شناسهٔ خبر: 66928568 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش نرخ بیکاری و تورم در استان قزوین

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: باتوجه به داده‌های آماری نرخ بیکاری و تورم در استان قزوین در مقایسه با اردیبهشت پارسال کاهش قابل توجهی داشته است.

صاحب‌خبر -

حیاتی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: در آمار اشتغال تفاوت بین ۱۲ و ۶ قابل توجه است. در مدتی که نرخ بیکاری هم بالا بود باز هم تعدادی از شرکت‌ها نیرو نمی‌پذیرفتند، اما در حال حاضر جنس بیکاری با نیاز شرکت‌ها متفاوت است. از کل بیکاران استان حدود ۴۰ درصد افراد تحصیلکرده آموزش عالی هستند. این افراد با توجه به تحصیلاتشان حاضر نیستند هر کاری را انجام دهند و از طرف دیگر در مشاغل استان برای این افراد شغل متناسب وجود ندارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: دستمزدی که طبق قانون به کارگران پرداخت می‌شود کفاف زندگی این افراد را نمی‌دهد در کنار این مشاغلی هستند که درآمد بیشتری نسبت به این حقوق دارند و گرایش افراد به این مشاغل بسیار است در حالیکه برخی افراد حاضرند در خانه بخوابند و با این حقوق پایین کار نکنند.

وی بیان کرد: هر ده سال یکبار آمار و اطلاعات بروزرسانی می‌شود. حدود ۲۸ هزار نفر در استان بیکار هستند که ۳۷ و نیم درصد آنها تحصیلکرده دانشگاه هستند. البته جمعیت فعال ما در استان ۴۵۰ هزار نفر است که ۱۱ و هشت دهم بیکار هستند. جمعیت فعال شامل همه افراد شاغل و بیکار می‌شود که توانایی انجام کار دارند.

حیاتی گفت: مهارت آموزی نیاز‌های استان را شناسایی می‌کند و متناسب با نیاز‌های هر استان رشته‌های مهارتی تدوین می‌شود. استان قزوین تقریبا استان صنعتی است و دانشگاه‌ها می‌توانند افراد را به سمت رشته‌ها و مهارت‌های صنعتی سوق دهند تا میزان بیکاری این قشر کمتر شود. آموزش و پرورش و آموزش عالی زیربنای هر استان را تشکیل می‌دهند. هنرستان‌ها و رشته‌های دانشگاهی در این راستا باید متناسب شوند.

وی اظهار کرد: در دوره‌های قبل رشته‌های دانشگاهی متناسب با تمایل افراد تدوین می‌شد در حالی که امروز این امر تغییر پیدا کرده است. بیشتر دانشگاهیان دنبال پشت میز نشینی و دارای وجهه اجتماعی بیشتر بوده اند در حالیکه اخیرا در بحث آموزش به سمت مهارت آموزی پیش می‌رویم.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: نرخ بیکاری در میانه هر فصل محاسبه می‌شود. نرخ بیکاری ملاک تصمیم گیری در فصل نیست. نرخ بیکاری در طول سال یعنی در چهار فصل می‌تواند ملاک تصمیم گیری مناسب در نظر گرفته شود که به واقعیت نزدیک‌تر است. نرخ بیکاری استان قزوین ۶ و ۴ دهم است در حالیکه نرخ بیکاری کشور بیشتر از ۸ درصد است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های آمار مقایسه پذیر بودن آن است. در سال‌های اخیر بحث شاغل بودن با اشتغال یک ساعت تعیین می‌شود. قبلا این میزان ۱۲ ساعت بود. البته حداقل یک ساعت در نظر گرفته شده است تا رشد اقتصادی متناسب شود. این یک مدل تحلیلی است. فردی می‌تواند در یک ساعت درآمدی معادل فردی دیگری داشته باشد که حدود ۴۰ ساعت کار می‌کند. این نرخ بیکاری که اعلام می‌شود جنبه عمومی دارد در صورتیکه در مباحث تخصصی ما انواع بیکاری را داریم که اشتغال ناقص می‌تواند نمونه آن باشد.

حیاتی گفت: نرخ تورم توسط ۱۴ طرح آماری سنجیده می‌شود. صنعت، معدن، اجاره بها، کشتارگاه، دام سبک و سنگین، نهاده‌های دامی، که کل اقلام ۴۵۰ است که ۱۵۰ قلم آن خوراکی و ۳۰۰ قلم غیرخوراکی است. متوسط نرخ تورم بر اساس ضریب اهمیت کالا سنجیده می‌شود. در سال گذشته ۵۰ و ۶ دهم بوده که اردیبهشت امسال ۳۸ و ۳ دهم برآورد شده است. کالا‌های اساسی بیشتر در ذهن مردم ماندگار است. قیمت مسکن و دلار و طلا در نرخ تورم لحاظ نمی‌شود و فقط اجاره بها و بهره وری مسکن سنجیده می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: مردم متناسب با مصرف خود احساس تورم می‌کنند. اجاره مسکن، هتل و رستوران در بخش غیرخوراکی و در بخش خوراکی هم چای و نوشیدنی و گوشت و ماهی بیشترین تورم را داشته اند. ما در بحث تورم برای دستگاه‌های مرتبط تکالیفی در نظر گرفته شده است و احساس آن به مراتب زمان بر خواهد بود. در سبد مصرفی خانوار ۳۰ درصد خوراکی و از ۷۰ درصد غیرخوراکی بیش از ۳۰ درصد مربوط به اجاره بها یا همان مسکن است.

نظر شما