شناسهٔ خبر: 66918333 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استعمال یک وعده قلیان مضرتر از ۱۰۰ نخ سیگار است

اراک - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استعمال یک وعده قلیان مضرتر و خطرناکتر از ۱۰۰ نخ سیگار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «اردلان زیلابی» روز چهارشنبه در همایش بدون دخانیات در فرهنگسرای شهر اراک، افزود: خطر ابتلای به بیماری سل که ویروسی بسیار مقاوم است در افرادی که قلیان استعمال می‌کنند بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بیشماری مواد سمی است که به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها شناخته شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: اوقات فراغت از جمله مسائلی است که به قوی ‌ترین شکل ممکن با مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان ارتباط دارد و بیشتر افراد برای سرگرمی و پر کردن زمان فراغت خود اقدام به مصرف قلیان می‌کنند.

زیلابی با بیان اینکه ترک دخانیات در افرادی که قبل از خوردن وعده صبحانه، اقدام به کشیدن سیگار می‌کنند، بسیار سخت است، توضیح داد: همچنین ترک سیگار برای افرادی که بعد از صرف وعده غذایی ناهار تمایل به استعمال سیگار دارند، بسیار سخت و مشکل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سیگار ۲ هزار ماده سمی دارد و دودی که از دهان سیگاری‌ها بیرون می‌آید برای سلامت اطرافیان بسیار خطرناک است.

دکتر زیلابی افزود: فروش سیگار در مجاورت مدارس و پارکها ممنوع است هرچند قوانین خوبی در مبارزه با دخانیات وجود دارد اما اعمال در آن جدی نیست.

وی در ادامه به افزایش مصرف سیگار در زنان اشاره کرد و گفت: تمایل زنان به مصرف سیگار بالا است اگرچه شمار آنان کم است و از همه مهمتر اینکه، فیزیولوژی بانوان با سیگار منافات جدی دارد.

رییس مرکز بهداشت اراک هم در این همایش گفت: مصرف سیگار الکترونیکی بین جوانان افزایش یافته است.

شهریار حسینی افزود: یک‌هزار و ۸۵۰ عاملیت مجاز دخانیات در اراک فعال هستند و ۷۷۰ مورد آن مانند سوپر مارکت‌ها مجاز به عرضه سیگار هستند که رغبت به سیگار کشیدن را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: موفقیت در حوزه پیشگیری و سلامت باید توسط همه دستگاه‌ها صورت گیرد و بهداشت و درمان نباید در ای مبارزه تنها بماند.

بیشتر بخوانید:

تفرش به عنوان شهر بدون دخانیات استان مرکزی معرفی شد

حسینی افزود: در شبکه‌های خانگی استعمال سیگار توسط نقش اصلی هنرمندان، تبلیغ می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه چاره اندیشی کند.

استان مرکزی یک میلیون ۴۸۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲ شهرستان دارد.

نظر شما