شناسهٔ خبر: 66918052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جنتی: لاریجانی و جهانگیری گزینه‌های مطلوب‌اند

علی جنتی از بین نامزدهای غیر اصلاح‌طلب در انتخابات، شانس آقای مخبر را بیش از سایرین تخمین زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علی جنتی، فعال سیاسی: مهمترین چالش‌های پیش روی دولت چهاردهم را مشکل اقتصادی توصیف کرده و معتقد است این مهمترین چالش دولت سیزدهم هم بود.

در ادامه، گفتگو علی جنتی، را با وب‌سایت فرارو می‌خوانید:

** علی جنتی در پاسخ به سوال اینکه کدام نامزدها، اقبال بالاتر و تجربه قوی‌تری برای حل مشکلات کشور دارند، گفت: از لحاظ تجربه مدیریتی، بین افرادی که مطرح هستند و ممکن است کاندیدا یا تایید صلاحیت شوند، قطعا دکتر لاریجانی با توجه به سوابق پیشین خود از جمله ۱۰ سال مدیریت صدا و سیما، تجربه اجرایی قابل توجهی دارد و بسیار موفق هم بوده. همچنین حدود ۱۲ سال در سه دوره، رئیس مجلس بوده و در جلسه سران قوا شرکت می‌کرده و بیشتر مسائل اساسی کشور، حضور داشته است. وی مدتی نیز به عنوان دبیر شورای امنیت ملی فعالیت کرده و مسائل هسته‌ای را مستقیما دنبال می‌کرد و روابط و سیاست خارجی را به خوبی درک می‌کند. من فکر می‌کنم به لحاظ تجربه مدیریتی، علی لاریجانی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

وی افزود: اگرچه آقای لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان تعریف می‌شود، اما در عین حال اصولگرای معتدلی است که بسیاری از اصلاح طلبان معتدل نیز به وی گرایش دارند.

** جنتی اسحاق جهانگیری را هم از گزینه‌های مطلوب می‌داند و معتقد است: جهانگیری دارای تجربه فراوانی است و نه تنها نماینده مجلس بوده، بلکه سالیان دراز در دولت‌های مختلف حضور داشته و تجربه بسیار بالایی دارد. وی در دولت آقای روحانی هم معاون اول بود، اما مسئله این است که بعید می‌دانم ایشان تایید صلاحیت شوند.

** جنتی درباره نامزدهای غیر اصلاح‌طلب نیز اظهارکرد: اگر آقای مخبر کاندیدا شود معتقدم شانس ایشان بیش از سایرین است؛ به ترتیب آقای مخبر و سپس آقایان فتاح و جلیلی شانس بیشتری دارند. آقای مخبر هم مورد اعتماد کامل حاکمیت و نظام است و هم به دلیل این که در دولت سیزدهم به عنوان معاون اول مسئولیت داشته قاعدتا به عنوان فردی که میتواند راه مرحوم آقای رئیسی را ادامه دهد و ترکیب فعلی دولت سیزدهم هم چندان تغییر نکند؛ احتمالا شانس آقای مخبر به مراتب بیش از سایرین است.

** علی جنتی مهمترین چالش‌های پیش روی دولت چهاردهم را مشکل اقتصادی توصیف کرده و معتقد است این مهمترین چالش دولت سیزدهم هم بود.

این فعال سیاسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را هم همچون انتخابات ایران، حائز اهمیت می‌داند و درباره تاثیر و حواشی مذاکرات بین‌المللی در دولت‌ چهاردهم گفت: اخیرا مذاکراتی در عمان بین مقام‌های وزارت خارجه ایران و ایالات متحده انجام شده که از کم و کیف این مذاکرات اطلاعی در دست نیست، اما به نظر من آمریکایی‌ها در شرایط فعلی حاضر نیستند امتیاز خاصی به ایران بدهند بلکه بیشتر مشغول سرگرم کردن ایران هستند تا آرامش منطقه حفظ شود تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود

جنتی در پاسخ به سوال اینکه آیا دولت چهاردهم راهی برای عبور از تحریم‌هایی دارد، گفت: در صورتی که ترامپ در ایالات متحده به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، کار بسیار دشوارتر خواهد شد. در دوره پیشین که ترامپ سر کار آمد، یک تنه و با قلدری همه کشورها را به خط کرد، که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رعایت کنند و هر کشوری را هم که متهم به شکستن تحریم‌ها بود مورد تحریم قرار داد و این امر باعث فشارحداکثری علیه ایران شد. اگر ترامپ، رئیس جمهور بعدی باشد، بعید می‌دانم که مذاکره با ترامپ، چندان امکان پذیر باشد.

نظر شما