شناسهٔ خبر: 66920743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازدید استاندار مازندران از مجموعه گاودشت بابل

همسان‌سازی تولید گوسفند بومی با نژاد اصیل

استاندار مازندران: مجموعه تحقیقاتی گاودشت بابل در حوزه دام سبک موفق به همسان‌سازی تولید گوسفند بومی شده که می توان با قرار دادن نژاد اصیل (زِل) در اختیار کشاورزان و دامداران در حفظ و افزایش اصالت نژاد گوسفند بومی شده در مازندران گامی موثر برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌استاندار مازندران در بازدید از مجموعه تحقیقاتی گاودشت بابل از بکارگیری دانش فناوری روز و هسته‌ای برای توسعه تولیدات دامی خبر داد.

یوسف نوری با اشاره به اینکه مجموعه گاودشت زیرمجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی وزارت جهاد قرار می‌گیرد افزود: این مجموعه در حوزه دام سبک یا کوچک موفق به همسان‌سازی تولید گوسفند بومی شده که می توان با قرار دادن نژاد اصیل (زِل) در اختیار کشاورزان و دامداران در حفظ و افزایش اصالت نژاد گوسفند بومی شده در مازندران گامی موثر برداشت.

استاندار مازندران با بیان اینکه تولید این نژاد مراحل گوناگون را گذرانده و به لحاظ گوشتی و فرزندآوری بهره‌وری بالاتری را پشت‌سر گذاشته خاطرنشان کرد: در حوزه پرورش دام‌های بزرگ و سنگین نیز کار‌های مناسبی در استان صورت گرفته تا برای سازگاری دام‌ها با شرایط اقلیمی استان از ترکیب نژاد‌ها استفاده شود.

نوری با اشاره به اینکه در مجموعه گاودشت با سه مرحله تحقیق، تولید و ترویج می‌توان به اقدامات خوبی دست یافت، تاکید کرد: می توان در حوزه تحقیق به‌عنوان یک مجموعه آموزشی با مشارکت مرکز آموزش تحقیقات و وزارت جهاد به فناوری روز دست پیدا کرد و در بخش تولید نیز با تکثیر گاو نژادی نیاز استان را برطرف کرد که در این راستا تأمین علوفه  نیزباید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار مازندران با بیان اینکه در حوزه ترویج که بسیار مهم است، در هر روستایی باید رابط ترویج وجود داشته باشد تا  دانش را به کشاورزان انتقال دهد، تصریح کرد: چنین مجموعه‌ای با ۵۰۰ رأس گاو و هزار رأس گوسفند در زمینی چند هکتاری و تولید مستقیم علوفه برای استان بسیار موثر است و می‌تواند با مشارکت و بکارگیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش هسته‌ای پرتو و مرکز آموزشی تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی گسترش بیشتری داشته باشد.

نظر شما