شناسهٔ خبر: 66921274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

صدر و ظفرقندی، نامزدهای پیشنهادی حزب اتحاد

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و نماینده این حزب در جبهه اصلاحات، «سید محمد صدر» و «محمدرضا ظفرقندی را دو نامزد پیشنهادی این حزببه جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری 1403 معرفی کرد.
دکتر علی شکوری راد  در پاسخ به سوالی در مورد رویکرد این حزب نسبت به انتخابات ریاست جمهوری که به‌طور ناگهانی پیش روی احزاب قرار گرفته است، گفت: این انتخابات زودرس برای ما غیر منتظره بود. با این حال ظرف ده روز گذشته با برگزاری جلسات مشترک و متعدد دفتر سیاسی و شورای مرکزی به تحلیل شرایط پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اهمیت نقش دولت، علی‌رغم تضعیف آن، در سرنوشت مردم و نیز نگاه نگران بسیاری از مردم نسبت به اینکه چه کسی عهده‌دار دولت خواهد شد و با وجود انسداد‌ها؛ با رویکرد مشارکت جویانه وارد شویم و اگر توانستیم نامزد مطلوب خودمان را وارد رقابت انتخابات کنیم، از مردم نیز دعوت کنیم تا با حضور در پای صندوق‌های رأی دست به انتخاب اصلح برنند و نگرانی‌های خود را برطرف کرده و یا کاهش دهند.
شکوری راد در پاسخ به این سوال که آیا حزب اتحاد نامزدی برای انتخابات معرفی خواهد کرد؟ گفت: حزب اتحاد عضو جبهه اصلاحات است و در چارچوب آن عمل خواهد کرد. ما نامزد اختصاصی نداریم، اما پیشنهادات خود را به جبهه اصلاحات اعلام می‌کنیم و این افراد در کنار نامزدهای پیشنهادی سایر احزاب مورد بررسی قرار می‌گیرند و‌ نهایتا از بین آنها نامزد جبهه اصلاحات انتخاب خواهد شد.
نماینده حزب اتحاد در جبهه اصلاحات در ادامه سخنان خود افزود: نهایتا در شورای مرکزی حزب اتحاد در مورد معرفی دو نفر به جبهه اصلاحات توافق صورت گرفت که عبارتند از دکتر محمد صدر و دکتر محمدرضا ظفرقندی.

واکنش مخبر به احتمال کاندیداتوری: ما که داریم حمالی می‌کنیم، این حرف‌ها چیه؟
سرپرست ریاست جمهوری به سوالی درباره اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند یا خیر، واکنش نشان داد.
محمد مخبر در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که قصد ثبت‌نام در انتخابات دارید؟، گفت: ما که داریم حمالی می‌کنیم، این حرف‌ها چیه؟

علی اکبر صالحی ثبت‌نام می‌کند
وزیر اسبق امور خارجه در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام خواهد کرد.
علی اکبر صالحی، وزیر اسبق امور خارجه، قصد کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری: دولت برای انتخابات، کاندیدایی معرفی نمی‌کند
اسماعیلی، رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری گفت: دولت بنای معرفی نامزد برای انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد، آقای مخبر منع قانونی برای کاندیدا شدن را ندارد اما از اراده و تصمیم او اطلاع ندارم.

اختلاف پایداری‌ها بر سر حمایت از فتاح یا جلیلی
دنیای اقتصاد نوشت: جبهه پایداری این روزها درحالی خود را برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند که به نظر می‌رسد اعضایش برای انتخاب نامزد اصلح به اختلاف خورده‌اند.
از یکسو خبرها حاکی از آن است که بخشی از این جریان تصمیم گرفته سعید جلیلی را به عنوان نامزد مطلوب خود به عنوان ادامه‌دهنده راه «شهیدجمهور» معرفی کند و از سوی دیگر خبرها از انتخاب پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام توسط بخش دیگری از اعضای این جریان به عنوان نامزد اصلح حکایت می‌کند. حتی خبرهای رسیده حاکی از آن بود که صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری ظاهرا تصمیم گرفته این‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، پشت پرویز فتاح به عنوان کاندیدای اصلح قرار گیرد و با توجه به اعلام نامزدی سعید جلیلی برای ریاست‌جمهوری از او برای رسیدن به پاستور حمایت نکند. در این میان خبر دیگری هم منتشر شد که خبر از نامزدی صادق محصولی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داد. هرچند این خبر تاکنون تایید یا تکذیب نشده است، اما همه نشان می‌دهد پایداری‌ها روزهای پراختلافی را می‌گذرانند و برخلاف دوره‌های پیشین که به رقابت با دیگر جریان‌های اصولگرا می‌پرداختند، این‌بار رقابت و اختلاف را در درون تشکیلات خود تجربه می‌کنند. شاید بخشی از این آشفتگی به ریشه داشتن برخی از اعضای آن در دولت سیزدهم بازگردد که حالا با شهادت رئیس‌جمهور و پایان زودهنگام دولت سیزدهم نگران ادامه حضورشان در دولت شده‌اند. از همین‌رو بنا برخبرهایی حالا این طیف از جریان پایداری با محوریت مقداد نیلی تصمیم گرفته‌اند در صورت نامزدی فتاح از او حمایت کنند. مقداد نیلی، داماد رئیسی فرزند حسین نیلی‌ احمدآبادی، وزیر معادن و فلزات دولت‌های اوایل انقلاب و برادر میثم نیلی، سردبیر رجانیوز و یکی از چهره‌های رسانه‌ای جبهه پایداری است که با انتخاب رئیسی به ریاست‌جمهوری اگرچه پست رسمی به او در دولت داده نشد، اما از همان ابتدا همه خبرها از جایگاه مهم وی در دولت حکایت می‌کرد. ازهمین‌رو شنیده‌ها حاکی از آن است که این بخش از نیروهای پایداری تصمیم گرفته‌اند پشت فتاح قرار بگیرند تا درصورت پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم حضورشان در دولت بعدی نیز استمرار پیدا کند. در واقع این بخش از جریان پایداری فتاح را گزینه بهتری برای خود می‌دانند. فتاح رابطه بسیار نزدیکی با جبهه پایداری دارد. در کنار اشتیاق بخشی از پایداری‌ها برای ریاست‌جمهوری فتاح، خبرهای رسیده دیگر از تصمیم طیف دیگری از این جریان با هدایت نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم و یکی از اعضای شاخص پایداری برای حمایت از سعید جلیلی حکایت می‌کند.
  همه اینها نشان می‌دهد جریان پایداری که تازه از رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بیرون آمده است، آماده اجماع نظر بر سر یک نامزد ریاست‌جمهوری نیست؛ آن‌قدر که گروهی فتاح را گزینه اصلح و دیگران جلیلی را مطلوب می‌دانند. نکته مهم اینجاست که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ شورای مرکزی‌ جبهه پایداری با وجود داشتن سه نامزد از جمله کامران باقری‌لنکرانی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد در دولت نهم، ‌سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم، در نهایت با حمایت قاطع مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی از لنکرانی، باقری‌لنکرانی را به عنوان نامزد نهایی این جریان و منتخب خود معرفی کرد، این ‌بار از حضور پدرخوانده‌ای در این سطح که حجت را بر آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲تمام کرد، محروم هستند و بعید است بتوانند به اجماع نظری در میان خود بر سر نامزد اصلح برسند. از همین‌رو، هم فتاح و هم جلیلی با توجه به پایگاه رای مشترکشان، راه سختی برای رسیدن به پاستور در پیش خواهند داشت (‌تقسیم این پایگاه رای میان دو نامزد) مگر آنکه هریک به دنبال پایگاه تازه‌ای برای کسب رای باشند که آن هم دراین فرصت کم بعید به نظر می‌رسد.
 

نظر شما