شناسهٔ خبر: 66930288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بازیگری پنهان و آشکار بایدن در غزه

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حمایت‌های واشنگتن از تل‌آویو، گفت بایدن از یک طرف می‌خواهد آرای یهودیان آمریکا را از دست ندهد و از طرف دیگر به خاطر حفظ افکار عمومی سعی دارد شرایط را حفظ کند.

صاحب‌خبر -

 تجاوزات رژیم صهیونیستی به رفح و کشتار مردم بی‌دفاع، اولین بار نیست که از زمان ایجاد این رژیم اتفاق می‌افتد، اسرائیل در سال ۱۹۵۶ نیز در مساله کشتار خان یونس به اردوگاه پناهندگان رفح دست به قتل عام بیش از ۱۰۰ فلسطینی زد. طی ۹ ماه اخیر پس از عملیات طوفان الاقصی و شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی این رژیم تلاش کرد تا با تداوم جنایت‌های وحشیانه خود در غزه و بعد از آن در رفح بتواند وجهه از بین رفته خود را بدست آورد. 

این در حالی است که حتی صدای حامیان اروپایی و آمریکایی تل‌آویو نیز درآمده و دیوان بین‌المللی دادگستری نیز در حکمی به رژیم صهیونیستی دستور داد که عملیات خود در رفح را متوقف کند. همچنین طی این حکم، رژیم صهیونیستی ملزم به تضمین دسترسی بدون مانع به غزه برای کمک‌های انسانی و ورود هیات‌های در حال تحقیق درباره اتهامات نسل‌کشی است.

بسیاری از کشورها درخواست کردند تا حکم دادگاه لاهه اجرایی شود، «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان نیز اظهار داشت: دستور دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) به رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن عملیات نظامی آن در رفح، واقع در جنوبی‌ترین نقطه غزه الزام‌آور بوده و باید اجرایی شود

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اختیار و وظیفه دیوان کیفری بین‌المللی، به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل، پیگرد قانونی جدی‌ترین جنایات براساس قوانین بین‌المللی است. همه کشورهایی که اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی را تصویب کرده‌اند، موظف به اجرای تصمیمات این دیوان هستند.»

بازیگری پنهان و آشکار بایدن در غزه

به‌رغم فشارهای بین‌المللی به رژیم صهیونیستی، این رژیم در چندین نوبت اردوگاه پناهندگان در رفح را بمباران کرده که موجب مجروح و یا شهادت بسیاری از آوارگان فلسطینی شده است. 

 «علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل خود از رأی دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی و تداوم جنایت‌های این رژیم در غزه و رفح اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید رأی دادگاه لاهه لازم الاجرا نیست و اسرائیل و آمریکا نیز عضو این دادگاه نیستند،‌ اما این مساله برای آن‌ها جنبه حیثیتی و پرستیژی دارد. از طرفی چون نتانیاهو  به اهداف مدنظر خود نرسیده، نمی‌تواند این جنگ را رها کند زیرا تحت فشار شرایط داخلی قرار دارد و مخالفت‌های زیادی به کابینه او وارد که در آینده می‌تواند سقوط کابینه را به دنبال داشته باشد. 

وی تصریح کرد: نتانیاهو اخیرا نیز اعلام کرد که اگر جنگ را تمام کنیم به نفع ایران تمام می‌شود و تا ‌آخر می‌جنگیم. مساله اینجاست آخر جنگ مشخص نیست، در واقع سردرگمی ایجاد شده که حتی اروپایی‌ها و آمریکا از ‌آن ناراضی هستند.

این کارشناس مسائل اروپا همچنین بیان کرد: علاوه بر این ایالات متحده در آستانه انتخابات قرار دارد و تلاش می‌کند نوعی تنش‌زدایی ایجاد شود، ضمن این‌که بایدن نمی‌تواند بیش از این به اسرائیل فشار آورد زیرا آرای یهودیان در آمریکا را از دست خواهد داد. از طرفی آمریکا به خاطر حفظ افکار عمومی و همچنین رهبران عرب سعی دارد شرایط را حفظ کند در واقع بایدن یک نوع بازیگری پنهان و آشکاری را انجام می‌دهد. 

بیگدلی یادآور شد: از سویی اروپایی‌ها نسبت به شرایط پیش آمده ناراحت هستند، زیرا نا امنی موجود در منطقه اجازه سرمایه‌گذاری را به آن‌ها نمی‌دهد،‌ اروپا هیچ وقت باور نمی‌کرد کشورهایی مانند اسپانیا از تشکیل دو دولت در مساله فلسطین صحبت کنند. 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین شرایط به گونه‌ای پیچیده شده و سردرگمی ایجاد کرده که نتانیاهو هم با کمال وقاحت جنایت‌های خود را انجام می‌دهد، اما آنچه مسلم است نتانیاهو به هیچ وجه دست از ادامه جنگ بر نمی‌دارد حتی برای او اهمیتی ندارد که جبهه جنگ تا چه اندازه گسترده‌تر می‌شود.

وی در اظهار داشت: در نظر داشته باشیم دولت‌های عرب نیز به خاطر افکار عمومی جامعه خود ناچارند دست به عکس‌العمل بزنند اما تاثیری در خاتمه جنگ ندارد و نتانیاهو در شرایطی قرار دارد که برایش این مسائل هیچگونه اهمیتی ندارد.

 

نظر شما