عملیات‌های خرابکارانه، پرونده‌سازی‌ها علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و ... مانع پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در این عرصه شوند.

به گفته اسلامی، دشمنان جمهوری اسلامی ایران عملیات‌های ترور و جوسازی‌هایی را با هدف تاثیر بر اذهان انجام داده‌اند و همواره به دنبال سیاه‌نمایی فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما بوده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین تصریح کرد: کشور‌های غربی علیه ایران با فشار‌های سیاسی به دنبال کاهش سرعت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما بودند؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز همواره این بوده که به‌صورت شفاف و در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی و نیز قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای را پیش ببرد؛ دشمنان ما نگران این موضوع هستند که دستاورد‌های صنعت هسته‌ای ایران گسترش و به دیگر کشور‌ها انتقال یابد و نگرانی آنان از پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای، پژوهش‌ها، تحقیقات، ارتقای ظرفیت‌های علمی و فناورانه همواره مشهود است.

وی اظهار کرد: پیشبرد اهداف صنعت هسته‌ای و جهاد تبیین از مهم‌ترین اهداف و رویکرد‌های ما محسوب می‌شود و در حوزه‌های مختلف نظیر رادیوداروها، سوخت هسته‌ای، فناوری پلاسما، فناوری پرتودهی، کوانتوم، برق هسته‌ای و ... شاهد پیشرفت‌های چشمگیر و ملموسی هستیم.

 

اسلامی گفت: خوشبختانه امروز مردم ما از این ثروت و نیز مواهب فناوری هسته‌ای در حوزه‌های گوناگون بهره‌مند هستند؛ اگر این در عرصه فعال نبودیم، مردم کشور از نتایج دستاورد‌های فناوری هسته‌ای محروم می‌شدند؛ به لطف الهی در چرخه سوخت هسته‌ای خودکفا شده‌ایم و اکنون جزو کشور‌های پیشرو و مطرح در سطح جهان قلمداد شده و در حوزه رادیودارو‌ها نیز جزو کشور‌های برتر محسوب می‌شویم؛ در عرصه فناوری پرتودهی شاهد اقدام‌های بسیار خوب در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، سلامت و ... هستیم و این فناوری در حال گسترش در سطح کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار کرد: ان‌شاء‌الله در سال‌جاری ۸ مرکز پرتودهی در کشور احداث می‌شود و امروز نیز نخستین مرکز در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ همه این پیشرفت‌ها توسط جوانان و دانشمندان صنعت هسته‌ای و با تکیه بر تحقیقات درون‌زا و تلاش‌های شبانه روزی این عزیزان، محقق شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اهدای لوح تقدیر از خانواده امیر سرتیپ دوم محسن دریانوش، از خلبانان بالگرد سانحه‌دیده رئیس‌جمهور و جزو شهدای خدمت تجلیل کرد.

آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و نیز شهید آیت‌الله بهشتی و شهدای دادگستری استان اصفهان از طریق ویدیو کنفرانس در مراکز دادگسترش استان پخش و دنبال شد.

انتهای پیام/

نظر شما