شناسهٔ خبر: 66930507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واشنگتن‌پست: پیشروی روسیه، آمریکا را وادار به گذر از خطوط قرمز می‌کند

امیرمحمد سهرابی

«جو بایدن» برای مقابله با پیشروی نیروهای روسیه در اوکراین، ۲ ضدحمله جدید را در نظر می‌گیرد؛ «تحریم چین به دلیل ارسال فناوری کلیدی به مسکو و لغو محدودیت‌ها جهت استفاده از تسلیحات غربی علیه خاک روسیه.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عملکرد ضعیف ارتش اوکراین و پیشروی نیروهای روسیه موجب شده تا حامیان غربی اوکراین دست به اقدامات جنجال‌برانگیزی نظیر اعزام احتمالی نیروهای ناتو به کی‌یف و استفاده از تسلیحات غربی علیه خاک روسیه بزنند.

«دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن ‌پست با اشاره به این طرح‌های احتمالی غرب می‌نویسد: «این اقدامات تنش‌های چشمگیری را برای سیاست محتاطانه دولت بایدن در قبال حمایت از اوکراین به همراه خواهد داشت و این موارد درحالی است که رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال خودداری از رویارویی مستقیم با همتایان روسی و چینی است. هم‌چنین این اقدامات بیانگر نگرانی فزاینده دولت ایالات متحده نسبت به آسیب‌پذیری اوکراین در میدان نبرد است.»

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرهای اخیرش به پکن و کی‌یف، موضع سخت‌تری را در پیش گرفت. او در اواخر ماه آوریل ضمن آنکه جنگ روسیه-اوکراین را «بزرگترین تهدید در اروپا» خواند، به بی‌بی‌سی گفت که «چین از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به بزرگترین تهدید در اروپا کمک می‌کند» و اشاره کرد که آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدیدی علیه شرکت‌ها و موسسات مالی چینی است.

واشنگتن‌پست: پیشروی روسیه، آمریکا را وادار به گذر از خطوط قرمز می‌کند دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور چین در پکن - ۲۶ آوریل

«دیوید ایگناتیوس» به نقل از برخی مقامات آمریکایی و خبرنگاران می‌افزاید: «بلینکن سپس به کی‌یف سفر کرد و توضیحاتی را پیرامون دستاوردهای روسیه در حوالی خارکیف و قسمت‌های دیگری در شرق اوکراین شنید؛ خبری که او را به اندازه کافی نگران کرد و از همکارانش خواست محدودیت مربوط به تسلیحات آمریکایی و استفاده از موشک‌های کوتاه برد علیه روسیه را مجددا بررسی کنند.»

این خبرنگار آمریکایی می‌نویسد: «تهدید تحریم‌های جدید علیه چین مسئله حساسی است آن هم در موقعیتی که هر ۲ کشور در تلاش هستند تا روابط خود را به ثبات برسانند اما مقامات آمریکایی نگرانند شاید چین که به لحاظ فنی بر تعهد خود مبنی بر ارائه سلاح به مسکو پایبند است، به بزرگترین کمک‌کننده بخش دفاعی روسیه بدل شود.»

یک اندیشکده بریتانیایی در حوزه سیاست خارجی تحت عنوان «موسسه خدمات رویال یونایتد» نیز ادعا می‌کند که چین فناوری ماهواره‌ای به روسیه ارسال می‌کند؛ ابزاری که می‌تواند در جنگ اوکراین برای ارتباطات و هدف‌گیری «حیاتی» باشد.

این درحالی است که چین از ابتدای عملیات نظامی روسیه در تاریخ فوریه ۲۰۲۲ موضع متعادل خود را حفظ کرده و بارها خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ اوکراین شده است.

واشنگتن‌پست: پیشروی روسیه، آمریکا را وادار به گذر از خطوط قرمز می‌کند نیروهای اوکراینی در حوالی باخموت - ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲

ایگناتیوس در ادامه با اشاره به ضعف اوکراین می‌نویسد: «آسیب‌پذیری اوکراین تا حدی به دلیل تاخیر طولانی آمریکا در ارسال تسلیحات افزایش پیدا کرده است. درحالی‌که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده با کمک‌های نظامی به اوکراین مخالف می‌کردند، این کشور مجبور به عقب‌نشینی شد. هم‌چنین بسیاری از تسلیحات مانند تانک‌های ام-۱ آبرامز و سامانه‌های موشکی هیمارس که آمریکا امید داشت بتواند با آن‌ها اوکراین را تقویت کند، در مقابل پهپادها، سیستم جنگ الکترونیک و پارازیت‌اندازهای روسیه آسیب‌پذیر شده است.»

او استدلال می‌کند: «مقامات آمریکایی نگرانند که روسیه به تجمیع نیروها و تجهیزات در امتداد مرز برای حمله به خارکف و دیگر شهرهای شرقی اوکراین مشغول شود. البته گلوله‌های آمریکایی و موشک‌های کوتاه‌برد می‌توانند بدون تهدیدی در خصوص حمله به خاک روسیه، به اهدافی حمله کنند اما در حال حاضر ایالات متحده استفاده از آن‌ها را محدود کرده و نیروهای اوکراینی حق حمله به مراکز لجستیکی در داخل خاک روسیه را ندارند اما شاید ورق برگردد.»

مسئله احتمال لغو این محدودیت‌ها اخیرا توسط «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو مطرح شد و تاکنون واکنش‌های متفاوتی را از سوی کشورهای جهان به دنبال داشته است. او خواستار لغو محدودیت‌ها شده تا اوکراین بتواند آزادانه مواضعی را در خاک روسیه هدف بگیرد.

«دیوید ایگناتیوس» در پایان این گزارش می‌نویسد: «شاید در اوکراین به نقطه عطف دیگری برسیم. همزمان با اینکه چین شراکت دفاعی خود را با روسیه تحکیم می‌کند، دولت بایدن هم به دنبال تعمیق ائتلاف خود با کی‌یف است. این مسئله خطرات جدیدی به دنبال خواهد داشت اما اگر بتواند وضعیت میز مذاکره را مجددا به تعادل برساند و در نهایت باعث خاتمه این جنگ شود، منطقی به نظر می‌رسد.»

انتهای پیام

نظر شما