شناسهٔ خبر: 66931942 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۵۰۰ هزار هکتار از گستره سبزوار نیازمند طرح آبخیزداری است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت:بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از گستره سبزوار، نیازمند اجرای طرح های آبخیزداری است که برای انجام این مهم، حداقل ۶۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

صاحب‌خبر -

محسن فنودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد اظهارداشت: بیش از30 میلیارد ریال خسارت سیل به پروژه های آبخیزداری در شهرستان قوچان برآورد شده است.

وی ادامه داد: در پی بارندگی‌های اخیر ضمن عملکرد مثبت و سازنده پروژه های آبخیزداری در آبگیری مناسب بندها و تعدیل سیل و نگهداشت رسوبات ، براثر شدت بارندگی ها به تعدادی از بندسارهای کوچک سطح شهرستان قوچان خسارتی وارد شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: جهت حفظ عملکرد این بندها، مرمت انجام می‌شود که برای مرمت بندسارها به حجم 40 هزار مترمکعب شامل پروژه گابیونی،سنگی و ملاتی در مجموع به اعتباری بیش از 30 میلیارد ریال نیاز است.

فنودی عنوان کرد: درپی بارندگی‌های اخیر بهاری بالغ بر750هزار متر مکعب آب در پروژه های آبخیزداری شهرستان قوچان جمع آوری شد.

اثربخشی سازه‌های آبخیزداری در نجات قنوات سبزوار

مدیرکل منابع طبیعی استان خراسان رضوی اظهارداشت: بیش از 500 هزار هکتار از گستره سبزوار، نیازمند اجرای طرح های آبخیزداری است که برای انجام این مهم، حداقل 60 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

فنودی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری در منطقه، علاوه بر مهار و کاهش خسارات سیل، ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها و تقویت سفره‌های زیرزمینی، موجب کاهش فرسایش خاک، به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی از طریق کشاورزی و دامپروری می‌شود.

وی عنوان‌کرد:اثربخشی پروژه های آبخیزداری علاوه بر ذخیره آب برای دوران کم آبی، پیشگیری از بروز سیل و خسارت های ناشی از آن تاثیربسزایی در احیا و پایداری آب قنوات دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به اجرای بیش از 40 هزار مترمکعب سازه آبخیزداری در مناطق مختلف سبزوار،اشاره کرد و افزود: اجرای این سازه ها در سطح حوزه های آبخیزداری سبزوار ضمن ذخیره آب، باعث مهار سیلاب‌ها به میزان 2 میلیون متر مکعب و کنترل فرسایش خاک شده است.

فنودی آبخیزداری و آبخوان‌داری را از عوامل بسیار مهم و موثر در نجات قنوات از خطر خشکیدن و نابودی دائمی دانست و احیای قنوات را بسترساز توسعه کشاورزی و دامداری برشمرد لذا این میراث گران‌بها را برای پایداری روستاها و کاهش مهاجرت باید زنده نگهداشت.

رشد 6 برابری جذب اعتبارات آبخیزداری در ششتمد

زهرا ابارشی، رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان ششتمد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: با توجه به اهمیت مدیریت حوزه های آبخیز برای کنترل رسوبات و تعدیل سیل و با پیگیری‌های به عمل آمده ، جذب اعتبارات آبخیزداری بالغ بر 20 میلیارد ریال اعتبارات استانی و ملی جهت بازنگری مطالعات حوزه آبخیز رودخانه ششتمد و همچنین اجرای سازه های کنترلی پیش بینی شده در مطالعات در دو حوزه گاچ _بسک و قاسمی_تندک ابلاغ و در حال اجرا است.

وی افزود: غالب اراضی مستعد اجرای عملیات آبخیزداری شهرستان ششتمد در 6 حوزه آبخیز در سطح 47000 هکتار دارای مطالعات تفصیلی اجرایی بوده که همچنان نیازمند جذب اعتبارات بیشتر جهت عملیاتی نمودن کامل برنامه های پیش بینی شده است.

ابارشی گفت: برای افزایش شتاب هرچه بیشتر اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان‌داری ، نباید از فرهنگسازی و ترویج مشارکت‌های مردمی و مشارکت‌های آبخیزنشینان و ورود خیرین به این عرصه ها غافل شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ششتمد اظهارکرد: برابر نظرات کارشناسی، هر هکتار عملیات آبخیزداری موجب استحصال 530 متر مکعب آب و کاهش فرسایش 9 تن خاک و کنترل رسوب 4 متر مکعب و افزایش 1/5 تا 3 برابری دبی آب قنوات می‌شود.

انتهای پیام/282/.

نظر شما