شناسهٔ خبر: 66913016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

مشاور فرهنگی و مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم با رئیس جهاددانشگاهی دیدار و گفت و گو کردند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی مشاور فرهنگی استاندار و سرکار خانم عرب نژاد مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم با دکتر حامد حیاتی رئیس جهاددانشگاهی قم دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش سینا پرس، در راستای انعقاد تفاهمنامه مابین جهاددانشگاهی و استانداری قم، امروز سه شنبه 8 خرداد 1403 حجت الاسلام و المسلمین  ابراهیمی مشاور فرهنگی استاندار قم، سرکار خانم عرب نژاد مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم با دکتر حامد حیاتی رئیس جهاددانشگاهی قم دیدار و گفت و گو کردند.
دکتر حیاتی در ابتدای این دیدار گفت: جهاددانشگاهی دستگاهی است که مولد انقلاب است. سیاست گذاری آن توسط رهبر انقلاب تبیین شده و جهاددانشگاهی خود را موظف می داند که به اقتضای رسالتی که دارد به انجام وظائف خود بپردازد.
وی گفت: هدف از تشکیل این جلسه متعاقب تاکید استاندار محترم قم در جلسه جمعیت و خانواده بود و رسالتی است که جهاددانشگاهی در این حوزه عهده دار آن است.
رئیس جهاددانشگاهی استان قم افزود : جهاددانشگاهی همایشی را با عنوان آسیب های اجتماعی پنهان انجام داده و در استان قم هم کارهایی توسط مرکز آسیب های اجتماعی جهاددانشگاهی استان قم در حال انجام است.
حیاتی بیان کرد: جهاددانشگاهی گزارش و طرحی را در خصوص آسیب های اجتماعی استان تهیه نموده که در این گزارش تهدیدات و نقاط ضعف استان به صورت آماری و تفصیلی ذکر شده است. این گزارش زمینه ساز ایجاد مرکز جامع خانواده و کنترل آسیب‌های اجتماعی بود.
وی افزود: سه رویکرد آموزش، پژوهش و درمان‌گری در سنین مختلف کودک، نوجوان و بزرگسالان اساس و پایه مرکز کنترل آسیبهای اجتماعی است.
در ادامه معین دادخواه مدیر مرکز آسیب های اجتماعی جهاددانشگاهی استان قم به ارائه گزارشی از نمونه  کار انجام شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی پرداخت.
وی گفت: یکی از مسائلی که در این گزارش از آسیبهای اجتماعی استان قم در آن پرداخت شده مساله حاشیه نشینی است، هدف اصلی این گزارش ایجاد توسعه پایدار به روش مردم محوری است.
دادخواه افزود: ساختار دفاتر بررسی آسیب‌های اجتماعی به این شکل بوده که 5 آسیب با بررسی وضعیت محله یا مشورت خبرگان بدست آمد و سعی شد در طول 3 سال با همکاری خود مردم محله این آسیب‌های اجتماعی بدون کوچکترین هزینه حل شوند.
مدیر مرکز آسیب های اجتماعی جهاددانشگاهی استان قم  ادامه داد: آسیب‌ها ناشی از مواد مخدر، بی سوادی و طلاق از بزرگترین مشکلاتی بود که این منطقه از شهر با آن درگیر بود، همچنین با بررسی وضعیت محله 2 ظرفیت و پتانسیل نیز از منطقه بدست آمد، که یکی از این ظرفیت ها مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانواده بود.
وی افزود: جهاددانشگاهی با توجه به ساختاری که دفتر تسهیل گری داشت طی  4 سال اقدامات مختلفی را در جهت حل مشکلات و تقویت ظرفیت انجام داده و نتیجه آن این است که جهاددانشگاهی و مرکز تخصصی آسیب های اجتماعی در یک جامعه چهل هزار نفری 38 درصد آن اتباع بودند، توانست برنامه هایی را پیاده کند که در ادامه نقشه ای شد که در جاهای مختلف شهر و توسط اقشار مختلف اجرا شود.
دادخواه ادامه داد: نتایجی خوبی که از بررسی آسیب های اجتماعی ناشی از مواد مخدر حاصل شده، سبب این امر شد که جهاددانشگاهی طی 3 سال به طور مداوم بحث کنترل آسیب های ناشی از مواد مخدر  بین جوانان را در دستگاه ها اجرا نماید.
مدیر مرکز آسیب‌های اجتماعی جهاددانشگاهی استان قم  ادامه داد: با توجه به اطلاعات و آمار بدست آمده از افزایش نرخ طلاق و کاهش فرزند آوری، جهاددانشگاهی طرحی را آماده کرده و در این راستا اعلام آمادگی کرده که طرح پژوهشی، اجرائی تحت عنوان کنترل آسیب طلاق در استان قم طراحی و اجرا شود.
در ادامه یاسر شریفی سرپرست معاونت آموزشی جهاددانشگاهی بیان کرد: معاونت آموزش جهاددانشگاهی در 7 کارگروه در حال فعالیت است، این کارگروه ها در مراکز آموزش جهاددانشگاهی سطح استان به صورت مهارت محور در حال برنامه ریزی و اجرا است و این می تواند کمکی باشد به شهروندان در جهت اشتغال پذیری.
وی افرود: گواهی نامه های صادره از معاون آموزش جهاددانشگاهی مورد تایید شورای عالی اشتغال کشور است و از لحاظ اخذ تسهیلات و صدور مجوز مورد تایید است.
شریفی بیان کرد: آموزش‌های جهاددانشگاهی برای همه اقشار و تمامی رده‌های سنی است، سمت و سوی آموزش به نوجوانان کارآفرینی است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری طرح توانمند‌سازی اقتصادی بانوان گفت: 123 نفر در 3 فاز آمایشی، مشاوره آموزش و اتصال به بازار کار مورد حمایت قرار گرفتند.
در ادامه حجت الاسلام ابراهیمی مشاور فرهنگی  استاندار قم گفت: یکی از اولویت‌های اصلی و مورد تاکید استاندار محترم قم تولید محتوا برای کلیه رنج های سنی در استان قم است.یعنی این رنج سنی می تواند از مهد کودک شروع شود تا دانشگاه، بزرگسالی و ازدواج و برای هر گروه سنی، بسته محتوایی آماده شود.
وی گفت: ضرورت دارد به کمک دانشگاه، دفتر تبلیغات و گروه‌های فرهنگی که در حوزه کودک فعالیت می کنند، انشالله نمایشگاهی ایجاد شود و فعالیت خود را برای این گروه سنی ارائه دهند.
حجت الاسلام و المسلمین  ابراهیمی افزود: گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از دیگر اولویت‌های فرهنگی استاندار محترم قم است، و جلساتی در این خصوص تشکیل شده و طرح هایی نیز  در این خصوص ارائه شده است.
وی افزود : از دیگر اولویت های فرهنگی اصلی استان بحث سیما و منظر شهری است و گزارشی در این خصوص و همچنین المان‌های شهری دریافت شده و مسائل معنوی در این المان‌ها کمتر رعایت شده است.
در ادامه این جلسه سرکار خانم عرب نژاد مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: جهاددانشگاهی ورود خوبی در مسائل فرهنگی، اجتماعی و امور مربوط به بانوان داشته است.
وی  به حضور سرکار خانم خزئلی معاون خانواده ریاست جمهور اشاره کرد، که بحث ناباروری و حل مشکلات مربوطه در حوزه جوانی جمعیت را بسیار حائز اهمیت دانستند و گفتند که باید در دستور کار قرار داده شود.
عرب نژاد با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده در خصوص امور زنان و خانواده فیمابین جهاددانشگاهی و امور بانوان استانداری افزود: تمامی موضوعاتی که در خصوص خانواده و آسیبهای اجتماعی، جمعیت و عفاف و حجاب مطرح می شود، چیزی در حدود 10 جلسه در این موضوعات برگزار شده است.در این جلسات ریشه یابی شد که منشا مسائل و مشکلات پیش آمده برای دختر یا پسر ناشی از عدم تامین سلامت و امنیت در خانواده است.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم ادامه داد: زمانی ما می توانیم کاری را به صورت مطلوب پیش ببریم که ریشه کار که خانواده است نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشیم و جهاددانشگاهی در این خصوص پیشران بوده و باید مورد حمایت قرار گیرد وایجاد، راه و اندازی مرکز تحکیم خانواده نه فقط در یک نقطه از شهر بلکه در تمامی نقاط شهر ضروری است.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما