شناسهٔ خبر: 66930387 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ترک کن، زندگی کن

سیگار، همه‌چیزش و همه جورش مضر است. چه مواد سمی داخلش که ریه را هدف می‌گیرد، چه فیلترش که باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود و چه مدل الکترونیکش که به اندازه واقعی‌اش ترسناک و زیان آور است؛ قلیان هم البته دست کمی از سیگار ندارد و چه بسا از آن هم بدتر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، ۳۱ می ‌روز جهانی بدون دخانیات است و شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای این روز «محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر صنعت دخانیات» است؛ چرا که سن استعمال دخانیات در بیشتر کشورها پایین آمده و حتی به ۱۲ سال رسیده است. بسیاری از نوجوانان طرفدار سیگارهای الکترونیکی هستند تا جایی که نرخ مصرف آن در اغلب کشورها از نرخ مصرف سیگار واقعی توسط بزرگترها بیشتر شده است.

با اینکه این سازمان معتقد است، هر روز باید روز بدون دخانیات باشد، اما نامگذاری ۳۱ می ‌با این عنوان می‌تواند نمادی باشد برای جلب توجه افراد به مضرات محصولات دخانی و روزی باشد برای آنهایی که منتظر فرصت برای ترک سیگار و قلیان هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به فکر ترک سیگار افتاده‌اید، این متن کمک‌تان می‌کند.

ترک کن، زندگی کن

۱- بهتر است در قدم اول خودتان را از نظر روانی آماده ترک کنید تا بتوانید بر وسوسه‌ها غلبه کنید و دیگر سراغ سیگار یا قلیان نروید. برای این مورد سراغ روانشناس هم می‌توانید بروید. همچنین می‌توانید به یک برنامه آنلاین ترک سیگار بپیوندید یا مطالب کسی را که قبلا ترک کرده، بخوانید و افکار تشویق‌کننده را برای خود به‌کار ببندید.

۲- وقتی آخرین سیگارتان را کشیدید، همه فندک‌ها و زیرسیگاری‌ها را دور بریزید و فرش‌ها و لوازم خانه را تمیز کنید. برای ازبین‌بردن بوی سیگار از خوشبوکننده هوا استفاده کنید. اگر ماشین شما بوی سیگار می‌دهد، آن را هم تمیز کنید.

ترک کن، زندگی کن

۳- فعال‌بودن وسوسه، نیکوتین را کاهش داده و علائم ترک را تخفیف می‌دهد. سوزاندن کالری به کاهش وزن شما بعد از ترک سیگار نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

۴- از جمع‌ها و دورهمی‌هایی که بیشتر افراد در آن سیگاری هستند یا قلیان می‌کشند، تا مدتی دوری کنید و با کسانی بگردید که اهل ورزش و سلامتی هستند.

ترک کن، زندگی کن

۵- موقع ترک سیگار سعی نکنید رژیم بگیرید. محرومیت بیش از حد می‌تواند نتیجه معکوس داشته ‌باشد. به جای آن میوه، سبزی، غلات سبوس‌دار و پروتئین بدون چربی مصرف کنید که برایتان مفید است.

۶- به محض اینکه سیگار را ترک کنید متوجه اثرات آن بر سلامتی خود می‌شوید. بعد از ۲۰دقیقه ضربان قلب‌تان عادی می‌شود. بعد از یک روز سطح منواکسیدکربن خون شما کاهش پیدا می‌کند. بعد از ۲ یا ۳هفته خطر حمله قلبی برای شما کاهش می‌یابد و بعد از مدت طولانی خطر ابتلا به سرطان ریه بدخیم و دیگر سرطان‌ها برای شما کم می‌شود.

ترک کن، زندگی کن

۷- سیگارهای الکترونیک هم درست مثل سیگار مضرات زیادی دارد و نباید آن را جایگزین سیگار یا قلیان کرد. اگر هم به این مدل سیگارها عادت کرده‌اید، آن را هم ترک کنید.

نظر شما