شناسهٔ خبر: 66921610 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ان‌بی‌سی‌نیوز: جنگ غزه و انتخابات آمریکا تهدیدهایی علیه توافق واشنگتن-ریاض

تهران-ایرنا- شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تبعات جنگ غزه، توافق تاریخی تجاری و دفاعی بین آمریکا و عربستان سعودی با تهدید مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی نوشت: هر چند که عربستان و آمریکا به مراحل نهایی توافق تاریخی نزدیک شده اند، اما با توجه به جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که مذاکرات را مسکوت نگه داشته است، هنوز تا رسیدن به نتیجه نهایی فاصله است.

یک مقام ارشد کاخ سفید هفته گذشته مدعی شد که برنامه ریزی هایی که برای توافق دوجانبه ای که به عربستان در مقابل رقیب سنتی اش ایران کمک می کند نهایی شده، نه تنها کمک آمریکا به زیرساختارهای هسته ای غیرنظامی عربستان را افزایش می دهد بلکه روابط دو کشور در حوزه صنایع فناوری را نیز ارتقا می دهد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماه مه (اردیبهشت) گفت که جزئیات مربوط به بخشی از توافق واشنگتن و ریاض می تواند «در مدت کوتاهی» نهایی شود.

ان بی سی نیوز نوشت: اما فرصت ها رو به اتمام است. در حالی که برخی از جمهوری خواهان برای توافق دفاعی دوجانبه بین آمریکا و عربستان سعودی فشار می آورند، بعید است دموکرات های کنگره چنین توافقی را بدون داشتن تضمین های مشخص در مورد تشکیل کشور مستقل فلسطین در آینده تایید کنند.

یکی از مقامات جمهوریخواه کنگره هفته گذشته به ان بی سی نیوز گفت: احتمالاً یک فرصت هشت هفته ای تا قبل از انتخابات برای اقدام در این زمینه وجود دارد. بخش غیرنظامی هسته ای این توافق نیاز به بررسی در مجلس نمایندگان و سنا دارد. حمایت سیاسی از عادی سازی روابط عربستان و رژیم اسرائیل در این توافق دشوار است.

پل سالم رئیس اندیشکده خاورمیانه مستقر در واشنگتن نیز درباره امکان دستیابی به یک توافق درباره عادی سازی روابط تل آویو و ریاض تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان) ابراز بدبینی کرد و گفت: آمریکا و عربستان می توانند توافقات کوچک تری را امضا کنند که به تایید کنگره یا سنا نیاز ندارد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هفته گذشته پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «نسخه پیش نویس توافقنامه های راهبردی» بین آمریکا و عربستان سعودی «تقریبا در حال نهایی شدن» است.

وی افزود: آنها همچنین درباره دستیابی به راه حل دو کشور به نحوی که خواسته مردم فلسطین و حقوق مشروع آنها را تامین کند گفت وگو کرده اند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی که در یک سال گذشته چند بار به عربستان سفر کرد از حامیان توافق فراگیر با عربستان است. وی همچنین از محمد بن سلمان تقدیر کرده و معتقد است با وجود موانع موجود، ولیعهد عربستان «آینده منطقه» را به پیش می برد.

با این حال این سناتور آمریکایی در مصاحبه با جروزالم پست در اوایل ماه میلادی جاری تصریح کرد که ۶۷ رای لازم برای حمایت از توافق دفاعی بین عربستان و آمریکا بدون لحاظ کردن مساله عادی سازی روابط با اسرائیل در سنا وجود نخواهد داشت.

ان بی سی نیوز افزود: به نظر می رسد اختلافات بین عربستان و رژیم اسرائیل در روز سه شنبه تشدید شد. رسانه های عربستان اعلام کردند که وزارت خارجه عربستان آنچه را که «تداوم تعهد نیروهای اشغالگر اسرائیلی برای نسل کشی علیه مردم فلسطین» در رفح توصیف کرده است محکوم کرد.

این رسانه آمریکایی به نقل از مدیر اندیشکده چتم هاوس نوشت: تا وقتی جنگ غزه ادامه دارد «غیرواقع گرایانه» است که انتظار داشته باشیم عربستان به عادی سازی روابط با اسرائیل به شیوه توافقات رژیم اسرائیل با امارات، بحرین، مراکش و سودان بپردازد.

وی گفت فکر می کند این مساله بر کابینه اسرائیل فشار وارد می کند زیرا نشان می دهد آمریکا و عربستان آماده توافق و منتظر رژیم اسرائیل هستند.

نظر شما