شناسهٔ خبر: 66926904 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مبارزه هم‌زمان با سلطه و استبداد در قیام ۱۵ خرداد ورامین

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه امام خمینی (ره) نهضت خود را بر دو محور نفی استبداد و سلطه آغاز می‌کند، گفت: ۱۵ خرداد ابتدای حرکتی است که سلطه و استبداد را هم‌زمان هدف گرفته بود به همین خاطر خشونت‌بار سرکوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ورامین، حجت‌الاسلام‌ سید محسن محمودی در همایش ملی 15 خرداد که با حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی ورامین گفت: نگاه امام راحل، نگاه یک ملیت خاص نیست بلکه شعار و نگاه ایشان، جهانی است.

 وی افزود: 61 سال پیش مردم دشت ورامین در حمایت از امام راحل به سمت پل باقرآباد حرکت کرده و کفن‌پوش در پل باقرآباد، خون مطهرشان بر زمین ریخته شد و درخت تناور انقلاب اسلامی را آبیاری کردند.

رئیس ستاد برگزاری مراسم 14 و 15 خرداد استان تهران ادامه داد: امروز به برکت خون مطهر شهدای قیام 15 خرداد، شعارهای انقلاب اسلامی در اقصی‌نقاط جهان شنیده می‌شود به‌طوری‌که دانشجویان دانشگاه کلمبیا در آمریکا، با تمام وجود شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر می‌دهند.

عباس سلیمی نمین ظهر امروز در مراسم بزرگداشت قیام 15 خرداد شهرستان ورامین که با حضور دانشجویان خارجی در دانشکده کشاورزی این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: آنچه 14 خرداد را در دهه‌های قبل متمایز می‌کند، این بود که برای اولین بار ملت ایران بر اساس تجربیات گذشته به این جمع بندی رسید که هرگز نمی‌توانند حاکمیت خودشان را بر کشورشان تحکیم ببخشند جز اینکه هم‌زمان هم مبارزه علیه سلطه بیگانه و هم علیه استبداد داخلی داشته باشند.

وی افزود: در 15 خرداد برای اولین بار، ملت ایران به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند حاکمیت خود را بر کشور به اثبات برسانند مگر اینکه هم‌زمان با استبداد داخلی و سلطه خارجی مبارزه کنند. 15 خرداد ابتدای حرکتی است که سلطه و استبداد را هم‌زمان هدف گرفته بود به همین خاطر خشونت‌بار سرکوب می‌شود.

سلیمی نمین عنوان کرد: دانشجویان خارجی بدانند ملت ایران طی تجربه‌ای به این مهم دست‌یافت این‌گونه نبود که ما از ابتدا نهضت صنعت ملی‌شدن نفت به این تجربه رسیده باشیم، بلکه یک سیری را طی کردیم که نمی‌توانیم هرگز یک وجه مبارزه را موردتوجه قرار دهیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه با بیان اینکه امام خمینی (ره) نهضت خود را در 15 خرداد بر دو محور نفی استبداد و نفی سلطه آغاز کرد، گفت: 15 خرداد ابتدای حرکتی است که سلطه و استبداد را هدف گرفته بود و ملت ایران برای اولین بار این بحث را مطرح می‌کنند که هم نظام سلطه و هم بساط استبداد باید از کشور برچیده شود.

وی تصریح کرد: امام راحل معتقد به مبارزه فرهنگی بود، هرگز خشونت را در مبارزه تأیید نمی‌کرد و از ابتدای قیام 15 خرداد به بعد تحولی در انسان‌ها به وجود آورد که انسان‌ها حاضرند جانشان را از دست بدهند اما هرگز ذلت را نپذیرند.

سلیمی نمین در پایان با بیان اینکه امام خمینی (ره) نهضت خود را بر دو محور نفی استبداد و سلطه آغاز می‌کند و این یک حرکت جدید و ارزشمند از سوی امام راحل بود، خاطرنشان کرد: ملت ایران تجربیات گران بهایی دارد که می‌تواند کمک کار بسیاری از کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دنیا باشد.

گفتنی است این همایش برای اولین بار در ورامین با حضور دانشجویان خارجی برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما