شناسهٔ خبر: 66931855 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

مشکل کمبود دارو به روان بیماران رسید؛ نبود نقدینگی توجیه سازمان غذا و دارو

در حالی که بارها نسبت به کمبود دارو در کشور هشدار داده شده بود، این بار این مشکل به داروهای روانپزشکی رسیده و بیماران اعصاب و روان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. سازمان غذاودارو در این رابطه تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی را یکی از عوامل این کمبود اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین: سلامت >کمبود دارو در ایران پس از اجرای طرح دارویار روزبه‌روز بیشتر شد و کار به جایی رسید که مردم برای ساده‌ترین نوع داروها با مشکل کمبود مواجه شدند. این روند در سال 1402 نیز ادامه داشت و بودجه کافی به این طرح دارویی اختصاص پیدا نکرد تا جایی که کمبود دارو همچنان وجود دارد و این بار رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران نسبت به کمبود داروی حوزه روانپزشکی هشدار داده است.

 به گزارش  شفا آنلاین وحید شریعت در روزهای گذشته در نامه‌ای خطاب به معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو، اسامی 25 قلم دارویی مورد نیاز از جمله فلوکسیتین، لوزارپام، ریتالین و کلومی‌پرامین را کمیاب یا نایاب شده اعلام کرد. 

این اظهارات رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران واکنش سازمان غذاودارو را در پی داشت و روابط عمومی این سازمان مشکل تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی را از دلایل تعویق تولید برخی داروها مانند کلومی‌پرامین و مدافینیل اعلام کرد و وعده داد که این مشکل در ماه جاری (خرداد) برطرف می‌شود. 

سازمان غذاودارو اعلام کرده که برخی داروها به مقدار قابل توجهی نسبت به سال قبل تولید شده و در دسترس قرار گرفته و تعدادی از داروها مثل ماپروتیلین، ریتالین و شربت ریسپریدون که اوایل سال ۱۴۰۲ دچار عدم دسترسی بوده از طریق واردات و تولید داخل در کنار به هم طور کامل تأمین شده است.

براساس اعلام این سازمان، تعدادی از داروها مانند ماپروتیلین، ریتالین و شربت ریسپریدون که اوایل سال ۱۴۰۲ دچار عدم دسترسی بودند از طریق واردات و تولید داخل در کنار به هم طور کامل تأمین شده است.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفت‌وگویی دیگر درباره تبعات کمبود دارو برای بیماران گفت قطعا این افراد استرس ناشی از کمبود دارو را دارند. اینکه نمی‌توانند نیاز دارویی خود را برطرف کنند و داروی مورد نیاز را پیدا کنند، باعث عود و تشدید بیماری می‌شود. به خصوص که قطع ناگهانی دارو‌ها جزو بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای افرادی که بیماری‌های روان دارند، اتفاق بیافتد.

شریعت درباره راهکار رفع کمبود داروهای اعصاب و روان به ایلنا اظهار کرده، این مسئله توسط سازمان غذا و دارو باید برنامه‌ریزی شود. سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث می‌شود، کارخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی نتوانند دارو‌های لازم را تولید کنند و از دلایل آن می‌توان به صرفه نبودن تامین مواد اولیه اشاره کرد.

برخی داروهای اعصاب و روان بیمه نیستند

به گفته رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، فهرستی از داروها هستند که تحت پوشش بیمه‌اند که اینها جزو پرکاربردترین‌ها هستند و بعضی از داروها که جدیدتر هستند، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

براساس اظهارات شریعت درباره بیمه خدمات روانپزشکی، در این باره محدودیت جدی وجود دارد و این خدمات فقط در مراکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار دارند. در بعضی از مراکز خصوصی، بیمه تکمیلی فقط بخشی از آن را تحت پوشش دارد، اما به صورت معمول خدمات مراکز خصوصی تحت پوشش بیمه نیستند.

اظهارات رئیس انجمن روانپزشکی ایران در حالی مطرح شده که طبق یکی از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «ارزیابی سیاست‌های حمایت اجتماعی در برنامه ششم توسعه کشور گزارش اول: حمایت های اجتماعی و گروه‌های هدف آن» تنها 15.3 درصد از جمعیت بیماران مربوط به اعصاب و روان مزمن کشور تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند که پوشش حداقل 75 درصدی بیماران روانی مزمن تکلیف شده است.

حدود یک ماه پیش بود که مرکز پژوهش‌‌های مجلس در گزارشی نسبت به کسری بودجه 1403 در حوزه دارو هشدار داده بود. 

بازوی پژوهشی مجلس تاکید کرده که با توجه به اینکه دارو و درمان از جمله کالاهایی است که هزینه‌های بالای آن ممکن است افراد را به ورطه فقر بکشاند، خطر فقر در کنار کمبود دارو مردم را تهدید می‌کند./ اکو ایران

نظر شما