شناسهٔ خبر: 66918946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

بانک پاسارگاد، امپراتوری "جناب هاشم‌نیا" و حراجی آثار هنری (بخش پایانی)

‌می‌توان چندین و چند گزارش دیگر در خصوص شرایط عجیب و اقدامات نادرست شکل گرفته در بانک پاسارگاد و زیر مجموعه‌هایش نوشت، ولی از آنجا که می‌دانیم که یک گزارش یا ۱۰ گزارش هم نمی‌تواند مسئولین حکومتی، اقتصادی و نوابغ بانک مرکزی را از خواب زمستانی (البته شاید خواب نباشند و خودشان را به خواب زده باشند) بیدار کند، پس به همین گزارش اکتفا می‌کنیم. خودتان قضاوت کنید و ببینید در چه کشور گل و بلبلی زندگی می‌کنید.

صاحب‌خبر -

 

بورس‌نیوز:

بی تردید، در کنار مقام معظم رهبری، می‌توان از شهید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق و عزیز کشورمان، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مبارزان و مخالفان بنگاه داری بانک‌ها نام برد.

 

 

ما در رسانه بورس‌نیوز، ضمن ابراز تاسفی عمیق از ضایعه پیش آمده، هرگز تلاش‌های بی شائبه ایشان، در بازگرداندن تولید به برخی شرکت‌هایی که سالیان سال در دام بانک‌ها افتاده بودند را فراموش نخواهیم کرد. هر چند که داستان پاسارگاد و بنگاه داریش بسیار متفاوت از سایر بانک هاست.


با توجه به تحولات و درگذشت جناب رئیسی در هفته گذشته، به احترام مخاطبان رسانه‌ی بورس‌نیوز و حجم بالای اخبار مرتبط به ضایعه پیش آمده، انتشار بخش سوم و پایانی گزارش مربوط به بانک پاسارگاد را به این هفته موکول کردیم.


احتمالا در دو هفته گذشته، گزارشات چهارشنبه‌های داغ (بخش اول) و (بخش دوم) در خصوص بانک پاسارگاد را دنبال کرده اید. در این گزارشات به بررسی اجمالی و معرفی مهمترین سهامدار بانک پاسارگاد (خانواده مدلل)، پرداختیم. 


دیدیم که چگونه خاندان مدلل با در اختیار داشتن سهم بیش از ۱۱ تا ۱۳ درصدی سهام بانک پاسارگاد، یکی از مهمترین تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان این بانک به شمار می‌آید.

به سرکار خانم ستاره منصوبی و نقش ایشان در شرکت جنجالی سپید استوار آسیا و حواشی مربوط به سال ۱۳۹۳ پرداختیم. از سرمایه گذاری ایشان در سهام دو شرکت بزرگ قندی گفتیم و با ارائه مستنداتی از روزنامه‌های رسمی منتشر شده از شرکت سپید استوار آسیا، در خصوص ارتباط ایشان و خاندان مدلل نکاتی را یادآور شدیم.


بازرگانی همقدم و سامسونگ ایرانی، دومین مالک بزرگ بانک پاسارگاد:


امپراتوری جناب هاشم نیا:


همانگونه که در گزارش پیشین نیز اشاره شد، در ۲ دهه گذشته و با ضعف مفرط بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی، برخی بانک‌ها " امپراتور" ساختند و برخی "امپراتور‌ها " هم برای خود بانکی ساختند تا از سپرده‌های مردم نهایت استفاده را ببرند.


احتمالا آوازه جناب هاشم نیا را به غیر از گروه سام (نمایندگی سابق سامسونگ و تولید کننده کنونی)، در برگزاری حراج‌های آثار هنری به دفعات شنیده اید.

 

 

برای برخی از شما که چندان اطلاعی در خصوص حراج‌های آثار هنری در تهران و جنجال‌های سال‌های گذشته ندارند، پیشنهاد می‌کنیم، جستجویی در اینترنت کنید تا به اطلاعات بیشتری در این خصوص دست یابید.


گران نمایی آثار هنری، مباحث مالیاتی، پولشویی و ...، تنها برخی از اتهامات حراجی‌های تهران در سال‌های اخیر می‌باشد. اما از آنجا که ما نه بویی از هنر بردیم و نه تاکنون به جز چند حراجی لوازم و لباس‌های دست دوم چیزی از حراجی دیده ایم، به مقالات وبسایت‌های خبری داخلی اکتفا می‌کنیم.

 

 

برگردیم به جناب هاشم‌نیا و امپراتوری گروه سام:


احتمالا برای بسیاری از شما با محصولات کره‌ای برند سامسونگ در ایران آشنایی دارید، نام گروه سام و سام سرویس هم برای شما نامی آشناست.


در سال‌های اخیر و به ویژه پس از تحریم‌های فلج کننده شرکت سامسونگ از سوی ایران (متاسفانه پس از تحریم شرکت سامسونگ و عدم اعطای مجوز فروش محصولات در ایران، این شرکت بزرگترین ورشکستگی تاریخ تجارت جهانی را به نام خود ثبت کرد. بگذریم دروغ گفتن و شایعه سازی در مرام ما نیست)، گروه سام به رهبری " جناب هاشم نیا "، فعالیت‌های تولیدی خود را (شما بگوئید تولیدی، ولی بخوانید مونتاژ، آنهم عمدتا مونتاژ چینی) بسیار گسترده‌تر از قبل ادامه داد.

 

 

از واردات، مونتاژ و تولید لوازم خانگی ریز و درشت تا تاسیس شرکت‌های متعدد در زمینه ساخت‌وساز تنها برخی از اقدامات جناب هاشم نیا و گروه سام در سال‌های اخیر بوده است.

 

 

گروه سام و شرکت بازرگانی همقدم:


همانگونه که اشاره شد، دیگر امپراتوری قدرتمندی که در سایه بانک پاسارگاد و یا شاید امپراتوری که با سیاست هایش موجب وضع کنونی بانک پاسارگاد گردیده، جناب هاشم‌نیا و سامسونگ وطنی می‌باشد.

 

حداقل ۸ درصد از سهام بانک پاسارگاد و ۱۸ درصد از سرمایه گذاری پارس آریان:


۱۸ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری پارس آریان. 


بله، منظور از شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، همان سهامدار ۱۰ درصدی بانک پاسارگاد، با دارایی‌ها و طرح‌های کلان تولیدی و صنعتی می‌باشد. به عبارتی، اگر چه سهم مستقیم خاندان مدلل در بانک پاسارگاد از سهام امپراتوری هاشم نیا و گروه سام بیشتر است، اما سهم بالای جناب هاشم نیا و گروه سام در شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، ایشان را هم تبدیل به یکی از سهامداران اصلی و شاید اصلی‌ترین سهامدار بانک پاسارگاد کرده است.


به سهامداران بانک پاسارگاد و پارس آریان نگاهی بیاندازیم تا چشم انداز شفاف تری از طرح تقسیم بانک پاسارگاد بین ۲ خانواده مدلل و گروه سام بدست آورید.


بانک پاسارگاد:

 

 سرمایه گذاری پارس آریان:

 

 


البته امیدواریم وجود ۵۲ میلیارد تومان آثار هنری در صورت‌های مالی شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، با علاقه و بیزینس هنری جناب هاشم نیا و گروه سام ارتباطی نداشته باشد.

 

 

چرا خاندان مدلل و هاشم نیا با ۱۷ درصد سهام مستقیم از بانک پاسارگاد تنها صاحبان بانک پاسارگاد محسوب می‌شوند؟


شاید برای شما هم سوال پیش آمده که چرا بانک پاسارگاد را متعلق به خاندان مدلل و گروه سام می‌دانیم. پاسخ سوال بسیار آسان و نگران کننده است:


مابقی سهامداران (به جز خاندان مدلل و گروه سام) بانک پاسارگاد، سرمایه گذاری پارس آریان و بیمه پاسارگاد، از شرکت‌های زیر مجموعه پاسارگاد محسوب می‌شوند.


به عبارتی بانک پاسارگاد لطف کردند به شرکت‌هایی که خود به وجود آورده است وام‌های کلان داده اند تا سهامدار خودش شوند.

 

حلقه‌های تو در توی سهامداری و کلاهی که بر سر بانک مرکزی رفته؟:


سیاست سهامداری در بانک پاسارگاد بسیار ساده و قابل فهم است (شاید به غیر از بانک مرکزی):


" ما سهامدار شرکت‌هایمان هستیم، آن‌ها هم سهامدار بانک هستند. به عبارتی ما به شرکت‌های زیر مجموعه خودمان وام می‌دهیم تا سهام بانک را بخرند. سهامدارانی که تا ابد به بانک مقروضند."


حال شما بگوئید، بانک سهامدار شرکت‌های زیر مجموعه است یا شرکت‌های زیر مجموعه سهامداران بانک؟ تاکنون چنین چرخه هوشمندانه و غیر قابل فهمی در دنیا دیده اید.

 

شاید با مستندات بیشتر متوجه موضوع شوید:


به فهرست سهامداران عمده بانک پاسارگاد و شرکت سرمایه گذاری پارس آریان نگاه کنید. به نظر شما سهامداران و شرکت‌هایی که با کادر قرمز مشخص شده اند، متعلق به چه کسانی هستند؟

 

 

به عنوان نمونه شرکت میراث راستین پارس، سهامدار ۱ درصدی پارس آریان و شرکت سامان تجارت ایرانیان، سهامدار ۲ درصدی پارس آریان از زیر مجموعه‌های ارزش آفرینان پاسارگاد (تلفیق بانک پاسارگاد) می‌باشند.

 

 

به عبارتی بسیاری از سهامداران بانک پاسارگاد، سرمایه گذاری پارس آریان و بیمه پاسارگاد از شرکت‌های تو در توی ایجاد شده توسط بانک می‌باشند که با تسهیلات اخذ شده از بانک، سهامداران این شرکت‌ها شده اند.


شاید باورتان نشود، اما در گزارش تلفیق شرکت پارس آریان نام بیش از ۱۰۰ شرکت درون گروهی وجود دارد که اگر بخواهیم مابقی شرکت‌های تاسیسی و زیر مجموعه هایشان در مجموعه بانک پاسارگاد را محاسبه کنیم شاید به بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ شرکت برسیم.

 

سهامدارانی که صد‌ها هزار میلیارد تومان به بانک بدهکارند:


یکی دیگر از نکات عجیب و بسیار نگران کننده در خصوص بانک پاسارگاد بدهی‌های عجیب سهامداران این شرکت به بانک، بابت تسهیلات دریافتی می‌باشد.

 

 

با توجه به سرمایه‌های پایین و اندک سهامداران این بانک و شرکت پارس آریان، تنها احتمالی که می‌توان داد این است که بانک به شرکت‌های زیر مجموعه اش وام‌های کلانی داده تا سهامدار بانک باشند.

بیایید کمی با مستندات صحبت کنیم:


 شرکت میلاد گستر نوآوران:


در لیست سهامداران بانک پاسارگاد، شرکت میلاد گستر نوآوران (۳.۷۶ درصد) و دو شرکت زیر مجموعه اش به نام‌های بینش پژوه ایرانیان (۳.۰۸ درصد) و سهاب امید ایرانیان (۲.۸۹ درصد)، در " حدود ۱۰ درصد از سهام کل بانک" را در اختیار دارند.

 

 

اما کسی می‌داند این شرکت متعلق به چه کسی است؟

یا چنین شرکت بزرگی چرا حتی یک وبسایت رسمی ندارد؟

یا اصلا فعالیت‌های این شرکت در چه حوزه‌ای است؟


اما نکته قابل توجه در خصوص این شرکت، بدهی ۱۶.۰۰۰ میلیارد تومانی به بانک پاسارگاد بابت تسهیلات دریافتی می‌باشد.


به تسهیلات کلان پرداخت شده بانک پاسارگاد موجود در صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده نگاه کنید:

 

 

لازم به ذکر است شرکت نظم آوران پویای ایرانیان "سهامدار ۴ درصدی بیمه پاسارگاد" و شرکت‌های تجارت پیشگامان، دانا گستر کاسپین و اندیشه تجارت سروش "سهامداران ۱۵ درصدی میدکو" (توسعه معادن معدنی خاورمیانه) می‌باشند.

 

 

حالا شما بگوئید چگونه بانک پاسارگاد به شرکت‌هایی با سرمایه‌های ۵ تا ۱۰ میلیارد تومانی، تسهیلاتی ۱۶.۰۰۰ میلیارد تومانی می‌دهد؟

تنها حالت قابل درک این است که این شرکت‌ها متعلق به بانک است آنهم به صورت تودر تو.



به نظر شما چگونه می‌توان این ۱۶.۰۰۰ میلیارد تومان را به بانک بازگرداند؟

نقش بانک مرکزی در این آشفته بازار چیست؟

برخی کارشناسان بدبین معتقدند که بسیاری از بانک‌ها با این شیوه موفق به خروج هزاران هزار میلیارد تومان پول به مقاصد نامعلوم داشته اند (البته اگر کانادا و جا‌های دیگر را نامعلوم فرض کنیم) 


بیایید شرکت‌های دیگر را بررسی کنیم:


شرکت بارقه امید:


میزان بدهی به بانک پاسارگاد (تسهیلات پرداختی از سپرده‌های مردم توسط بانک): ۵.۹۰۰ میلیارد تومان

بارقه امید "سهامدار ۱.۴ درصدی بانک پاسارگاد" و نوآوران توسعه و تجارت خاورمیانه "سهامدار ۲ درصدی پارس آریان"

 


شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی پاسارگاد:


میزان بدهی به بانک پاسارگاد: ۷.۰۰۰ میلیارد تومان

تامین آتیه کارکنان "سهامدار ۳.۵ درصدی بانک پاسارگاد" و "سهامدار ۳.۳ درصدی پارس آریان"

 


این بازی ادامه دارد: سه شرکت، سه سهامدار و بدهی ۱۱.۵۰۰ میلیارد تومانی به بانک

 

 

شرکت اندیشه سازان بسامان "سهامدار ۲ درصدی بانک پاسارگاد"، آرمان گستر خردمند "سهامدار ۲.۸ درصدی بانک پاسارگاد" و آرمان گستر ظفرمند "سهامدار ۲.۲ درصدی بانک پاسارگاد"

 

 

بیش از" ۱۶۲.۰۰۰ میلیارد تومان" تسهیلات پرداخت نشده سهامداران به بانک پاسارگاد:


شاید برایتان جالب باشد که بانک پاسارگاد بیش از ۱۶۲.۰۰۰ میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را به سهامداران خود، پارس آریان، بیمه پاسارگاد و میدکو، تسهیلات پرداخت کرده است.


البته این تسهیلات به جز تسهیلات پرداختی به مجموعه‌های معظم میدکو و گسترش انرژی پاسارگاد می‌باشد.


بیش از" ۲۰۷.۰۰۰ میلیارد تومان" تسهیلات بانک پاسارگاد به "میدکو":


از نکات قابل توجه صورت‌های مالی بانک پاسارگاد، حذف تسهیلات کلان اعطایی به مجموعه میدکو (شامل زیر مجموعه‌های فولاد سازی، مس و معادن) از جداول صورت‌های مالی بانک می‌باشد.
البته جای نگرانی نیست، چون ما با اندک سوادی که داریم می‌توانیم میزان تسهیلات اعطایی بانک به مجموعه میدکو را به شما نشان دهیم.

 

 

۳۴.۰۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکت‌های گسترش انرژی به بانک پاسارگاد:

 


همانگونه که اشاره شد، به جز میدکو که سهمی ۲۰۷.۰۰۰ میلیارد تومانی را از سپرده‌های مردم را به خود اختصاص داده است، میزان بدهی‌های شرکت گسترش انرژی به بانک پاسارگاد هم به بیش از ۳۳.۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

 

سهم مردم، تولید کنندگان و فعالین اقتصادی غیرخودی از تسهیلات بانک پاسارگاد تقریبا "صفر":


بیایید با یک جدول میزان بدهی سهامداران (شما بخوانید شرکت‌های زیر مجموعه و شرکت‌های متعلق به خاندان مدلل، هاشم نیا و خانواده گرامی)، میدکو و گسترش انرژی به بانک پاسارگاد را ببنیم:

 

حالا شما قضاوت کنید، بانکی که کل تسهیلات پرداختی اش در صورت‌های مالی ۱۴۰۲، مبلغی در " حدود ۴۲۳.۰۰۰ میلیارد تومان" است، چگونه" ۴۰۳.۰۰۰ میلیارد تومان" به زیر مجموعه هایش تسهیلات داده است؟

 

 

سهم سایر فعالین اقتصادی، تولید کنندگان و مردم از سپرد‌های بانک پاسارگاد چقدر است؟

اصلا چیزی باقی می‌گذارند که نصیب شخص یا شرکتی غیر از سهامداران و زیر مجموعه هایش شود؟


معنی بانک خصوصی را در نظام بانکی کشور فهمیدید؟

بانک خصوصی بانکیست که تمام سپرده هایش متعلق به افراد "به خصوصی" است.


حالا فهمیدید چرا جناب قاسمی ۱۸ سال مدیر عامل بانک پاسارگاد می‌باشد؟


به نظر شما چه کسی قرار است، جایگاه ۱۸ ساله جناب مجید قاسمی در بانک پاسارگاد را تهدید کند؟ هیات مدیره‌ای خودش انتخاب می‌کند؟ سهامدارانی که مدیرانش را جناب قاسمی انتخاب می‌کند؟


آیا شما به عنوان صاحبان اصلی بانک پاسارگاد مایل بودید شخصی که چنین ساز و کار پر منفعتی را به وجود آورده است تغییر دهید؟ خیالتان راحت تا زمانی که جناب قاسمی صلاح بدانند در سمت کنونی خود، به فعالیت‌ها و ارائه خدمات به سهامداران عمده شرکت ادامه می‌دهند.



باور کنید بابت پایه گذاری چنین فرآیند غلط و اعمال قدرتی که منجر به سکوت چند ده ساله بانک مرکزی و مسئولین اقتصادی این کشور شده است، یک نشان مدیر سال برای جناب قاسمی کم است.

اگر ما نقشی در اعطای این جوایز و القاب داشتیم، جناب قاسمی را دائم المدیر سال انتخاب می‌کردیم.

 

 

سخن آخر:‌


می‌توان چندین چند گزارش دیگر در خصوص شرایط و اقدامات نادرست شکل گرفته در بانک پاسارگاد و زیر مجموعه هایش نوشت، ولی از آنجا که می‌دانیم که یک گزارش یا ۱۰ گزارش هم نمی‌تواند مسئولین حکومتی، اقتصادی و نوابغ بانک مرکزی را از خواب زمستانی (البته شاید خواب نباشند و خودشان را به خواب زده باشند) بیدار کند، پس به همین گزارش اکتفا می‌کنیم.


خودتان قضاوت کنید و ببینید در چه کشور گل و بلبلی زندگی می‌کنید.

 

 

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران، آمادگی درج پاسخ افراد و نهاد‌های ذکر شده در مطلب را دارد.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
چهارشنبه‌های داغ وپاسار مدلل همقدم سام

نظر شما