شناسهٔ خبر: 66926940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توان ایران در پاسخ به اقدام غیرسازنده شورای حکام چقدر است؟

ایران بارها نشان داده است که به دنبال تعامل و همکاری سازنده با آژانس در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود است و در این‌باره کاملا با ثبات قدم عمل کرده، اما در عین حال در مقابل سیاسی کاری‌ها و فشارهای اعضای غربی هیچگاه دست بسته نبوده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: روزهای گذشته گزارش محرمانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بین اعضای شورای حکام ارائه و در این خصوص جزئیاتی توسط رسانه های غربی در این باره منتشر شد.

به گزارش تسنیم، در این بین برخی رسانه‌ها از جمله وال استریت ژورنال، گزارش ها و زمزمه هایی در خصوص برنامه کشورهای اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منتشر کردند و همچنین مدعی شدند که آمریکا با رویکرد سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص تصویب قطعنامه علیه ایران مخالف است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال انگلیسی ها و فرانسوی ها به واشنگتن از قصد خود برای قطعنامه‌ای تند برعلیه ایران گفته‌اند. همچنین این رسانه افزود که آمریکا خلاف دفعات قبل و فشاری که پیش از هر نشست شورای حکام اعمال می داشت، تعدادی دیگر از کشورها را نیز برای رای ممتنع در این نشست تحت فشار قرار داده است.

در این بین کشورهای غربی که در حال یک اقدام تکنیکال جهت مشوش کردن اوضاع داخلی ایران و همچنین تاثیرگذاری بر روند انتخابات در ایران هستند، باید به این نکته توجه کنند با توجه به تجربه دفعات قبل که در سالهای 1399 و 1401 رخ داد، اگر اقدام به صدور قطعنامه‌ای کنند، ایران هم عکس العمل نشان خواهد داد و این موضوع بیش از آنکه به ضرر ایران باشد به ضرر خود آنها خواهد بود و متفاعد می‌شوند که ایجاد هزینه‌ سیاسی برای ایران باعث هزینه علیه خود آن‌ها خواهد شد.

ایران بارها نشان داده است که به دنبال تعامل و همکاری سازنده با آژانس در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود است و در این‌باره کاملا با ثبات قدم عمل کرده، اما در عین حال در مقابل سیاسی کاری‌ها و فشارهای اعضای غربی هیچگاه دست بسته نبوده و پاسخ در خوری به رفتارهای دوگانه و سیاست های مخرب آنان داده است.

پاسخ ایران به سیاست های مخرب قاطعانه و در حد تناسب با این اقدامات است. در پی خروج ترامپ از برجام و عدم اجرای تعهدات توسط اعضای اروپایی، مجلس ایران با تصویب قانون اقدام جامع راهبردی سال 1399 تعهدات خودش را کاهش داد. همچنین در سال 1401 و پس از صدور قطعنامه‌هایی در شورای حکام در خرداد ماه و آبان ماه همان سال علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، با اعلام آغاز تولید اورانیوم 60 درصد در مجتمع راهبردی فردو، به کارگیری ماشین‌های پیشرفته IR-6، تجهیز سالن B فردو با هشت زنجیره جدید و همچنین گازدهی به دو زنجیره جدید ماشین‌های پیشرفته در نطنز پاسخی قاطع داده و نشان داد که در مقابل رفتار سیاسی غربی ها قاطعانه پاسخ خواهد داد.

دولت جمهوری اسلامی ایران بارها حسن نیت خود را نشان داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید در مقابل همکاری‌های ایران، رویکرد متقابل و سازنده داشته باشد.

نکته قبل توجه این است که باید راز موفقیت ایران را در پیگیری همزمان افزایش قدرت هسته‌ای کشورمان در کنار توجه به تعاملات و مذاکرات فنی با آژانس دانست. پیشرفت‌های فنّی ایران در حوزه‌های مختلف هسته‌ای به ویژه غنی‌سازی نشان می‌دهد که علیرغم فشارهای مختلف تحریمی و حتی خرابکاری، این حرکت پرشتاب متوقف یا کند نشده است.

پس این انتظار است که کشورهای غربی به جای فشار بر ایران و انجام اقدامات غیرسازنده، در راه تعامل با ایران تلاش کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما