شناسهٔ خبر: 66932212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افزایش ۴ برابری اعتبارات مرمت اماکن تاریخی بوشهر

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر از افزایش ۴ برابری اعتبارات مرمت اماکن تاریخی استان خبر داد و گفت: این اعتبارات از ۲۶۰ میلیارد ریال سال قبل، امسال به بیش از یک‌هزار میلیارد ریال رسیده است.

صاحب‌خبر -

نصرالله ابراهیمی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر تعداد آثار تاریخی منقول ثبت شده استان بوشهر را 28 اثر اعلام کرد و اظهار داشت: در این راستا 338 اثر غیرمنقول شامل عرصه و سایت‌های تاریخی استان بوشهر به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

وی از ثبت 105 اثر تاریخی ناملموس استان بوشهر در فهرست آثار ملی شامل آیین‌ها، سنت‌ها، تمدن‌ها، غذاهای سنتی و محلی، بازی‌های بومی خبر داد و بیان کرد: در این راستا 12 اثر طبیعی استان بوشهر از جمله درختان کهنسال، کلوت‌‌ها، گنبد نمکی، چشمه‌های آب گرم ثبت آثار ملی شده است.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از افزایش اعتبارات مرمت و بازسازی اماکن تاریخی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: اعتبارات بازسازی اماکن تاریخی است استان با افزایش حدود 4 برابری از 260 میلیارد ریال به بیش از یک‌هزار میلیارد ریال رسیده است.

ابراهیمی ساماندهی کاروانسرای مشیرالملک دشتستان، کاروانسرای دالکی مربوط به دوران قاجار و پل مشیر مربوط به دوره صفوی را از جمله این طرح‌ها دانست و خاطرنشان کرد: توسعه موزه منطقه‌ای خلیج فارس و موزه رئیس علی دلواری، مرمت امامزاده عبدالمهیمن علیه‌السلام و ساماندهی آثار تاریخی جزیره خارگ امسال در دستور کار قرار گرفته است.

وی از آغاز فصل دوم کاوش و مطالعه باستان‌شناسی کاخ چرخاب برازجان خبر داد و خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی از کاخ‌های زمستانی کورش همراه با کاخ‌های سنگ سیاه و بردک سیاه کاخ‌های 3 گانه هخامنشی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیرین مرمت آثار تاریخی استان تصریح کرد: ساماندهی بافت تاریخی بوشهر در کنار ساحل بوشهر از برنامه‌های مهم امسال است که از مصوبه اعتبار یک‌هزار میلیارد ریالی مرمت آثار و اماکن تاریخی استان بوشهر حدود 30 درصد آن به بافت تاریخی بوشهر اختصاص دارد.

انتهای پیام/190/.

نظر شما