شناسهٔ خبر: 66916204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

خرید تضمینی برق تولیدی با قیمت ارزی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برقی که در اختیار صنایع و کشاورزی قرار می‌گیرد یارانه‌ای است و برقی که از تولیدکننده خریداری می‌شود به قیمت آزاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ۵ اردیبهشت امسال بیان کرد: ۹۶درصد چاه‌های کشاورزی در استان برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیراصولی آب از منابع زیرزمینی، به کنتور هوشمند مجهز شده است.

نصب کنتورهای برق شاید در حفاظت از منابع آبی کارساز باشد، اما در شرایط وجود ناترازی برق در خراسان رضوی مدیریت تأمین برق این کنتورها مسئله‌ای مهم است.

بر اساس اعلام کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تأمین هزار مگاوات برق این ناترازی حل خواهد شد و اولویت این تأمین برق از طریق نصب پنل‌های خورشیدی به دلیل نیاز نداشتن به سوخت و پاک بودن فرایند تولید برای محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد: در تابستان امسال طبق قرارداد همکاری مدیریت بار که با بخش کشاورزی منعقد شده است روزانه چاه‌های کشاورزی پنج ساعت خاموش می‌شوند و در ازای آن، هزینه مصرف برق در ساعت‌های دیگر از این چاه‌ها گرفته نمی‌شود.

علیرضا خدابنده تعداد مشترکان کشاورزی توزیع نیروی برق استان را ۲۱ هزار و ۱۸۰ مشترک اعلام کرد و گفت: با توجه به نیاز تأمین برق چاه‌های کشاورزی تاکنون هزار و ۵۵۰ متقاضی برای نصب نیروگاه خورشیدی از محل طرح نهضت ملی «تولید محصول سبز با برق سبز» در خراسان رضوی اعلام آمادگی کرده‌اندکه در این راستا هزارو۵۳۰ بازدید اولیه به ظرفیت ۶۵ مگاوات انجام شده و تا امروز ۷۷ متقاضی با شرکت توزیع قرارداد خرید تضمینی منعقد کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت قیمت خرید و فروش برق در بخش کشاورزی توضیح داد: قیمت برق که در حال حاضر در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد به صورت میانگین ۲۸ تومان برای هر کیلووات ساعت است و برقی که کشاورزان از طریق پنل‌های خورشیدی تولید می‌کنند به صورت تضمینی در سال جاری حدود ۲۲هزار ریال به ازای هر کیلووات خریداری می‌شود.

خرید تضمینی برق تولیدی با قیمت ارزی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره تشریح کرد: برقی که در اختیار صنایع و کشاورزی قرار می‌گیرد یارانه‌ای است و برقی که از تولیدکننده خریداری می‌شود به قیمت آزاد است.

حسن نوری‌زاده ادامه داد: برای تولید برق در بخش کشاورزی و حل ناترازی طرح‌های تشویقی داریم که ازجمله آن می‌توان به اعطای هزار وام یک میلیارد تومانی یعنی در مجموع یک همت به حوزه کشاورزی یاد کرد تا کشاورزان بتوانند ۵کیلووات برق تولیدی داشته باشند. تضمین شرکت برق در حمایت از تولیدکنندگان برق در بخش کشاورزی این است که در پیک مصرف، برق این مصرف‌کنندگان قطع نشود و در زمان مازاد هم برق آنان خریداری شود.

وی ضمن اشاره به سایر مشوق‌های تولید برق تصریح کرد: برای اعطای مشوق‌ها و تأمین هزینه ایجاد نیروگاه‌های برق خورشیدی دو بخش داریم که یک بخش آن به سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد و بخش دیگر مربوط به ساختگاه‌های انرژی خورشیدی ذیل ماده ۱۲ است که برش استانی خورده و سهم هر استان مشخص شده و به تفکیک شهرستان‌ها منابعی را برای این بخش پیش‌بینی کرده‌ایم که هم در قالب فردی و هم در قالب تعاونی می‌توان پرداخت کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در موضوع ساختگاه‌های زیر ۱۰ مگاواتی در استان، ۴۶۹مگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی ذیل ماده ۱۲ وجود دارد که در این راستا چند تفاهم‌نامه با دستگاه‌های خدمت‌رسان یا متولی مثل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد برکت بسته‌ایم.

وی افزود: به عنوان مثال کمیته امداد عنوان کرده ۷۰میلیارد تومان توان سرمایه‌گذاری دارد و بانک مهر به عنوان بانک تأمین‌کننده تسهیلات قرض‌الحسنه در این موضوع گفته است هر مبلغی که کمیته امداد آورده داشته باشد همان مبلغ را بانک مهر می‌دهد و  این تسهیلات برای افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد است.

اعطای تسهیلات ۷۰میلیارد تومانی ایجاد پنل خورشیدی

نوری‌زاده در مورد اعطای تسهیلات به بخش تعاونی‌ها عنوان کرد: سرانه اشتغال هر فرد ۳۰۰میلیون تومان است اگر یک تعاونی ۱۰ نفر باشد ما ۳ میلیارد تومان از طرف بانک تسهیلات قرض‌الحسنه می‌دهیم تا همراه آورده برای ایجاد نیروگاه برق منظور شود و باید گفت این برق تولیدی هم تا ۶سال به صورت ارزی یعنی  ۹/۶ سنت به ازای هر یک کیلو وات خریداری می‌شود و بعد از ۶ سال هم تولیدکننده می‌تواند در بورس انرژی این برق را بفروشد.

وی در خصوص اقدام‌های اجرایی گفت: افتتاح یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در حوزه شهری یکی از این اقدام‌ها بود. در حوزه کمیته امداد و بهزیستی تفاهم‌نامه با آن‌ها منعقد شده تا افراد پس از معرفی مبلغ ۷۰میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند و در حوزه تعاونی‌ها چون دستورالعمل آن جدید ابلاغ شده هنوز ورودی نداشته‌ایم و امسال پیگیری جدی در  این موضوع خواهیم داشت.

تولید انرژی پاک برای حل ناترازی یکی از بهترین راهکارهاست اما به نظر می‌رسد با توجه به کمبود ۱۰۰۰مگاوات نیروی برق برای رفع ناترازی و کمبود بودجه و منابع مالی، فاصله زیادی وجود داشته باشد. تسهیل قوانین برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بازگشت منابع موجود از محل جریمه‌هایی که صنایع برای مصرف بیشتر از حد مجاز خود پرداخت می‌کنند می‌تواند در تحقق رفع این ناترازی مؤثر باشد. 

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

نظر شما