شناسهٔ خبر: 66912819 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

برگزاری کارگاه آموزشی "حفاظت از جوانی در برابر دخانیات از دیدگاه اورولوژی"

به مناسبت هفته ملی "بدون دخانیات" با شعار "حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی" به همت اداره مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی کارگاه آموزشی "حفاظت از جوانی در برابر دخانیات از دیدگاه اورولوژی" ویژه اساتید، کارکنان، دستیاران و دانشجویان با تدریس جناب آقای دکتر "صدراله محرابی" روز سه شنبه ۱۴۰۳/٠۳/۰۸ ساعت ۱۰ صبح در محل سالن معاونت درمان همراه با ارائه گواهی آموزشی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا یاسوج؛ به مناسبت هفته ملی "بدون دخانیات" با شعار "حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی" به همت اداره مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی کارگاه آموزشی "حفاظت از جوانی در برابر دخانیات از دیدگاه اورولوژی" ویژه اساتید، کارکنان، دستیاران و دانشجویان با تدریس جناب آقای دکتر "صدراله محرابی" روز سه شنبه ۱۴۰۳/٠۳/۰۸ ساعت ۱۰ صبح در محل سالن معاونت درمان همراه با ارائه گواهی آموزشی برگزار شد.

در این کارگاه "دکتر صدراله محرابی" فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و عضو هیئت علمی دانشگاه بیان داشت: اثرات مخرب مصرف دخانیات بر سلامت افراد از چند دهه پیش مشخص شده است و امروزه همۀ ما به خوبی می دانیم که مصرف دخانیات یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر به ویژه در میان مردان است. بنابراین، در نخستین مرحله، مصرف دخانیات با به خطر انداختن سلامت عمومی، سلامت باروری را نیز تهدید می‌کند.

وی گفت: مواد شیمیایی و سمومی که فقط با یک نخ سیگار در بدن استنشاق می‌شوند، تقریباً هر سلول، سیستم و اندامی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. با گذشت زمان، این مواد شیمیایی و سموم تلنبار می‌شوند و به ایجاد انواع مشکلات کمک می‌کند. مصرف دخانیات خطر مرگ ناگهانی، بیماری‌های قلبی عروقی و تعدادی از بیماری‌های اورولوژیک را افزایش می‌دهد. ۹ بیماری اورولوژیکیِ سرطان مثانه، سرطان کلیه، اختلال در نعوظ، سرطان پروستات، سنگ کلیه، مثانه بیش فعال، ناباروری، سیستیت یا التهاب مثانه و بی اختیاری ادراری همگی تحت تأثیر مصرف دخانیات به وجود می آیند.

وی با بیان اینکه آمین های آروناتیک شایع ترین عامل ایجاد سرطان هستند، خاطرنشان کرد: هر چیزی که باعث تماس انسان با آمین های آروماتیک شود، ریسک ابتلا به سرطان را بالا می برد و لذا در رأس همه عواملی که منجر به ورود آمین های آروماتیک به بدن انسان می شود، استعمال دخانیات است؛ زیرا دود سیگار مملو از آمین های آروماتیک است و فرد با هر نخ سیگار مقدار زیادی از این آمین های خطرساز و سرطان زا را وارد دستگاه تنفسی و گردش خون می کند و از آن مسیر وارد دستگاه ادراری می شود و علاوه براین، اثرات منفی بر روی داروهای محافظ کلیه نیز دارد که احتمالا با افزایش سطح استرس اکسیداتیو در کلیه همراه است.

ایشان با اشاره به اینکه مصرف دخانیات توسط والدین و بلاخص پدر می‌تواند باعث افزایش شیوع ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین شود افزود: فرزندانی که از والدین و به ویژه از پدران مصرف‌کنندۀ سیگار و دخانیات متولد می‌شوند، در دوران کودکی در معرض خطر ابتلای بیشتری به سرطان قرار دارند. بنابراین، عدم مصرف دخانیات، بهبود سلامت عمومی و باروری والدین را تضمین می‌کند و تأثیر مثبت و مؤثری بر سلامت فرزندان خواهد داشت.

برگزاری کارگاه آموزشی "حفاظت از جوانی در برابر دخانیات از دیدگاه اورولوژی"

برگزاری کارگاه آموزشی "حفاظت از جوانی در برابر دخانیات از دیدگاه اورولوژی"

برگزاری کارگاه آموزشی "حفاظت از جوانی در برابر دخانیات از دیدگاه اورولوژی"

برگزاری کارگاه آموزشی "حفاظت از جوانی در برابر دخانیات از دیدگاه اورولوژی"

نظر شما