شناسهٔ خبر: 66924015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش استادان زبان فارسی دانشگاههای چین به شهادت آیت الله رئیسی

نام آیت الله رئیسی در تاریخ روابط ایران وچین جاودانه خواهد بود

تهران - ایرنا - شماری از اساتید و مدیران مراکز ایرانشناسی دانشگاههای چین در پیام های جداگانه ای ؛ شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در سانحه اخیر هوایی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند و ابراز امیدواری کردند که ایران همچنان با قوت و قدرت مسیر رشد و توسعه را طی نماید.

صاحب‌خبر -

استاد " جی کای یون " مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه جنوب غرب چین در پیامی خطاب به سفیر ایران در پکن نوشت : از شنیدن خبر شهادت جناب آقای رئیسی به شدت شوکه شدم و عمیقا ناراحت شدم. آقای رئیسی یک سیاستمدار برجسته ایرانی و یک قهرمان ملی ایران بود که در طول زندگی خود توسط مردم ایران و محققان چینی بسیار مورد احترام بود.

وی در این پیام خاطر نشان کرد : ما محققان چینی که تاریخ و فرهنگ ایران را دوست داریم، از شهادت او در حین انجام وظیفه عمیقا غمگین هستیم. امیدواریم که ایران شکوفا و پر رفاه شود، و ما اطمینان داریم که مردم ایران قطعا بر مشکلات غلبه خواهد کرد.

دکتر " یائو جی ده " مدیر مرکز مطالعات ایران دانشگاه یون نن نیز در پیام جداگانه ای با تسلیت شهادت آیت الله رییسی و شهادت خدمت خاطر نشان کرد : آقای رئیسی همواره متعهد به توسعه همه جانبه روابط دوستانه و همکاری بین چین و ایران بود . او سهم برجسته ای در تحکیم و تعمیق دوستی سنتی بین چین و ایران و دو ملت و بهره مندی از دوستی و رفاه دو ملت داشته است. در تاریخ روابط چین و ایران، او قطعا برای همیشه جاویدان خواهد بود! ما در غم و اندوه عمیق مردم ایران برای از دست دادن او و رهبران کشور شما یکسان هستیم. در اینجا غم و اندوه عمیق و تسلیت ما را به عالی جناب سفیر و برادر رایزن فرهنگی عرض می کنم !

پروفسور " وانگ زه جوان " رییس مرکز ایرانشناسی دانشگاه زبان و فرهنگ پکن نیز در پیام تسلیتی از آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی به عنوان شخصیتی سیاستمدار ؛ دانشمند ، قهرمانی ملی و میهن پرست ِ برجسته ی ایران و نیز دوست خوب مردم چین یاد کرد و نوشت : ایشان در زمان حیات خود صلح را سرلوحه خود قرار داد و بسیار مورد احترام و علاقه مردم ایران و دانشمندان چینی بودند .

" حسن یانگ فا مینگ " رییس انجمن مسلمانان چین نیز در پیامی چنین نوشت : شنیدن خبر درگذشت آقای رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سانحه بالگرد روز 19 مه ماه سال 2024 ، سبب تألم خاطر شدید شد. من به نمایندگی انجمن اسلامی چین و مسلمانان چین ، این مصیبت را تسلیت عرض می کنم و با مردم ایران و خانواده آنان ابراز همدردی صمیمانه می نمایم .

اقای رئیسی ریاست جمهوری دوست ِخوب مردم چین بود ، درگذشت ایشان باعث خسارت بزرگ به مردم ایران بود و همچنین مردم چین یک دوست خوب را از دست دادند و مسلمانان چینی یک برادر خوب را از دست دادند . ماه فوریه سال 2023 ، موقع دیدار رئیسی رئیس جمهوری از چین ، ایشان مخصوصا از مسجد دونگ سی بازدید کرد و با من و حضار دیگر مسلمانان گفتگو کردند و با هم نماز خواندیم ، طنین صدا و چهره ایشان تأثیر عمیقی روی من گذاشت .

« جانگ گواو چینگ » معاون انجمن دائوئیسم چین و خانم « فینگ خه » رئیس بخش بین المللی این انجمن نیز از جمله شخصیت هایی بودند که با حضور در سفارت ایران در پکن دفتر یادبود شهادت آیت الله رییسی و وزیر امور خارجه کشورمان را امضا کردند و با دست نوشته هایی شهادت آیت الله رئیسی را تسلیت گفتند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

پیکر خادم الرضا آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی پس از تشییع در شهرهای تبریز ؛ قم ؛ تهران ؛ بیرجند و مشهد مقدس ؛ عصر پنجشنبه سوم خرداد در جوار مضجع نورانی حضرت امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

نظر شما