شناسهٔ خبر: 66932318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حاشیه های بررسی اعتبارنامه های منتخبان مجلس:

خط و نشان مالک شریعتی و تاج گردون برای یکدیگر در جریان بررسی اعتبارنامه‌ها

تهران - ایرنا - منتخبان مردم تهران و گچساران هرچند با یکدیگر به صورت فیزیکی درگیر نشدند ولی در همان ابتدای بررسی اعتبارنامه ها برای هم با ایما و اشاره خط و نشان کشیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز پنجشنبه - ۱۰ خردادماه - مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش شعب درباره اعتبارنامه‌های منتخبان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

علیرضا سلیمی: در زمینه اعتراض ۵۳ نماینده به اعتبار نامه‌ خاص، مرّ قانون اجرا شود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس در اخطاری با استناد به اصول ۶۶ و ۹۳ قانون اساسی و همچنین ماده ۲۹ آئین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: در اصل ۶۶ گفته شده که ترتیب انتخابات رئیس، هیئت رئیسه و تعداد کمیسیون‌ها و دوره تصدی آنها و امور مربوط به مذاکرات و انتظامات مجلس به وسیله آیین نامه داخلی مجلس معین می‌گردد؛ همچنین در اصل ۹۳ قانون اساسی گفته شده که مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اعتبار نامه نمایندگان و ۶ عضو حقوقدان شورای نگهبان.

وی گفت: اعتبار نامه نمایندگان از مقولاتی نیست که بصورت مجموعه‌ای قرائت شود و سکوت و عبور کنیم. خواهشم این است که با توجه به رویه مجلس قبل و عبارتی که در اصل ۹۳ است و همچنین با توجه به ماده ۲۹ آئین نامه داخلی، و همچنین درخواست ۵۳ نفر از نمایندگان در این زمینه، مرّ قانون انجام شود.

قالیباف: هرگونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود/ در صحن مجلس نمی توان به اعتبارنامه‌ها اعتراض کرد

در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده تهران اظهار داشت: در این زمینه ماده ۲۹ تکلیف را روشن کرده است؛ هرگونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود و در شعبه یا تصویب یا رد می‌شود؛ اگر به هر دلیلی در شعب رد شد، شعب مراتب را ارجاع می‌دهد به هیئت رئیسه، سپس با تشخیص هیئت رئیسه، موضوع به هیئت تحقیق و بررسی که برای این کار پیش‌بینی شده است؛ اگر هم هیئت تحقیق موضوع را تایید کرد دیگر تایید شده است و این موضوع در آئین نامه داخلی روشن و شفاف است.

وی تاکید کرد: طبق قانون آئین نامه داخلی کار را انجام می‌دهیم و هر کسی اعتراضی به آئین نامه‌ای دارد، این اعتراض باید در شعب مطرح شود و روندی که ذکر شد، طی شود. اگر باز اعتراضی هم مطرح باشد، در هیچ جای آئین نامه نیامده که به اعتبار نامه در صحن می توان اعتراض کرد. تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت موضوع به رای گذاشتن این مسأله نیز با رئیس جلسه است.

در جریان ارائه گزارش شعب در صحن مجلس، مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران که پیش از این به اعتبارنامه غلامرضا تاج گردون نماینده گچساران معترض بود، در جایگاه هیات رییسه حاضر شد و از محمدباقر قالیباف که ریاست صحن مجلس را بر عهده داشت خواست نامه اعتراض جمعی از نمایندگان به این اعتبارنامه را در صحن مطرح کند.

خط و نشان تاجگردون و شریعتی برای یکدیگر

در این شرایط مالک شریعتی و تاج گردون با  ایما و اشاره از دور برای یکدیگر خط و نشان کشیدند که چنین شرایطی سبب شد مهردادگودرزوند چگینی منتخب رودبار در حمایت غلامرضا تاجگردون و رضاتقی پور انوری منتخب تهران در حمایت از شریعتی مقابل هم ایستاده و حتی یکدیگر را با دست هُل دهند که سرانجام با حضور سایر نمایندگان از درگیری فیزیکی جلوگیری شد.

پیش از این مالک شریعتی در صفحه شخصی خود در شبکه مجازی ایکس نامه اعتراض جمعی از منتخبان به ⁧اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون⁩ را منتشر کرد. مالک شریعتی، قاسم روانبخش، زهره سادات لاجوردی، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی، ابراهیم رضائی و روح الله نجابت نامه اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون را امضا کرده‌اند.

تاج‌گردون هم در واکنش به آن با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مقام معظم رهبری در توصیه به ⁧مجلس⁩ دوازدهم فرمودند از مسابقات بی فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی در مجلس پرهیز شود. ‏آرامش بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده ی همتها و دعوت کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشید. ‏قدری ولایت پذیر باشید و مردم را عصبانی نکنید.

نظر شما