شناسهٔ خبر: 66919862 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ درصد تالاب گاوخونی اصفهان مرطوب است

اصفهان- ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: فقط ۲ درصد سطح تالاب بین‌المللی گاوخونی در زمان حاضر مرطوب است و با شروع فصل گرما، خشکی آن تشدید می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسین اکبری روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: تالاب گاوخونی زمستان پارسال چهار تا پنج درصد مرطوب بود اما میزان رطوبت آن در زمان حاضر کاهش یافته است.

اکبری، اضافه کرد: آبی در زمان حاضر در تالاب گاوخونی وجود ندارد و روان‌آبی که از سیلاب اردیبهشت امسال وارد آن شده بود نیز تبخیر شده است.

به گفته وی، روان‌آب حاصل از سیلاب اواسط اردیبهشت امسال، مقدار ناچیزی حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رساند و زمان و حجم زیادی نداشت.

اکبری خاطرنشان کرد: کوشیدیم پس از رهاسازی آب برای کشاورزی شرق اصفهان که از اواخر فروردین امسال آغاز شد و تا پنجم خرداد جاری ادامه داشت، حقابه‌ای نیز برای تالاب گاوخونی و حمایت از پرندگان مهاجر، جاری شود اما رایزنی‌های ما با شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو در این زمینه بی‌ثمر بود.

وی ادامه داد: در مدت زمانی که آب ِزاینده‌رود برای کشاورزی رها شد به‌دلیل بسته بودن سد «رودشتین»، آبی به تالاب گاوخونی نرسید.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: حیات تالاب گاوخونی در درجه اول، مستلزم استمرار جریان آب است یا اینکه اگر قرار باشد در طول سال آب به صورت مقطعی رهاسازی شود این اتفاق باید حداقل ۲ نوبت با میزان قابل توجه باشد.

اکبری افزود: تاکید اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، استمرار جریان آب برای تالاب گاوخونی است.

به گزارش ایرنا، هشتم آذر سال ۱۴۰۲ آب از سد «رودَشتِین» به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی به‌منظور تامین حقابه زیست محیطی آن جاری شد و با پیگیری‌ مجدد اداره کل حفاظت محیط زیست و مجموعه مدیریت استان اصفهان برای رسیدن آب به تالاب، سد زاینده‌رود به مدت چند روز باز شد.
استمرار جریان رودخانه به‌منظور تامین بخشی از حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در ۱۷ روز در آذر پارسال موجب شد تا حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب به این تالاب برسد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و حقابه آن در سال ۱۷۶ میلیون متر مکعب است.

این تالاب پیش از آغاز خشکسالی‌های اخیر، علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق اصفهان، مأمن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بود اما بدلیل کمبود منابع آبی و نرسیدن آب زاینده‌رود به آن در معرض خشکی قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، ادامه این روند می‌تواند تالاب بین‌المللی گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری خود را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروری است.

نظر شما