شناسهٔ خبر: 66912892 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج در گفتگو با ایلنا:

سیستمی کردن واردات برنج از اقدامات موثر دولت سیزدهم بود

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج در گفتگو با ایلنا: دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج در مورد عملکرد دولت سیزدهم برای تنظیم بازار برنج، گفت: بحث سیستمی شدن واردات برنج و دیگری ورود دولت با همکاری بخش خصوصی به خرید برنج داخلی و حذف واسطه‌ها، کمک زیادی به تنظیم بازار برنج کرد که امیدواریم در دولت‌های بعدی نیز این روند ادامه پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مسیح کشاورز در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد تنظیم بازار برنج گفت: در بحث تنظیم بازار برنج، با بخش خصوصی مشورتی نمی شود و از در ابتدای کار دولت سیزدهم، شاهد تلاطم‌هایی در بازار برنج بودیم.

وی افزود: متاسفانه چندان توجهی به نظرات بخش خصوصی نمی شود اما بعد از آنکه متوجه می‌شوند ریزه‌کاری‌های زیادی در  مورد تنظیم بازار برنج وجود دارد که می‌تواند هزینه‌های زیادی روی دست مملکت بگذارد، گاهی اوقات تغییر رویه می‌دهند.

ورود دولت به روال منطقی

کشاورز ادامه داد: سیستمی کردن واردات برنج در سال 402-1401 کار بسیار ارزشمندی بود که دولت سیزدهم انجام داد؛ به دلیل اینکه در دولت‌های قبلی این اتفاق نیفتاده بود اما با سیستمی کردن، تمام مسائل مربوط به این کار از قبیل سابقه و رتبه شرکت‌ها، فعالیت فعلی شرکت‌ها و توان و سهم شرکت‌ها برای ثبت سفارش و تخصیص ارز و واردات برنج مشخص و ساماندهی شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج افزود: این اقدام بسیار ارزشمندی بود که برای دولت بعد به‌عنوان یادگار و میراث باقی ماند و امیدواریم که دولت بعدی نیز قدر این کار را به‌خوبی بداند و این رویه را ادامه دهد.

توجه به تولید داخلی

کشاورز ادامه داد: در اقدام بعدی که در ابتدای سال 1402 در بازار برنج انجام گرفت به این موضوع توجه کرد که برای بازار برنج داخلی چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ لذا هم استانداران و هم جهاد کشاورزی به این فکر افتادند که مشکلاتی را که در بازار برنج تولید داخلی وجود دارد از قبیل وجود واسطه‌ها و مصرف‌کنندگان را ساماندهی شود.

وی افزود: در نهایت دولت به این نتیجه رسید که برای این مشکل نیز کاری انجام دهد و بعد از آسیب‌شناسی و بررسی موضوع، قرار شد که بخش خصوصی با هماهنگی دولت برای خرید برنج از کشاورزان و حذف واسطه ها به این موضوع وارد شود و وقتی که ما ورود کردیم، انتهای سال 1401 با همکاری دولت و بخش خصوصی به‌صورت مستقیم برنج را از کشاورزان خریداری کردیم که در حذف واسطه‌ها بسیار مفید واقع شد.

کشاورز توضیح داد: در فصل برداشت، عده‌ای برنج را از کشاورزان با قیمت پائین خریداری  و آن را در انبارها ذخیره می‌کنند و بعد از مدتی با قیمت بالا به مصرف‌کنندگان می‌فروشند که در این راستا انجمن واردکنندگان و تامین‌کنندگان برنج کشور با هماهنگی بخش دولتی به موضوع ورود کرد و با خرید مستقیم برنج از کشاورزان به حذف واسطه‌ها کمک کرد و پایه‌ای شد که به تنظیم بازار برنج کمک کرد؛ در این راستا انجمن ما توانست بیش از 50 هزار تن از برنج‌های سنواتی از کشاورزان خریداری کند و به فروش برنج توسط کشاورزان و ایجاد تعادل برنج در بازار کمک کرد.

گره زدن به واردات و کشت قراردادی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ضمن بیان اینکه امیدواریم این سیاست دولت سیزدهم نیز در دولت بعد پیگیری شود، گفت: این سیاست را می‌توان به موضوع کشت قراردادی و همچنین به موضوع واردات گره بزند؛ مثلا در بحث واردات قرار بود که به ازای خرید هر کیلوگرم برنج داخلی، ثبت سفارش 2 کیلوگرم برنج وارداتی انجام شود که متاسفانه این موضوع اجرایی نشد و اگر اجرا می‌شد به خرید برنج داخلی در سال‌های بعد کمک می‌کرد.

انتهای پیام/

نظر شما