شناسهٔ خبر: 66932778 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سیگارهای الکترونیک؛ ترفند تبلیغاتی دیگری از صنعت دخانیات

شیما احمدزاده

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سیگارهای الکترونیک از ترفندهای صنایع دخانی است؛ بنابراین صنایع دخانی زمانی که با کاهش فروش مواجه می‌شوند شکل جدیدی از دخانیات را عرضه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

محمد علی‌گل مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات نمایندگی قم در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت هفته بدون دخانیات اظهار کرد: جمعیت مبارزه با دخانیات ایران یک سازمان مردم نهاد است؛ هدف اصلی این جمعیت پیشگیری از مصرف دخانیات در سطح جامعه و به خصوص در بین نوجوانان است، لذا عمده اقدامات ما در عرصه ارتقا آگاهی و فرهنگ سازی برای پیشگیری از مصرف دخانیات است.

وی گفت: اجرای نمایش برای کودکان در سنین ابتدایی با هدف پیشگیری از مصرف دخانیات با تکیه بر آموزش مهارت‌های زندگی همچون قدرت نه گفتن، آموزش‌های گروهی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها با تکیه بر خطرات مصرف دخانیات، تقویت مهارت‌های زندگی برای پیشگیری، شناسایی و مقابله با ترفندهای صنایع دخانیاتی برای بازاریابی و فروش محصولاتشان، تمرکز بر فضای مجازی، ارائه محتواهای آموزش از طریق رسانه‌های گروهی، ارائه مشاوره تلفنی ترک سیگار از جمله اقدامات ما در حوزه پیشگیری از مصرف دخانیات است.

علی‌گل عنوان کرد: ترفندهای صنایع دخانیاتی از کلیدی ترین مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا هرگونه خلاء در قوانین به‌طور بی‌رحمانه‌ای توسط صنعت دخانیات مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد؛ فعالان بهداشت عمومی نیز باید استراتژی‌های ضد بازاریابی مانند کمپین‌های رسانه‌های جمعی ضد سیگار را ایجاد کنند، این کمپین‌ها به ویژه در میان جوانان مؤثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه سیگارهای الکترونیک از ترفندهای صنایع دخانی است، یادآور شد: صنایع دخانی در ابتدا نوع مصرف و در دسترس بودن سیگار را تسهیل کردند؛ بعد از ارتقای آگاهی مردم از مضرات آن و کاهش فروش سیگار تنباکوهای میوه‌ای برای قلیان‌ها تولید شد و این باور اشتباه در جامعه رایج شد که قلیان آسیب زا نیست، در حال حاضر نیز سیگار الکترونیک در ادامه این فرآیند است. بنابراین صنایع دخانی زمانی که با کاهش فروش مواجه می‌شوند شکل جدیدی از دخانیات را عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات سیگارهای الکترونیک در ایجاد سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، مرگ و میر و بسیاری از مشکلات دیگر تفاوتی با سایر مواد دخانی ندارند و صرفاً به لحاظ جذابیت ظاهری برای مخاطبان به ویژه نوجوانان و جوانان با ظاهر و شکل مصرف متفاوت عرضه شدند؛ در حالی که با توجه به استفاده مواد نامرغوب و شیمیایی در تولید سیگارهای الکترونیک این خطر بسیار بیشتر است.

علی‌گل با بیان اینکه تبلیغات مهم ترین ترفند صنایع دخانی است، یادآور شد: در سال ۱۳۸۵ یکی از بهترین قوانین در حوزه کنترل دخانیات بر مبنای کنوانسیون بین المللی پیشگیری و کنترل دخانیات در کشور ما تصویب شد؛ افزایش مالیات بر دخانیات، کاهش دسترسی، ممنوعیت فروش به افراد زیر ۱۸ سال، ممنوعیت فروش نخی سیگار از جمله این مواد قانونی است اما متأسفانه در اجرای این قوانین با مشکل مواجه بودیم.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات نمایندگی قم  تاکید کرد: یکی از مواد قانونی در رابطه با کنترل مصرف دخانیات این است که هرگونه تبلیغ و ترویج دخانیات ممنوع است؛ در حالی که ما شاهد نصب تابلو و استندهای فروش دخانیات هستیم که باید با آن‌ها برخورد شود.

وی گفت: در سال‌های اخیر در راستای اجرای شهر بدون دخانیات اقدامات زیادی صورت گرفته است اما متأسفانه این اقدامات در مقابل فعالیت‌های تولیدکنندگان دخانیات کافی نیست؛ لذا مسئولین باید اهتمام بیشتری در راستای اجرای قوانین، نظارت و برخورد با متخلفین داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم تبلیغ دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی را مورد توجه قرار داد و گفت: نمایش مصرف دخانیات در فیلم‌ها این رفتار را به جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان تسری می‌دهد و لذا اعمال قانون در این مورد ضرورت پیدا می‌کند.  

انتهای پیام

نظر شما