شناسهٔ خبر: 66930806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

موش‌ها علیه لاهه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه دهم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نهضتی که به یادگار ماند» نوشت:

تکمیل سد چمشیر پس از ۱۱ سال
مطالعات ساخت سد چمشیر در سال ۱۳۷۳ انجام و عملیات اجرایی آن نیز از سال ۱۳۹۱ با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شد، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های ۲۲ ماهه دولت سیزدهم و تخصیص اعتبارات ویژه، تکمیل شد و در تیرماه ۱۴۰۲ توسط آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید.

تکمیل راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران بعد از ۲۲ سال
احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۹ آغاز شد، اما با کندی پیش رفت. این طرح در نهایت پس از ۲۲ سال وقفه و با اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی شهید رئیسی به آذربایجان‌شرقی، ۱۹ خردادماه با حضور رئیس‌جمهور کشورمان به بهره‌برداری رسید.

تکمیل فرودگاه شهدای سقز پس از ۲۷ سال
فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز نیز از دیگر طرح‌های ناتمام مانده‌ای بود که توسط دولت سیزدهم پس از ۲۷ سال به اتمام رسید. در جریان سفر شهید رئیسی به کردستان، ۲۰۰ میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت تا در نهایت در آبان‌ماه ۱۴۰۲ توسط آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید.

موش‌ها علیه لاهه

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اختیارات رئیس‌جمهور کامل است نامزدهایی بیایند که پاسخگو باشند» نوشت: بر اساس برنامه زمان‌بندی ابلاغی از سوی ستاد انتخابات کشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز هشتم تیرماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. بر اساس این برنامه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات این دوره از امروز به مدت پنج روز در محل وزارت کشور و به صورت حضوری انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور در ایران اسلامی دارای اختیارات گسترده و امکانات وسیع است. نامزدهایی که از امروز در انتخابات نام‌نویسی می‌کنند، علاوه‌بر دارا بودن شرایط، باید پاسخگو باشند و درباره اختیارات رئیس‌جمهور مانند مدعیان اصلاح‌طلبی دست به فریبکاری و دروغ‌بافی نزنند. این طیف در انتخابات وعده‌های توخالی می‌دهد و دوقطبی‌سازی می‌کند و پس از در اختیار گرفتن مناصب اجرایی، در قبال بی‌کفایتی، نابلدی و خیانت‌های خود به مردم و منافع ملی مدعی نداشتن اختیار می‌شود. در همین شرایط، برای انتخابات بعدی هم برنامه‌ریزی و تدارک می‌کند و بی‌صداقتی، تناقض، بیگانگی خود با منافع ملی و همسویی با دشمن را به‌راحتی آشکار می‌کند. جالب است که بعد از ضربه زدن به فرهنگ و اقتصاد کشور، امثال «عباس- ع» که در پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان محکوم شد، با هدف به آشوب کشاندن کشور طبق خواست سیا و موساد می‌گویند رئیس‌جمهور (خاتمی و روحانی) باید استعفا دهد و از حاکمیت خروج کنیم.

موش‌ها علیه لاهه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ششمین پهپاد آمریکا زیر پای یمنی‌ها افتاد» نوشت: یمنی‌ها دیروز یک پهپاد دیگر آمریکا را هم سرنگون کردند تا شمار پهپادهای امریکایی که تا کنون سرنگون شده است، به عدد شش برسد. بلومبرگ از قول یک مقام نظامی امریکایی نوشته که حوثی‌ها در یمن دارای سلاح‌هایی هستند که می‌تواند به دریای مدیترانه برسد.

یک فروند پهپاد MQ- ۹ ارتش آمریکا دیروز با آتش پدافند هوایی ارتش یمن سرنگون شد. در حالی که پیش‌تر سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بود که ارتش یمن طی چند ماه اخیر پنج پهپاد امریکایی از نوع MQ- ۹ را رهگیری و سرنگون کرده، این ششمین پرنده بدون سرنشین آمریکا است که یمنی‌ها آن را ساقط می‌کنند. MQ- ۹ Reaper یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی و تهاجمی است که قادر است به سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و حدود ۲۴ ساعت در هوا بماند. این پهپاد علاوه بر انجام عملیات شناسایی هوایی، قابلیت حمل موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح همچنین بمب‌های هدایت شونده لیزری را دارد. رسانه‌های اجتماعی تصاویری از سقوط پهپاد آمریکایی در مأرب منتشر کرده‌اند که یمنی‌ها روی آن ایستاده‌اند. گفته می‌شود پهپاد MQ- ۹ آمریکا سالم به دست نیروهای مسلح یمن افتاده است.

موش‌ها علیه لاهه

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز با تیتر «موش‌ها علیه لاهه» به جاسوسی دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی از دادگاه لاهه باهدف ارعاب قضات دیوان بین‌المللی پرداخت و نوشت: رژیم صهیونیستی بعد از جنایت‌های وحشتناک در غزه بویژه اکنون در شهر رفح، توسط دادگاه بین‌المللی کیفری مورد بازخواست قرار گرفت و حتی دادستان آن خواستار بازداشت نتانیاهو و گالانت شد. حالا برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند سال‌هاست رژیم صهیونیستی در حال جاسوسی از دیوانه لاهه است.

نشریه گاردین جزئیات قابل تأملی را از کارزار جاسوسی و طرح ارعاب صهیونیست‌ها علیه مقام‌های ارشد دیوان لاهه طی یک دهه اخیر با محوریت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین منتشر کرده است. بر اساس تحقیقات نشریه گاردین و مجله‌های +۹۷۲ و Local Call که در اراضی اشغالی قرار دارند، این نکته افشا شده است که اسرائیل به مدت یک دهه در جنگ پنهان علیه دیوان لاهه قرار داشته است. در این راستا، نهادهای اطلاعاتی اسرائیلی اقدام به هک، اعمال فشار و جاسوسی و همچنین تهدید کارکنان و مقام‌های ارشد دیوان لاهه کرده‌اند تا در روند تحقیقات و اقدامات آن‌ها علیه اسرائیل ایجاد مانع و چالش کنند. بر اساس تحقیقات مذکور، رژیم اسرائیل اقدام به شنود و جاسوسی از ارتباطات مقام‌های ارشد دیوان لاهه نظیر کریم‌خان و البته دادستان پیشین این نهاد بین‌المللی یعنی «فاتو بنسودا» کرده و تماس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌های آنها را هدف جاسوسی قرار داده است. البته این روند جاسوسی در ماه‌های اخیر نیز در جریان بوده و هدف اصلی آن این بوده که نیات دادستان دیوان لاهه را برای اسرائیل آشکار کند. به گفته یک منبع آگاه، کریم خان اخیراً سعی داشت حکم بازداشت نتانیاهو را صادر کند، با این حال شدیداً تحت فشارهای دولت آمریکا قرار داشت.

موش‌ها علیه لاهه

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «چهاردهمین سوت آغاز» را برگزید و نوشت: در حالی قرار است که از امروز پنجشنبه گام اول انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری با آغاز ثبت نام از نامزدها برداشته شود که روز گذشته کماکان گمانه زنی درباره کاندیداهای احتمالی با شدت ادامه داشت. در این بین نکته جالب توجه سخنان اعضای دولت و برخی چهره‌های اصولگرا بود. از یک سو محمد مخبر در واکنشی متفاوت به احتمال حضورش در انتخابات گفته بود که «داریم حمالی می‌کنیم» و در سوی دیگر علیرضا زاکانی هم در جمله‌ای مبهم درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات گفت «بیایید آنجا بهتان بگویم!». این ساکن خیابان بهشت در سخنانی که ژست انتخاباتی داشت، اولویت و برنامه حال حاضرش را رسیدگی به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران دانست و خطاب به خبرنگارانی که از او برای حضور در انتخابات پرسیدند، به ذکر این جمله بسنده کرد که «برای پاسخ به این سوال باید بر سر آن پروژه بیایید تا جوابم را به شما بگویم». در ادامه این دست اظهارنظرهای عجیب و غریب، می‌توان به گفته‌های حسین دهقان هم اشاره کرد. آن گونه که ایلنا روایت کرده است، رئیس بنیاد مستضعفان نیز در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت «فعال من بیکار نیستم.»

از این جملات گیج‌کننده مقامات که بگذریم، دیروز چهارشنبه در حیاط پاستور بسیاری از دولتی‌ها خبر از عدم حضورشان در انتخابات دادند که یکی از آنها عزت الله ضرغامی بود. او در حاشیه جلسه حیاط دولت و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد که «خیالتان راحت، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنم»

موش‌ها علیه لاهه

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «چهار اولویت اقتصادی پارلمان دوازدهم» را برگزید و نوشت: مجلس دوازدهم از هفتم خرداد ماه آغاز به کار کرده اما در این میان مواردی وجود دارد که بنا بر گفته برخی منتخبان مجلس دوازدهم باید در اولویت قرار گیرد. نوری‌قزلجه، عضو هیأت رئیسه مجلس دوازدهم معتقد است که اقتصاد و معیشت مردم باید مورد توجه مجلس دوازدهم باشد. جبار کوچکی‌نژاد منتخب مردم رشت و خمام بر لزوم توجه به بخش خصوصی از سوی مجلس آینده تاکید دارد. عسکری منتخب مردم داراب در مجلس دوازدهم که در مجلس یازدهم ریاست کمیسیون کشاورزی را عهده‌دار بود، اما اولویت اصلی مجلس دوازدهم را مهار تورم، حمایت از تولید، معیشت مردم و اشتغال می‌داند. گودرزوند، منتخب مردم رودبار در مجلس دوازدهم نیز می‌گوید می‌توان در سال ۱۴۰۳ سرعت افزایش تورم را کنترل کرد و این موضوع به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. علی جدی، منتخب مردم شیروان در مجلس معتقد است که توجه به ابعاد نظارتی باید مورد توجه مجلس دوازدهم باشد. صدیف بدری، منتخب مردم اردبیل اما می‌گوید اولویت مجلس دوازدهم باید تعریف یک راهبرد اقتصادی ۱۰ ساله برای کشور باشد.

موش‌ها علیه لاهه

نظر شما