شناسهٔ خبر: 66922781 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

افزایش ۳ برابری آمار صدور پروانه ساخت در تهران

شهردار تهران گفت: طی ۳ سال گذشته آمار صدور پروانه ساخت در پایتخت سه برابر افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، علیرضا زاکانی امروز _چهارشنبه نهم خرداد_ در آئین آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران با اشاره به اهمیت ساخت مسکن در تهران، اظهار کرد: با توجه به شرایط تهران و وجود ۹۳۰ هزار پلاک و تعداد خانوارها، یک میلیون کمبود واحد مسکونی داریم.

وی افزود: از اقدامات شاخص دولت سیزدهم حرکت در مسیر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی است که با توجه به سهم ۱۸ درصدی تهران در جمعیت کشور، نقش تهران برای تحقق این وعده قابل توجه است.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از تأکیدات شهید رئیسی در دولت سیزدهم نوسازی شهر تهران، و رفع نیازهای مردم بر اساس تصمیمات شورای اسلامی شهر تهران بود که سال ۱۴۰۰ قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران شکل گرفت.

زاکانی با اشاره به اینکه رویکرد مدیریت شهری دوره ششم شهر تهران کاهش صدور پروانه مسکن بود، تصریح کرد: طی یک فرایند نزولی سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد، در حالی که سال ۱۳۹۱ تعداد ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در تهران صادر شده بود.

وی تاکید کرد: با توجه به ساختمان‌های فرسوده شهر تهران، اگر فرایند نوسازی با دست فرمان مدیریت پنجم شورای شهر تهران ادامه پیدا می‌کرد، ۱۴۰ سال یک دوره نوسازی پایتخت زمان می‌برد.

شهردار تهران ادامه داد: مطابق آمارها، شهر تهران ۲۶۰ هزار پلاک ناپایدار دارد که از این تعداد ۹۳ هزار پلاک در بافت فرسوده است و مابقی پلاک‌ها در بافت ناکارآمد قرار دارد که در حوادث طبیعی آسیب پذیر است.

۱۵ هزار واحد مسکونی عمدتاً در منطقه ۱۵ تهران است

زاکانی ادامه داد: با احصای ظرفیت‌ها، نوسازی شهر تهران در محور برنامه‌های دوره ششم شهر تهران قرار گرفت؛ بر همین اساس روند صدور پروانه ساخت نیز صعودی شد.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته نوسازی در بافت فرسوده سه برابر افزایش پیدا کرد، گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴ هزار و ۴۰۰ پروانه ساخت در تهران صادر شد، علاوه بر اینکه در بافت فرسوده ۲۸۰ درصد توسعه نوسازی داشتیم.

شهردار تهران با اشاره به افتتاح‌های امروز افزود: امروز شاهد پایان عملیات ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی هستیم که عمدتاً در منطقه ۱۵ تهران قرار دارد.

زاکانی از آغاز عملیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۹۲ نقطه شهر تهران خبر داد و تاکید کرد: بخشی از این واحدها در ۲۴ شهرک الگو ساخته می‌شود.

اتمام طراحی ساخت ۲۴ شهرک الگو در پایتخت

وی با اشاره به ساخت شهرک‌های الگو در تهران افزود: پس از انقلاب هیچ شهرک الگویی در کشور ساخته نشده است، اما در دوره ششم مدیریت شهری با همکاری دانشگاه، طراحی ساخت ۲۴ شهرک الگو به پایان رسیده است.

شهردار تهران ادامه داد: در این شهرک‌ها تمام هفت سرانه شهری تأمین می‌شود؛ همچنین در ساخت و طراحی این شهرک‌ها از الگوی معماری ایرانی-اسلامی و ظرفیت‌های بومی استفاده برده‌ایم.

زاکانی با اشاره به کمک‌های شهید رئیسی به مجموعه شهرداری تهران در ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن است، افزود: دولت سیزدهم با مجموعه شهری تهران در زمینه معیشت شهروندان همکاری داشت که این برنامه مهم تا پایان خرداد اجرایی خواهد شد.

شهردار تهران گفت: امید می‌رود با ساخت واحدهای مسکونی در تهران هم بازار مسکن کنترل شود، و نیز مسکن استطاعت پذیری برای شهروندان تأمین کنیم.

نظر شما