به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره دشواری سوالات امتحانات هماهنگ کشوری درس علوم گفت: هدف آزمونهای هماهنگ دوره ابتدایی و متوسطه اول، تثبیت ارزشیابی مبتنی بر اهداف برنامه درسی و تشخیص حد تسلط دانشآموزان در کسب شایستگیها است، بنابراین آزمونهای هماهنگ کشوری به صورت آزمونهای عملکردی طراحی میشود.
زارعی در پاسخ به این پرسش که معلمان علوم پایه نهم میگویند، نمونه سوالات برای آشنایی آنها با شیوه طراحی سوالات در اختیارشان قرار نگرفته بود، گفت: طراحی سوالات در چارچوب کتاب درسی صورت گرفته و دوره آموزشی آشنایی با آزمونهای عملکردی برای همکاران گرامی گروهها و راهبران آموزشی برگزار شده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش افزود: سال گذشته در امتحانات نهایی پایه دوازدهم همه سوالات تحلیل شد و نتایج تحلیل تا سطح مدارس در اختیار دبیران محترم قرار گرفت و در نوبت جاری نیز در اختیار طراحان سوال قرار گرفت، همچنین گروههای آموزشی، سوالات طراحی شده را بررسی و اگر تشخیص داده شود سوالی اشکال دارد در راهنمای تصحیح ذکر خواهد شد.
وی افزود: تشخیص میزان دشواری سوالات فعلاً امکان پذیر نیست و نمیتوان براساس نظرات افراد مدعی شد که سوالات دشوار است، پس از اعلام نتایج امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم میتوان درباره دشواری سوالات اظهار نظر کرد.
زارعی: سوالات امتحان علوم خارج از کتاب درسی نبود
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: سوالات آزمون درس علوم پایه نهم خارج از مطالب کتاب درسی نبوده و به صورت آزمونهای عملکردی طراحی شده بود.
صاحبخبر -
∎
نظر شما