شناسهٔ خبر: 66919751 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی:

فعالیت تشکیلاتی در مدرسه کار فوق‌برنامه نیست

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: فعالیت تشکیلاتی در مدرسه یک کار فوق‌برنامه نیست بلکه کار اصلی باید محسوب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین تکریم و معارفه دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امروز چهارشنبه، ۹ خردادماه در مجموعه شهدای سرچشمه برگزار شد. 

محمدامین نبی‌لو، قاری نوجوان و دانش‌آموز آغاز کننده این مراسم بود و در ادامه حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی بیان کرد: در دیدار اخیر معلمان با مقام معظم رهبری، ایشان نکات مهمی را بیان کردند که می‌توان به اهمیت معاونت پرورشی به عنوان اصلی‌ترین معاونت‌ آموزش و پرورش پی‌برد اما فرمودند که این معاونت بعد از احیا آن چیزی نشد که باید می‌شد.

وی ادامه داد: ایشان چند وظیفه را برای آموزش و پرورش مشخص کردند که می‌توان به بحث آسیب‌های اجتماعی، هویت و امیدآفرینی اشاره کرد. ایشان تأکید کردند از ظرفیت خود دانش‌آموزان برای آسیب‌های اجتماعی استفاده شود؛ همچنین بر عقلانیت تأکید داشتند و فرمودند که دانش‌آموزان دلیل شعارهایی که می‌دهند را بدانند و اهل تحلیل باشند.

پورثانی افزود: دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی یک دانش‌آموز فعال، اثرگذار و کنشگر است و این اتفاق در تشکل‌های دانش‌آموزی صورت می‌گیرد. وجود نماینده ولی‌فقیه در تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی، این نهاد را با سایر نهادها متمایز می‌کند و جدول تربیتی در اتحادیه کامل است.

تعریف نقش هویتی برای دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی ما در وزارت آموزش و پرورش این است که باید برای تک‌تک دانش‌آموزان نقش هویتی قائل شویم؛ اگر دانش‌آموز در مدرسه حس میزبانی داشته باشد اتفاقات بزرگی برای او رقم خواهد خورد. باید دانش‌آموز نسبت به مدرسه حس تعلق داشته باشد، تا حس خوشایند و خوبی برای او ایجاد شود. 

وی ادامه داد: فعالیت تشکیلاتی در مدرسه یک کار فوق‌برنامه نیست بلکه کار اصلی است. سند تحول بنیادین دانش‌آموز را فردی تمام ساحتی و مؤثر در اجتماع می‌داند و انتظار دارد که به مراتبی از حیات طیبه دست یافته باشد. باید اعتقاد داشته باشیم میزانی که فعالیت اجتماعی، فرهنگی و کنشگرانه برای رشد دانش‌آموز سود تربیتی دارد، بعضاً ممکن است کلاس درس نداشته باشد؛ بنابراین فعالیت در تشکل‌های دانش‌آموزی یک اصل برای همه دانش‌آموزان است.

وی در پایان با بیان اینکه امیدوارم دبیر جدید بتواند این راه سخت و مهم را ادامه دهد افزود: آقای رئیسی دغدغه فرهنگی داشتند و ایشان بعد از 15 سال فرمان جذب مربی پرورشی دادند. امیدوارم راه ایشان ادامه داشته باشد و تربیت اولویت اول نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. 

نگاه ویژه شهید رئیسی به دانش‌آموزان

حسین تاریخی، دبیر پیشین اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ضمن گرامیداشت شهدای خدمت در این مراسم بیان کرد: شهید رئیسی نسبت به دانش‌آموزان و آموزش و پرورش نگاه ویژه‌ای داشتند و علیرغم همه مشکلات در اردوگاه شهید باهنر حضور یافتند و به صورت مستقیم با دانش‌آموزان گفت‌وگو کردند.

وی ادامه داد:  تلاش کردم در این سال‌ها ترکیبی از کار فرهنگی و تربیتی را انجام دهم. مرجعیت پیدا کردن اتحادیه انجمن‌های اسلامی کار پر زحمتی بود اما تلاش کردیم این نهاد را به عنوان مکانی که دانش‌آموزان می‌توانند به آن مراجعه کنند جا بیندازیم.

تاریخی افزود: توجه به سبد برنامه‌ای مدرسه از جمله اقدامات دیگر این دوره بود و تلاش کردیم این سبد برنامه‌ای متنوع باشد. طرح «انسجام»، «مدرسه انقلاب» و «مداد کمرنگ» و پویش‌های «رسانش»، «کافه ۵۷» ، «تاما»، «دختران ایران»، «یک صدا ایران» و «راهی نو» از جمله رخدادهای این دوره بود.

وی در پایان اظهار کرد: لحظه‌ای حسرت روزهای گذشته را ندارم؛ زیرا هر کاری که در توان داشتم را انجام دادم اما باید فصل جدیدی در انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان رقم بخورد که امیدوارم این اتفاق رقم بخورد.

ورود در صف و میدان عملیات مدارس

اسماعیل جانعلی‌پور، دبیر جدید اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این نشست بیان کرد: سال ۱۳۸۳ که با تشکیلات آشنا شدم فکر نمی‌کردم روز دیگری در این مقام قرار بگیرم. صدها نفر از مدیران کشور دست پرورده این تشکیلات هستند.

وی افزود: وظیفه اصلی که در تحول جدید به آن می‌پردازیم ورود در صف و میدان عملیات مدارس است. میدان فقط در فضای دیپلماسی نیست بلکه میدان رفع‌ مشکلات مختلف کشور در عرصه‌های مختلف است. امیدوارم بتوانم فضای ۴۵ ساله و به تعبیری ۶۰ ساله جنبش دانش‌آموزی را زنده نگه داریم. 

شهدای خدمت  

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی اکبری، نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سخنران دیگر این مراسم بیان کرد: آیه امسال اتحادیه انجمن‌های اسلامی یعنی «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» با شخصیت شهدای خدمت و این اتفاق که تحول بزرگ الهی در دل‌های ملت عزیز رخ داد، متناسب است؛ آنها از محسنین بودند و این مسیر باید با اخلاص طی شود. هرچه انسان بتواند مسیر زندگی خود را خالص طی کند مورد لطف و عنایت الهی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شهید رئیسی ویژگی‌های بسیار زیادی داشتند و خصلت صدق ویژگی کانونی ایشان بود و پایان خوش و خجسته‌ای داشتند. حضور پرشور مردم در تشییع پیکر ایشان درد فقدان آنها را ترمیم کرد.

حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری اظهار کرد: کشور متعلق به حضرت ولیعصر (عج) است و مسیر کشور تضمین شده است و ان‌شاءالله به اهداف و آرمان‌های بزرگ خود خواهد رسید. شهدای خدمت الهام‌بخش هستند و اکنون یک سرمایه جدیدی در عرصه خدمت داریم و باید از این سرمایه به بهترین نحو استفاده کرد.

وی با اشاره به تودیع دبیر جدید اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: امیدوارم حسناتی که به وسیله جمع اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان فراهم شده است، در این دوره مدیریتی حفظ شود و با ابتکارات جدید دوره موفق‌تری را داشته باشیم. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان معبد و محل عبادت ماست و باید این نگاه توحیدی حفظ شود. این تشکیلات هیچ وقت با هیچ یک از یاران خود خداحافظی نمی‌کند و مثل سایر سازمان‌ها نیست. اتحادیه محیط عشق ماست و پیوند‌های اعتقادی، فکری و قلبی در آن وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان افزود: مقطع کنونی بسیار حساس و بی‌نظیر است و ظرفیت کشور در حالت بسیار خوبی است. اوضاع عجیبی است و نمی‌دانیم در باطن این عالم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و امیدواریم توفیق داشته باشیم و از این ظرفیت بیشترین استفاده و بهره را ببریم.

در انتهای این نشست از حسین تاریخی تقدیر و حکم دبیر جدید اهدا شد.

فعالیت تشکیلاتی در مدرسه کار فوق‌برنامه نیست

انتهای پیام

نظر شما