شناسهٔ خبر: 66930729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

راهبرد اصلاح‌طلبان و تاثیر آن بر عملکرد رقبا

اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند که با نامزد اختصاصی وارد کارزار انتخابات شوند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - اگر این انتخابات فوری و فوتی برگزار نمی‌شد و شرایط اضطرار نبود قطعا ماه‌ها طول می‌کشید تا جناح اصلاح‌طلب تکلیف را معلوم کند و ماه‌ها بازی «مشارکت می‌کنیم» یا «تحریم می‌کنیم» را کش می‌داد. حالا اما وضعیت متفاوت است و آنها هم ناگزیر شدند که بالاخره تصمیم خود را بگیرند. جبهه اصلاحات اگرچه در جلساتی قبلی به نتیجه نرسید اما در جلسه 5 ساعته دیشب توانست راهبرد انتخاباتی خود را مشخص کند. 

آنطور که یکی از اعضای حاضر در جلسه آنلاین دیشب به «فارس» گفته «در یک جلسه طولانی ۵ ساعته راهبرد انتخاباتی جبهۀ اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو با نظر اکثریت اعضا به تصویب رسید».

درباره جزئیات این راهبرد اما گفته شده که « یکی از موارد مهم این راهبرد حضور جبهۀ اصلاحات به‌صورت مشروط در انتخابات ذکر شده به‌طوری‌که جبهۀ اصلاحات با کاندیدای اختصاصی صرفاً اصلاح‌طلب در صورت تایید شورای نگهبان در انتخابات حضور پررنگ خواهد داشت».

این عضو جبهۀ اصلاحات همچنین گفته که «قرار بر این است نامزدهای مدنظر جبهه اصلاحات قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان مشخص شوند به صورتی که کاندیداهایی که دو سوم آرای اعضای جبهه اصلاحات را کسب کنند، جزو نامزدهای نهایی جبهۀ اصلاحات قرار خواهند گرفت».

تا اینجا به نظر می‌رسد که زور طیف رادیکال‌تر اصلاح‌طلبان چربیده است اما باید منتظر ماند و دید که بعد از مشخص شدن نتیجه تایید صلاحیت‌ها نیز اعضای جبهه اصلاحات به این راهبرد پایبند خواهند ماند یا خیر. تکلیف این موضوع را نیز البته تایید مورد بحث روشن خواهد کرد. اینکه کدام یک از گزینه‌های مورد نظر اصلاح‌طلبان بتوانند از فیلتر دستگاه نظارتی عبور کنند و کدام یک نتوانند حتما عنصر تعیین کننده‌ای است. اگر حداقلی یکی، دو نامزد اصلاح‌طلب در صحنه بمانند و توان رقابت جدی با نامزدهای جریان رقیب را داشته باشند چالشی در انتظار جبهه اصلاحات نیست. اما اگر نامزدها اصلی و جدی این جریان موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی نشوند وضعیت دگرگون خواهد شد. آنجاست که باید دید آیا احزاب قدرت‌محور این جریان سر حرف خود و تصمیم جبهه اصلاحات خواهند ماند یا ساز حمایت از گزینه میانه‌رو را خواهند زد؟

رویکرد جبهه اصلاحا‌ت البته تاثیر مستقیمی هم بر وضعیت و احتمال موفقیت طیف اعتدالی که همواره از چسبندگی با اصلاح‌طلبان به نتیجه رسیده است؛ خواهد شد. از سوی دیگر ورود اصلاح‌طلبان با نامزد اصلاح‌طلب و عدم مشارکت در صورت نداشتن کاندیدا حتما در رویکرد اصولگرایان نیز تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. بدیهی است که حضور یک نامزد اصلاح‌طلب جدی می‌تواند عاملی برای وحدت میان اصولگرایان باشد و خالی بودن عرصه از رقیبی قدر موجب دست کم گرفتن رقابت‌ها و شروع رقابت‌های درون جریانی خواهد بود.

 

نظر شما