شناسهٔ خبر: 66919541 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

آشنایی با نوار پی وی سی + ویژگی‌های آن

صاحب‌خبر -
  آشنایی با نوار پی وی سی (PVC)

آشنایی با نوار پی وی سی


نوار PVC یک نوار پلاستیکی ضخیم و انعطاف‌پذیر است که جهت پوشش‌دادن لبه‌های سازه‌های چوبی مانند کابینت، مبلمان، کمد و...  بکار می‌رود. این محصول به لبه‌های برش خورده MDF و نئوپان به ‌منظور حفظ زیبایی و یکدست کردن لبه‌های کار و افزایش مقاومت محصولات چوبی در برابر رطوبت و عوامل محیطی چسبانده می‌شود. نوارهای پی وی سی به‌راحتی حالت می‌گیرند؛ اما برش‌دادن آنها کار بسیار سختی است و نیاز به ابزارهای خاصی دارد. این محصول در انواع متنوع و رنگ‌های مختلفی تولید شده و در بازار موجود می‌باشد.

بررسی انواع مختلف نوارهای پی وی سی
چسباندن نوارهای پی وی سی به لبه‌های ام دی اف، ایده‌ای نو است و از قدمت چندانی برخوردار نیست؛ اما به دلیل کاربردی بودن این محصول در همین  مدت کم توانسته است جایگاه مناسبی در بین صنعت گران پیدا کند. نوارهای PVC  دارای تنوع بالایی از لحاظ رنگ، ابعاد و ضخامت هستند.
این محصول در عرض‌های مختلفی همچون 19،20،22،23،35،40،54 و... تولید می‌شوند و به صورت رولی و متری در بازار موجود می‌باشند. همچنین ضخامت نوارهای PVC عرضه شده در بازار یک میلی‌متری یا دو میلی‌متری است. ناگفته نماند که کیفیت نوارهای پی وی سی از نظر ضخامت هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها برحسب نیاز صنعت‌گران سازه‌های چوبی تولید می‌شوند. نوارهای پی وی سی یک میل، معمولاً در رول‌های 200 متری و نوارهای دو میل در رول‌های 100 متری بسته بندی می‌شوند. در ادامه مقاله آشنایی با نوار پی وی سی دلایل استفاده از این محصول را بررسی خواهیم کرد.

چرا از نوار PVC در صنعت چوب استفاده می‌شود؟

چرا از نوار PVC در صنعت چوب استفاده می‌شود؟


امروزه از ورق‌های MDF برای ساخت مصنوعات چوبی استفاده می‌شود. این ورق‌ها حاصل ترکیب براده‌های چوب و خاک اره با چسب‌های صنعتی می‌باشند. برای حفظ زیبایی، سطح MDF را با پوشش‌های پلاستیکی پی وی سی می‌پوشانند. اما زمانی که این ورق‌ها برای ساخت وسایل چوبی برش می‌خورند، لبه‌های برش خورده آنها زبر، تیز و خشن می‌شوند و این امر باعث می‌گردد تا نمای ظاهری کار زیبایی خود را از دست بدهد. برای برطرف‌کردن این مشکل، صنعت‌کاران از نوارهای انعطاف‌پذیر و بسیار مقاوم پی وی سی استفاده می‌کنند و طی فرایندی این نوارها را  بر روی محل برش خورده می‌چسبانند.

لازم است بدانید که حفظ زیبایی و یکدست کردن سطح ام دی اف یکی از دلایل استفاده از نوارهای PVC توسط تولیدکنندگان سازه‌های چوبی است. در حقیقت این محصول مزایای دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:
•    مقاوم‌سازی ورق‌های ام دی اف در برابر شرایط محیطی مانند حرارت و رطوبت
•    افزایش طول عمر وسایل چوبی
•    بهره‌گیری بیشتر از ورق‌های MDF
•    پیشگیری از نفوذ حشرات موذی به درون بافت چوب

مهم‌ترین ویژگی‌های نوارهای پی وی سی
استفاده از نوارهای پی وی سی، تنها در صنعت MDF خلاصه نمی‌شود؛ بلکه از این محصول برای جلوگیری از فرسودگی لبه‌های درب‌های تولید شده از چوب طبیعی نیز استفاده می‌شود. به‌طورکلی هرجایی که تولیدات محصولات چوبی وجود داشته باشد می‌توان ردی از کاربرد نوار PVC پیدا کرد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کاربرد این محصول در صنعت تعلقات چوبی بسیار گسترده است. برای آشنایی با نوار پی وی سی بهتر است مهم‌ترین ویژگی‌های آن را بررسی نماییم.

1.    مقاومت بالا: نوارهای لبه چسبان پی وی سی مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی و برندگی دارند. این نوارها در برابر ابزارهای برنده آشپزخانه، حرارت، سایش و ضربه مقاوم هستند و به‌هیچ‌عنوان تغییر حالت نمی‌دهند. به‌طورکلی نوارهای PVC از دوام و طول عمر بالایی برخوردار می‌باشند.
2.    بدون بو: مواد اولیه به‌کاررفته شده در تولید نوارهای پی وی سی به نحوی انتخاب می‌شوند که برای بدن مضر نبوده و همچنین بوی نامطبوعی نداشته باشند.
3.     کاربرد راحت: برای چسباندن این نوارهای بر روی لبه ام دی اف از دستگاه‌های لبه چسبان استفاده می‌شود. کار با این دستگاه‌ها بسیار راحت است و کاربران قادر هستند این نوارها را بدون هیچ محدودیتی راحت و سریع به لبه کار بچسبانند. در برخی از محصولات چوبی مانند میز، تخت، کابینت، جلو مبلی  و ... استفاده می شود.

4.    انعطاف‌پذیری بالا: جنس نوارهای پی وی سی به نحوی است که به‌راحتی شکل و حالت می‌پذیرد تا صنعت‌کاران بتوانند به‌راحتی از این محصول در گوشه‌های کار استفاده نمایند. این محصول در برابر حرارت مقاوم بوده و علی‌رغم انعطاف‌پذیری بالایی که دارد در مواجه با آسیب‌های محیطی هیچ تغییر حالتی در شکل ظاهری آن ایجاد نمی‌شود.
5.    تنوع بالا در رنگ و طرح: نوارهای PVC کاربردهای متنوعی در انواع سازه‌های چوبی دارند به همین دلیل این محصول از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردار است.
6.    قیمت مقرون‌به‌صرفه: این نوارها در برابر مزایای بالایی که دارند دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نیز هستند.برای خرید و مشاهده قیمت می توانید روی لینک کلیک کنید. (https://interchoob.com/product-category/edge-banding)
7.    دوستدار محیط‌زیست: نوارهای PVC قابل بازیافت هستند و از این رو هیچ تهدیدی برای سلامت طبیعت و محیط‌زیست ندارند.

چه سوالاتی درباره نوار پی وی سی پرسیده می‌شود؟
1.    مهم‌ترین کاربرد نوارهای پی وی سی چیست؟ این محصول جهت پوشش‌دادن لبه‌های سازه‌های چوبی مانند کابینت، مبلمان، کمد و...  بکار می‌رود.
2.    ویژگی‌های اصلی نوارهای PVC کدام‌اند؟ نوارهای پی وی سی دارای انعطاف‌پذیری بالا، مقاوم در برابر حرارت، ساییدگی و ضربه هستند.
3.    انواع نوارهای پی وی سی از لحاظ ضخامت کدامند؟ این محصول در ضخامت‌های یک میلی متر و دو میلی متر تولید می‌شوند.
4.    از کجا نوار پی وی سی باکیفیت تهیه کنیم؟ این محصول را می‌توانید از شرکت‌های تولیدکننده نوار پی وی سی و یا نمایندگی‌های معتبر تهیه نمایید.

نتیجه‌گیری
اگرچه استفاده از نوارهای پی وی سی قدمت زیادی ندارد. اما در همین مدت کم این محصول مورد استقبال تولیدکنندگان سازه‌های چوبی قرار گرفته است. به همین دلیل نوارهای PVC در ابعاد، ضخامت، رنگ و طرح‌های متنوعی تولید شده و در بازار موجود می‌باشند. ازآنجایی‌که تهیه نوار پی وی سی مرغوب نیاز به تخصص دارد، بنابراین برای تهیه جنس باکیفیت بهتر است آن را از شرکت‌های تولیدکننده و یا مراکز فروش معتبر خریداری نمایید. فروشگاه اینترچوب ( https://interchoob.com/  ) یکی از نمایندگی‌های عرضه بهترین برندهای نوارهای پی وی سی در ایران است، بنابراین انواع کالاهای موجود در این فروشگاه را می‌توانید با قیمت مناسب و کیفیت عالی تهیه نمایید.
 

نظر شما