شناسهٔ خبر: 66924154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

رئیس گروه تخصصی دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد:

سیره مدیریتی رئیس‌جمهور شهید می‌تواند موضوع پژوهش و پایان‌نامه باشد

رئیس گروه تخصصی دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد گفت: سیره مدیریتی رئیس‌جمهور شهید می‌تواند موضوع پژوهش و پایان‌نامه باشد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام سید حامد علم‌الهدی رئیس گروه تخصصی دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد و برادر همسر شهید آیت‌الله رئیسی در همایش استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد گفت: وظیفه خود می‌دانم از طرف خودم و بیت‌ شهید آیت‌الله رئیسی از حضور یکپارچه ملت ایران در مراسم تشییع و تدفین در شهرهای مختلف و به ویژه عنایت مقام معظم رهبری به این شهدا تقدیر کنم.
 
وی با بیان اینکه سیره مدیریتی رئیس‌جمهور شهید می‌تواند موضوع پژوهش و پایان‌نامه باشد، اظهار کرد: بنده چهل سال در کنار شهید رئیسی بودم و با ایشان ارتباط داشتم. با توجه به آنچه در این مدت شاهد بودم، می‌توانم شهادت بدهم که هیچ گناه و معصیتی از ایشان ندیدم، شهید رئیسی از غیبت به شدت پرهیز می‌کرد. ایشان در نشست‌های خانوادگی شوخ‌طبع بود اما مراقب بود در مورد افراد و اشخاص سخنی گفته نشود که شبهه غیبت داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی با اشاره به کارنامه عملی آیت‌الله شهید رئیسی گفت: ایشان معاون دادستان کرج بود و بعد از آن دادستان همدان، دادستان اوین، معاون اول‌قوه قضاییه و... در تمام این مدت سیره مدیریت ایشان قابل تأمل و تحقیق است. پس از آن نیز به تولیت آستان قدس رضوی، ریاست قوه قضائیه و ریاست جمهوری رسید که این دوران را به طور ویژه می‌توان بررسی کرد.
 
وی افزود: زمانی‌که شهید رئیسی رئیس قوه قضائیه بود و بحث انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود، با ایشان صحبت می‌کردیم که قوه قضائیه رکن جدی است و تحول در قوه را ادامه دهید اما ایشان می گفت ما در قوه قضائیه در آخر زنجیره و حلقه هستیم اما در قوه مجریه می‌توان جلوی سرچشمه فساد را گرفت. مبارزه با فساد از اهداف اصلی ایشان بود و در انتصابات نیز همواره بر این موضوع تأکید داشت.
 
رئیس گروه تخصصی دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد یادآور شد: ایشان در مدتی که در آستان قدس رضوی بود، یک روش مدیریتی طولانی مدت که در زمان مرحوم آیت‌الله طبرسی وجود داشت را متحول کرد و در مدت کوتاه موفق شد در آستان قدس تحول ایجاد کند. در ۳۱ استان نمایندگی از طرف آستان تعیین کرد تا موقوفات در شهر خرج مردم آنجا شود و به مشهد ارسال نشود. ‌حرکت زیارت اولی‌ها از دیگر اقدامات ایشان بود که افرادی که تاکنون به زیارت حضرت رضا مشرف نشده بودند ترتیبی ایجاد کرد که این افراد موفق شوند برای یک بار به زیارت امام هشتم بیایند.
 
وی ادامه داد: غذای حضرت که تعداد محدودی در آشپرخانه حرم طبخ می‌شود و آرزوی بسیاری از زائران است که از این غذا تبرک کنند، آشپزخانه را توسعه داد و در مرحله اول به محرومان مشهد توزیع شد. اقدام دیگر افطاری ایام ماه مبارک رمضان بود که برای زائران و مجاوران تدارک دیده می‌شود. این اقدامات در فرصت سه ساله تولیت ایشان اتفاق افتاد و بزرگترین افتخار ایشان در بین مسئولیت‌هایی که داشت، تولیت آستان قدس رضوی بود. خداوند پاداش خدمت صادقانه ایشان در قوه قضائیه را داد،ما اصرارداشتیم که در قوه قضائیه موفق است و ریاست جمهوری را برعهده افراد دیگری بگذارد اما بسیاری از مراجع تقلید و علما، حضور در قوه مجریه را بر ایشان تکلیف کردند.
 
حجت‌الاسلام علم‌الهدی تأکید کرد: به تمام معنا سرباز ولایت بود و رأی و نظر مقام معظم رهبری را مقدم بر نظر خود می‌دانست. چون مقام معظم رهبری امر فرمودند، تولیت را رها کرد و به قوه قضائیه رفت. در اقدام اول ۲۰۰ قاضی را برکنار کرد چون اهل تسامح در تصمیم نبود اما در عین حال و در مسائل شخصی اهل گذشت بود. در دوره ریاست‌جمهوری نیز زمانی که به عرصه انتخاب ورود کرد، ستادهای مردمی ایجاد کرد و هیچ هزینه‌ای را نه بر کسی تحمیل کرد و نه از کسی تقاضا کرد. بعد از انتخابات دستور داد ستادهای ایشان تعطیل شود، معقتد بود ستادها در دولت‌های گذشته محل جمع افرادی می‌شد که توقع توزیع مسئولیت‌ها داشتند و با اصرار ایشان همه ستادها تعطیل شد.
 
وی افزود: در انتصابات و انتخاب اشخاص شهادت می‌دهم اهل نگاه به جناح و گروه نبود. برخی شکایت می‌کردند که بعد از انتخابات هر دولت جدید از افراد خود استفاده می‌کند اما در دولت ایشان ۷۰ درصد مدیران میانی از دولت قبل بودند و می‌گفتند این ها از کشور خودمان هستند نه بیگانه و باید از ظرفیت‌ها استفاده کرد. به اصلاحات صحیح به معنای واقعی کلمه پایبند بود، چهره اصول‌گرا بودند و تأکید داشت از همه افکار و اندیشه‌ها در حل بحران‌ها و چالش‌ها استفاده شود.
 
حجت‌الاسلام علم‌الهدی تصریح کرد: برنامه دولت‌ها معمولاً چهار ساله است و برنامه‌ریزی طوری انجام می‌شود که برنامه‌ها در چهار سال دوم ثمر دهند اما ایشان شبانه‌روز تلاش کرد و ثمر ها و پیامدهای برنامه‌های ایشان در سه سال قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

نظر شما