شناسهٔ خبر: 66916429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خدمات دولت شهید رئیسی به نخبگان کشور/ برگزاری گفتاورد ملی نخبگان در استان

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران گفت: یکی از کارهای مهمی که در بنیاد نخبگان با مصوبه هیات وزیران دولت شهید رئیسی مطرح شد موضوع جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی بود.

صاحب‌خبر -
خدمات دولت شهید رئیسی به نخبگان کشور/ برگزاری گفتاورد ملی نخبگان در استان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، یاسین کیخا در سفر به یاسوج و شرکت در برنامه صدا و سیمای شبکه استانی دنا از برگزاری نخستین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خلیج فارس در کهگیلویه و بویراحمد آغاز می‌شود گفت: نخبگان استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر در این رویداد علمی حضور دارند.
کیخا افزود: گفتاورد با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران خاطرنشان کرد: گفتاورد یک رویداد چهار مرحله‌ای است که در مرحله نخست افتتاحیه آن برگزار می‌شود و تا آبان ماه این رویداد ادامه خواهد داشت.
کیخا اضافه کرد: تا پایان خردادماه به صورت متمرکز در سامانه ملی نخبگان ایده‌ها و طرح را دریافت می‌کنیم، ارزیابی‌ها و داوری‌ها انجام می‌شود.
وی افزود: یک تلقی عامی از نخبگان وجود دارد اینکه نخبه فردی است که اختراع فاخر دارد و یا یک محصول خیلی‌های تک تولید کرده است، این تلقی درستی است، اما کامل نیست.
وی ادامه داد: هدف گفتاورد این است که نخبگان مسئولیت خود را در رابطه با مردم انجام دهند و نقش خود برای مسائل چالشی کشور نسبت به مدیران ایفا کنند.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایران گفت: این گفتاورد پنج حوزه دارد که شامل «مالی و ارزی»، «بهره برداری از منابع طبیعی»، «امنیت غذایی»، «نظام سلامت» و «حکمرانی هوشمند» است.
کیخا ادامه داد: از بین این پنج محور برای هر کدام هشت تیم برگزیده خواهیم داشت و از هر پهنه یک تیم برگزیده خواهد شد و در نهایت ۴۰ تیم وارد رقابت می‌شوند که طبق برنامه ریزی‌ها این ۴۰ تیم به رقابت با هم خواهند پرداخت و ۲۰ تیم به مرحله نیمه نهایی در نیمه مهر ماه خواهند رسید؛ فینال این رقابت‌ها هم آبان ماه خواهد بود و تیم‌های برگزیده انتخاب خواهند شد.
وی با بیان اینکه تغییر ریلی در بنیاد ملی نخبگان اتفاق افتاده است، افزود: بیش از این تنها افرادی که رتبه زیر ۱۰۰ داشتند و یا مدال آوران المپیاد‌های کشوری و جهانی بودند نخبه محسوب می‌شدند، اما طبق سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نخبه کسی است که اثرگذاری بارز داشته باشد مبتنی بر استعداد و همت بلند.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: پیش از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی قرار بود، افرادی که برگزیده این گفتاورد هستند بدون واسطه طرح و ایده خودشان را با رئیس جمهور در میان بگذراند و تلاش داشتیم زمینه‌ای ایجاد کنیم که ایده نخبه در اختیار مدیران اجرایی کشور قرار داده شود و البته این اتفاق در امتداد دولت ادامه خواهد داشت.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: دولت شهید آیت الله رئیسی سه سال بیشتر به طول نینجامید، اما اقدامات بزرگی در آن به وقوع پیوست که ماندگار هستند.
وی اضافه کرد: اکنون کسی که بخواهد به صورت رسمی در دستگاه دولتی جذب شود یک مسیر بیشتر ندارد و آن هم آزمون‌های استخدامی است.
کیخا بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ این مصوبه در دولت سیزدهم به بنیاد نخبگان این امکان را دادند که بدون آزمون استخدامی نخبگان را به دستگاه‌های اجرایی معرفی کنند.
وی گفت: از ابتدای دولت سه فراخوان برگزار شده و فراخوان چهارم نیز اواخر خرداد ماه یا اوایل تیر ماه برگزار خواهد شد و افرادی که فکر می‌کنند رزومه خوبی دارند می‌توانند ثبت نام کنند و از این ظرفیت استفاده کنند.
کیخا اظهار کرد: از جمله اقدامات دیگر شخص رئیس جمهور بورس دانا بود که جایزه‌ای را سال گذشته در سیزدهمین همایش ملی نخبگان خودشان اعطا کردند به نخبگان مناطق محروم بود. برای اینکه نخبگانی که در مناطق محروم اند و پتانسیل‌های بالایی دارند، اما به واسطه عدم نبود امکانات نتوانسته اند استعداد‌های خود را بالفعل بکنند، این بورس را اختصاص دادند و سال گذشته چند نفر از دانش آموزان مناطق محروم کشور در این رابطه به تهران دعوت و از رئیس جمهور جایزه خود را دریافت کردند.
وی گفت: اعتقاد آیت الله رئیسی این بود که کنار هر مدیری باید یک نخبه وجود داشته باشد، حتی اگر نخبه حرفی را خلاف نظر مدیر و یا حاکم دارد باید بشنود و از این نظر استفاده شود؛ باید جای نخبگان در حکمرانی باز شود و ثمره آن گفتاورد شد که یادگار آیت الله رئیسی است.
وی بیان کرد: امید است این سرمایه‌های انسانی که مهم‌ترین سرمایه‌های کشور هستند، قدر دانسته شود، زیرا این نخبگان هستند که می‌توانند پیشران پیشرفت و عامل تحول باشند؛ بهره برداری از ظرفیت‌های کشور به واسطه نخبگان اتفاق خواهد افتاد.
طبق فرموده مقام معظم رهبری نخبگان خلاق امید اند و ما برای پیشرفت در کشور نیاز به امید داریم که با انگیزه بالا مسائل را دنبال کنیم و نخبه نماد امید است و امید آفرین است.

نظر شما