شناسهٔ خبر: 66930957 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمربی تیم ملی شنا: تا رکورد مورد نیاز المپیک فاصله داریم/ قهرمانی آسیا دست‌یافتنی است

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی شنای ایران گفت: رسیدن به سهمیه المپیک کار سختی است ولی ما هر روز در حال بهبود رکوردها هستیم و هدف‌مان رساندن رکورد شناگران به حد نصاب مورد نیاز سهمیه المپیک است.

صاحب‌خبر -

گامر دیلانچیان صبح پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا، درباره وضعیت ملی‌پوشان شنای ایران برای کسب سهمیه المپیک اظهار داشت: به‌تازگی از اردوی ترکیه بازگشتیم و تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم. برترین شناگران جهان آخرین تمرینات را در ارتفاع بالا انجام می‌دهند که با در نظر گرفتن فشار هوا، سختی تمرینات را بیشتر کنند. کمپ تمرینی ترکیه نیز در ارتفاع قرار داشت و به همین دلیل رکوردهای قبلی مهرشاد افقری، بالاتر از قبل بود. ۴ هفته در ایران تمرین داریم و امیدواریم که رکوردهای او به چیزی که انتظار داریم برسد. سامیار عبدلی هم در آلمان زیر نظر مربیان تخصصی در حال تمرین است و برای کسب سهمیه آماده می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط کلی خیلی سخت است و با مشورت مربی خارجی در تکنیک شناگران تغییراتی را ایجاد کردیم. برخی امکانات در این اردو وجود داشت که در ایران نداریم اما طرح‌های آنها توسط جان اونسوی، مربی ترکیه‌ای تیم ملی کشورمان ارائه شده تا در ایران الگوبرداری کنیم زیرا کار ساده‌ای است.

سرمربی تیم ملی شنا: تا رکورد مورد نیاز المپیک فاصله داریم/ قهرمانی آسیا دست‌یافتنی است

سرمربی تیم ملی شنای ایران با اشاره به سطح فنی مربی ترکیه‌ای این تیم عنوان کرد: اونسوی با مربیان سطح بالای جهان و در آمریکا کار کرده است و نگاه دقیقی روی جزئیات دارد. حضور در اردوی ترکیه باعث شد که تجربیات جدیدی به ما منتقل شود. رسیدن به سهمیه المپیک کار سختی است و نه تنها این مربی بلکه هر مربی دیگری در تیم ملی حاضر شود، شاید نتواند به آن دست پیدا کند ولی ما هر روز در حال پایین آوردن رکوردها هستیم و می‌خواهیم اختلاف رکورد بچه‌ها را به جایی برسانیم که در مسابقه انتخابی بتوانند رکورد مورد نیاز سهمیه المپیک را بدست بیاورند. اگر شرایط کسب سهمیه مثل دوره قبل بود، در حال حاضر هم مهرشاد و هم سامیار سهمیه را به‌دست آورده بودند.

وی افزود: شرایط کسب سهمیه المپیک در این دوره تغییر کرد و به نظر ۱۰ یا ۱۲ نفر در تمام دنیا بتوانند به این رکورد برسند که ۹۰ درصد نیز در آمریکا تمرین می‌کنند. سطح رشته شنا در آن کشور متفاوت است و قدرت بالای حریفان نیز خودش می‌تواند به پیشرفت ورزشکاران کمک کند. رشته شنا در ایران نیازمند سخت‌افزار است و باید برخی ارگان‌ها با هم هماهنگ شوند تا تعدادی از استانداردهای اولیه را به‌دست بیاوریم.

سرمربی تیم ملی شنا: تا رکورد مورد نیاز المپیک فاصله داریم/ قهرمانی آسیا دست‌یافتنی است

دیلانچیان در مورد جزئیات تمرینی ملی‌پوشان شنا نیز گفت: سامیار در ایران نیست و از جزئیات تمرینی او خیلی باخبر نیستم اما به نظر شانس مهرشاد بالاتر باشد زیرا اختلاف درصدی برای کسب ورودی او پایین‌تر است. البته نباید از یاد برد که رکوردهایی که سامیار به ثبت رسانده، هر روز بهتر شده و رکوردهای ملی متعددی را در مدت اخیر شکسته است که نشان دهنده تمرینات و پیشرفت خوب اوست. مهرشاد در هر مسابقه، شروع بسیار خوبی دارد و حتی با نفر اول جهان شانه به شانه پیش می‌رود اما در رفت و برگشت دوم است که کمی از حریفان عقب میفتد و داریم روی آن کار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در صورت عدم کسب سهمیه، طبق امتیاز شنای جهانی(فینا پوینت) این ۲ ورزشکار، می‌توانیم یک نفر را اعزام کنیم. در حال حاضر امتیاز سامیار بالاتر است اما باید در مسابقه ایتالیا که برای کسب سهمیه شرکت می‌کنند، نتیجه هر ۲ را ببینیم و آنجا امتیاز نهایی قبل از مسابقات مشخص می‌شود.

سرمربی تیم ملی شنای ایران در تشریح وضعیت شنای کشورمان از گذشته تا به امروز اظهار داشت: حدود یک سال و نیم است که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدم. قبل از بازی‌های آسیایی یک اردوی ترکیه داشتیم که اصلا شرایط تیم خوب نبود. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ دیگر اردویی وجود نداشت اما رفته‌رفته در حال رسیدن به وضعیت استاندارد هستم. نیازها از طرف فدراسیون در حال برآورده شدن است اما در این دوره تنها ضعف ما تعداد کم مسابقات بود. البته برای چند مسابقه که در آن کسب سهمیه المپیک امکان‌پذیر بود، اقدام کردیم که موفق آمیز نبود و فقط به رقابت‌های ایتالیا خواهیم رسید.

سرمربی تیم ملی شنا: تا رکورد مورد نیاز المپیک فاصله داریم/ قهرمانی آسیا دست‌یافتنی است

وی ادامه داد: از روزی که آمدم ۳ ماه فرصت باقی بود تا بازی‌های آسیایی و سعی کردیم برنامه‌ریزی‌های اصلی را به مسابقات قهرمانی آسیا رده‌های سنی فیلیپین اختصاص دهیم. از نظر کمّی تعداد بیشتری را اعزام کردیم و بچه‌ها نیز واقعا خوب بودند و ۱۲ مدال کسب کردیم. اگر شرایط خوب باشد، تا ۴ سال آینده می‌توانیم به ورودی A المپیک برسیم. کسب مدال بازی‌های آسیایی بزرگ‌ترین آرزوی من است. البته کسب مقام در المپیک نیز پس از بازی‌های آسیایی دست یافتنی است اما با در نظر گرفتن شرایط موجود باید واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنیم. در گذشته تا مقام چهارم بازی‌های آسیایی پیش رفتیم و کسب طلای آن نیز به نظرم دست‌یافتنی است اما برای کسب مقام در المپیک، کار زیادی داریم.

دیلانچیان درباره حضور در مسابقات رشته‌های داخل سالن آسیا به میزبانی تایلند نیز اضافه کرد: مسابقات انتخابی این اعزام را اواخر مرداد برگزار می‌کنیم و رده‌های سنی در این رقابت‌ها حضور ندارند. مسابقات در مسافت کوتاه برگزار می‌شود و باید روی این موضوع کار کنیم. آخرین مدال‌های ما در این رقابت‌ها مربوط به سال ۲۰۰۹ است و امسال باید به تمام توان برای کسب مدال بجنگیم.

نظر شما