شناسهٔ خبر: 66925952 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

معاون آموزشی وزارت علوم: شعار اصلی معاونت آموزشی؛ مهاجرت از کمیّت گرایی به آموزش هدفمند تحول در پذیرش دانشجو با روش استاد محور تاکید بر بورسیه دانشجویان کارشناسی

تقویم امتحانات دانشگاه‌ها تغییر نمی‌کند / ترم تابستان حضوری برگزار شود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تقویم امتحانات پایان ترم دانشگاه‌‍‌ها تغییری نمی‌کند و امتحانات طبق برنامه قبلی دانشگاه‌ها برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم روح اله رازینی، در نشست هم‌اندیشی معاونان آموزشی دانشگاه‌های معین کشور و دانشگاه‌های استان تهران که پیرامون برنامه‌ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید، اقدامات آتی معاونت آموزشی در حوزه آمایش آموزش عالی برگزار شد، گفت: سیاست وزارت علوم حفظ استقلال دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی آموزشی است و اعتقاد داریم هر دانشگاهی باید بر اساس ماموریت‌ها و اقتضائات جغرافیایی و نیازهای استانی برنامه‌ریزی کند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: از جمله مواردی که نشان دهنده اهتمام وزارت علوم به استقلال دانشگاه‌ها است تاکید این وزارت بر فعالیت و نقش مهم کارگروه‌های استانی نظارت و آمایش در توسعه آموزش عالی در هر استان است.

شعار اصلی معاونت آموزشی؛ مهاجرت از کمیّت گرایی به آموزش هدفمند

رازینی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیازمند گسترش رشته‌های تحصیلی و ایجاد مراکز آموزشی همچون دهه‌های گذشته نیستیم، گفت: شعار اصلی معاونت آموزشی در این دوره گذر از کمیّت گرایی به آموزش هدفمند و پویا مبتنی بر نیاز جامعه است و فعالیت‌ها باید به گونه ای باشد که به سوی مرجعیت علمی حرکت کنیم.

وی از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها خواست بر اساس ضوابط آمایش آموزش عالی، رشته‌های تحصیلی فاقد استقبال از سوی متقاضیان و فاقد جذابیت را حذف و با رشته‌هایی که پیوست اشتغال دارند و نیاز جامعه هستند جایگزین هستند.

تحول در پذیرش دانشجو با روش استاد محور 

معاون آموزشی وزارت علوم یکی از برنامه‌های جدید وزارت علوم را پذیرش دانشجو با روش استاد محور دانست و اعلام کرد: این مهم از برنامه‌های تحولی این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه امسال 242 دانشجو مازاد بر ظرفیت آزمون سراسری در مقطع دکتری؛ به روش استاد محور پذیرش می‌شوند گفت: این برنامه در دوره کارشناسی ارشد با جدیت و وسعت بیشتری و مختص استعدادهای درخشان دنبال خواهد شد.

رازینی ویژگی پذیرش دانشجو به روش استادمحور را تناسب آن با نیازهای جامعه دانست و گفت: در این روش، نیازها در سامانه نان ثبت و اساتید علاقمند به آن حوزه کاری، پبشنهاد خود را ارائه و پس از تایید، دانشجو جذب می کنند.

تاکید بر بورسیه دانشجویان کارشناسی

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در سال گذشته شاهد راه اندازی بورسیه‌های صنعت و دانش با همکاری دانشگاه‌ها و صنایع بودیم. امسال در صدد هستیم این بورسیه‌ها را در دوره‌های کارشناسی افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: توسعه بورسیه‌ها در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ایجاد امید به آینده در دانشجویان ضرورت دارد و اگر بتوانیم ده درصد پذیرش هر سال را به بورسیه اختصاص دهیم تحول مهمی در پذیرش دانشجو خواهد بود.

رازینی گفت: توسعه بورسیه‌ها هم به اشتغال دانشجویان کمک می کند و هم نظام آموزشی را با نیازهای بازار کار هماهنگ می کند چون در رشته‌های بورسیه تعدادی از واحدهای درسی باید مطابق نیاز صنعت و سازمان بورسیه دهنده باشد.

در ادامه این نشست، معاونان آموزشی حاضر در جلسه، مسائل و دیدگاه‌های خود را مطرح و در خصوص راهکارهای مختلف اجرای مطلوب قوانین آموزشی با معاون وزیر و مدیران این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

نظر شما