شناسهٔ خبر: 66920214 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش منتخب شهر تهران به دستور قطع 4700 اصله درخت پارک چیتگر:

شهرداری تهران قبل از اقدام، نظر کارشناسی نهادهای ذیربط را در نظر بگیرد

صاحب‌خبر -
شهرداری تهران قبل از اقدام، نظر کارشناسی نهادهای ذیربط را در نظر بگیرد
خبرگزاری آریا - منتخب مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی در واکنش به دستور قطع 4700 اصله از درختان پارک چیتگر پایتخت، گفت: برای حفظ و نگهداری پوشش گیاهی و جنگلی سازمان حفظ نباتات، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها مراتع و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور باید با شهرداری همراه و همگام شوند تا این درختان را حفظ کنیم، تشکیل کمیته و ستادی مشترک برای رسیدگی به این مسئله می‌تواند راه نجات درختان پایتخت باشد.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، پیمان فلسفی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس دوازدهم در مورد دستور قطع 4700 اصله از درختان پارک چیتگر پایتخت به دلیل آفت زدگی، گفت: فضای سبز در کلانشهری همچون تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با توجه به ویژگی جمعیتی که پایتخت دارد سرانه فضای سبز این کلانشهر کمتر از استانداردهای جهانی است و باید برای این مسئله برنامه‌ای وجود داشته باشد .
منتخب مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیشنهاد قطع درختان آفت زده پارک چیتگر مسئله‌ای تخصصی است، افزود: مسئولان دولتی در سازمان حفظ نباتات در کنار مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور باید نظرات اختصاصی و کارشناسی خود را در خصوص آفت زدگی درختان پارک چیتگر مطرح کنند .
فلسفی با بیان اینکه شهرداری تهران قبل از هرگونه اقدام باید نظرات کارشناسی سه نهاد نامبرده شده را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند دلیل این آفت زدگی و راه‌های مقابله با آن را بررسی کند، اظهار داشت: اگر قرار باشد درختانی به دلیل آفت زدگی قطع و از بین بروند تا مانع از گسترش آفت آنها به سایر مراتع و بوستان‌ها پایتخت بشود، باید اقدامی علمی، مناسب و به هنگام صورت پذیرد .
منتخب مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه مراکز تحقیقاتی نام برده شده باید صراحتا اعلام نمایند که راهی برای مبارزه با آفت درختان بوستان چیتگر وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: اگر احیای حدود 5 هزار درخت پارک چیتگر ممکن است، نباید راحتترین راه یعنی قطع آنها در دستور قرار بگیرد؛ آن هم در کلانشهری همچون تهران که در بسیاری از ایام سال با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است .
وی با بیان اینکه ادامه دار بودن آفت زدگی درختان تهدیدی برای پایتخت غرق در آلودگی هوا خواهد بود، یادآور شد : اگر جلوی این آفت زدگی گرفته نشود بی تردید بوستان‌ها و باغات دیگر را درگیر خواهد کرد که در نهایت به ضرر سلامتی مردم تمام می‌شود، مسئولان برای حفظ درختان پایتخت بیش از قطع آنها به هر بهانه و دلیلی، باید مسیرهای حفظ و نگهداری را مورد توجه قرار دهند .
فلسفی با بیان اینکه شهرداری تهران به تنهایی قادر به حفظ و نگهداری درختان پایتخت نیست، گفت: برای حفظ و نگهداری پوشش گیاهی و جنگلی سازمان حفظ نباتات، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور باید با شهرداری همراه و همگام شوند تا این درختان را حفظ کنیم، تشکیل کمیته و ستادی مشترک برای رسیدگی به این مسئله می‌تواند راه نجات درختان پایتخت باشد .
منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان دارد بخشی از تخریب محیط زیست از جنگل‌ها گرفته تا بوستان‌های پایتخت به سوء مدیریت مدیران بازگردد، اظهار داشت: تخریب و نابودی نباتات و درختان جنگلی باید به صورت ریشه‌ای آسیب شناسی شود؛ نه تنها تهران بلکه کل کشور در شرایطی نیست که بخواهیم اینگونه روی نابودی درختان و جنگل‌های آن چشم پوشی کنیم. حفظ و نگهداری فضای سبز یک اقدام تخصصی است و مدیریت آن نیاز به مراقبت دارد برای این مهم باید در کنار هزینه، مدیریت کارآمدی وجود داشته باشد .
فلسفی در پایان با اشاره به اینکه همه سازمان‌هایی که نقشی در حفظ و نگهداری درختان دارند باید پای کار بیایند، خاطرنشان کرد: پایتخت در دهه‌های اخیر درگیر مسائلی از قبیل ریزگردها، آلودگی هوا و حتی شاهد سیلاب بود که بخشی از آنها به واسطه نابودی طبیعت در سایه سوء مدیریت رخ داده است، در حفظ و نگهداری فضای سبز پایتخت از شهرداری تا سازمان محیط زیست دخیل هستند که باید هر یک بر حسب وظیفه برای نگهداری آنها بکوشند ./
پایان پیام

نظر شما