شناسهٔ خبر: 66926189 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

هواپیمای فضایی چین یک شیء مرموز و عجیب را در مدار زمین رها کرد

صاحب‌خبر -

ناسا پیشتر در مورد پنهانکاری شدید چینی ها در فضا هشدار داده بود. اکنون نیز هواپیمای فضایی چین یک شیء مرموز را در مدار زمین قرار داده است. آیا چین اهداف نظامی را در فضا دنبال می‌کند؟

چین توانسته در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌ توجهی در زمینه علوم فضایی داشته باشد. آنها در مدت کوتاهی ایستگاه فضایی اختصاصی خود را ساختند و در تلاش برای رفتن به ماه هستند. هرچند آمریکا چندان از این پیشرفت‌ها خوشنود نیست؛ زیرا معتقد است که چین به‌شدت در مورد برنامه فضایی خود پنهانکاری می‌کند.

شیء مرموز فضایی چین سبب نگرانی آمریکایی‌ها شده است

مقامات آمریکایی معتقد هستند که چینی‌ها قصد دارند فضا را به‌محلی برای رقابت نظامی تبدیل کنند. برخی افراد نیز گمان می‌کنند که چین در تلاش برای ارتباط با یوفو و موجودات فضایی است. اخیرا نیز رها کردن یک شیء مرموز توسط هواپیمای فضایی چین سبب شده حساسیت‌ها بیشتر شود.

شیء فضایی مرموز چین شیء فضایی مرموز چین

جمعه ۴ خرداد ماه بود که هواپیمای فضایی چین یک شیء مرموز را روانه مدار زمین کرد. از آن زمان تاکنون نیز نیروی فضایی آمریکا در حال رصد کردن حرکات این شیء اسرارآمیز است. جاناتان مک‌داول، کارشناس اخترفیزیک آمریکایی گفت که آنها هنوز از ماهیت و هدف این شیء اطمینان ندارند. چین پیشتر نیز اقدامی مشابه را انجام داده بود؛ اما از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

هواپیمای فضایی چین توسط شرکت دولتی ALVT ساخته شده است که در زمینه ساخت تجهیزات فضایی علمی و نظامی فعالیت دارد. این هواپیمای خاص اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۰ انجام داد و برای ۲ روز در مدار زمین باقی ماند. در سال ۲۰۲۲ هواپیمای فضایی چین مجددا به مدار زمین رفت و اینبار ۲۷۶ روز را در فضا گذراند.

در طول همین ماموریت بود که هواپیمای فضایی چین چند شیء مرموز را در مدار زمین رها کردند. در طول چند سال گذشته چین روی توسعه هواپیماهای فضایی کار کرده است؛ اما کسی از جزئیات مربوط به آنها اطلاع ندارد. البته رسانه‌های دولتی این کشور ادعا می‌کنند که آنها قصد دارند فناوری‌های چندبار مصرف را در فضا امتحان کنند. به‌همین‌خاطر نیز هربار هواپیمای فضایی مدتی را در مدار زمین می‌گذراند تا تجهیزات علمی جدید خود را آزمایش کنند. به‌گفته چینی‌ها آنها به‌هیچ‌وجه قصد ندارند از فضا برای اهداف نظامی استفاده کنند.

بوئینگ X37B بوئینگ X37B

بوئینگ X37-B

هرچند به‌گفته مقامات آمریکایی هواپیمای فضایی چین تاکنون ۱۶۴ روز را در فضا گذرانده است و بسیار مرموز به‌نظر می‌رسد. همانطور که از نام آن مشخص است، هواپیمای نظامی ماهیتی هیبریدی دارد و توسط راکت به فضا پرتاب می‌شود. وقتی که هواپیمای فضایی وارد مدار شود، همچون یک ماهواره عمل خواهد کرد. پس از بازگشت به اتمسفر زمین نیز همچون یک هواپیمای عادی رفتار می‌کند.

در صورتی که ایده هواپیمای فضایی موفق شود، می‌تواند برای فرستادن ماهواره به فضا و یا انجام سفرهای تجاری مورد استفاده قرار گیرد. البته چین تنها کشور دارای این فناوری نیست. نیروی فضایی آمریکا نیز از بوئینگ X-37 به‌عنوان هواپیمای فضایی استفاده می‌کند. بوئینگ ایکس 37 تاکنون ۷ ماموریت مختلف را در فضا انجام داده است.

بیشتر بخوانید:
ترسناک اما واقعی؛ پایگاه اتمی روسیه و چین در ماه ساخته می‌شود ربات معمار چینی برای خانه سازی در کره ماه راهی قمر زمین می‌شود هشدار ناسا: چین نباید پیش از ما به ماه برسد! با تعلل آمریکا، چینی ها ماه را به تسخیر خود درآورده‌اند

نظر شما