شناسهٔ خبر: 66912088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در گفتگو با قدس: انرژی خورشیدی پول ساز است

استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان یک منبع تجدید پذیر انرژی و نیروی پاک مزایای ملی و بین‌المللی متعددی از جمله کمک به کاهش آلودگی محیطی و وابستگی به منابع سوخت‌های فسیلی،کاهش تولید گازهای گلخانه ای و ...و صرفه جویی در مصرف آب، عدم انتشار آلاینده ها دارد.

صاحب‌خبر -

تکتم بهاردوست - توجه به منابع تجدیدپذیر انرژی که جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی تجدیدناپذیر هستند، سبب شده است که جوامع به سمت انرژی هایی نظیر انرژی خورشیدی سوق پیدا کنند.

 انرژی های خورشیدی به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید انرژی در سال های اخیر مورد توجه قرارگرفته است و کشورهایی نظیر ایران که شرایط طبیعی آن مستعد جذب انرژی خورشیدی و تولید انرژی به صورت های گوناگون است می تواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند.

استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان یک منبع تجدید پذیر انرژی و نیروی پاک مزایای ملی و بین‌المللی متعددی از جمله کمک به کاهش آلودگی محیطی و وابستگی به منابع سوخت‌های فسیلی،کاهش تولید گازهای گلخانه ای و جلوگیری از گرم شدن بیشتر زمین، صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی، صرفه جویی در مصرف آب، عدم انتشار آلاینده ها دارد.

مزایای اجتماعی سامانه های خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در این زمینه به خبر نگار ما گفت: نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ســامانه‌های خورشــیدی علاوه بر مزایای اقتصادی و فنی دارای مزایای اجتماعی و زیست محیطی نیزهستند.

حمیدرضا کریمی فرد بیان کرد: انــرژی تولیــدی حاصــل از نصــب و راه انــدازی ســامانه های خورشــیدی استان فارس در ســال، معــادل 17.280 مــگاوات ســاعت است کــه از طریــق آن از انتشــار10800 تــن دی اکســیدکربن در ســال جلوگیـری بـه عمـل می آید کـه ایـن مقـدار، معـادل کاشـت 433 هزار اصلــه درخــت 10ســاله است.

حمیدرضا کریمی فرد ادامه داد: استان فارس از ظرفیت های فوق العاده و کم‌نظیری در زمینه تابش آفتاب برخوردار است و متوسط میزان تابش این استان بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال می باشد که این میزان تابش، برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است.

وی یادآور می شود که از ابتدای راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی از سال ۹۵ در استان فارس تاکنون، بیش  از39 هزار مگاوات ساعت انرژی برق در استان تولید شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح بهره‌گیری از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی درسال ۹۵ تاکنون، تعداد944  سامانه خورشیدی مختص مشترکان با توان تولیدی 6400 کیلووات با سرمایه‌گذاری بالغ بر 1600 ‌میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در سطح شهرستان‌های استان فارس نصب و راه‌اندازی شده است.

وی خاطر نشان می سازد: شهرستان فسا با احداث 100سامانه، شهرستان بختگان با 78 سامانه و شهرستان اقلید با 72 سامانه خورشیدی بیشترین تعداد نصب نیروگاه‌های خورشیدی را در میان سایر شهرستان‌های استان فارس دارند.

درآمدزایی میلیاردی از آفتاب فارس

کریمی فرد در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 1402 صاحبان نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی در استان فارس حدود30 میلیارد تومان درآمد از محل تولید برق خورشیدی کسب کردند.

 وی همچنین یادآور شد: در سال1402 یک مزرعه خورشیدی با مجموع ظرفیت 500کیلو وات در سطح استان با سرمایه‌گذاری 125میلیارد ریال نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و علاوه‌ بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)، تعداد 5 نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز به ظرفیت 3.2 مگاوات در حوزه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان فارس هم اکنون فعال هستند.

نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با اشاره به اینکه مطابق برنامه‌های کلان دولت سیزدهم طرح توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در سراسر کشور در حال پیگیری و اجرا هستند ادامه داد: با توجه به شتابی که روند احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم به خود گرفته و حمایت هایی که از سرمایه گذاری در این حوزه می شود، این امیدواری وجود دارد که مشکل کسری برق تا حد زیادی جبران شود.

کریمی فرد اضافه کرد: با هدف بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در استان و همچنین پتانسیل مطلوب توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک خورشیدی در مناطق جغرافیایی شرکت، تعداد 4500 سهمیه سامانه 5کیلو واتی انشعابی حمایتی برای شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در سال جاری در نظر گرفته شده است که در قالب برنامه‌های پیش‌بینی شده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در تشریح گردش کامل روند اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی و سامانه مهرسان می گوید: مددجویان نهادهای حمایتی پس از ثبت نام در سامانه مهرسان و عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله با شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، توسط نهادهای حمایتی جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شد که پس از آن پروژه از طریق سامانه جهت اجرا به پیمانکاران ارجاع داده می‌شود.

کریمی‌فرد، درباره شرایط راه‌اندازی سامانه‌های خورشیدی در استان فارس گفت: داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا برای نصب نیروگاه خورشیدی، مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برای ثبت‌نام و ارسال درخواست، امکان صدور مجوز برای تمام تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی و امکان اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق از جمله شرایط برای نصب سامانه خورشیدی در استان فارس است و متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی www.satba.gov.ir مراجعه کنند.

فواید انرژی خورشیدی

فواید استفاده از انرژی خورشیدی را شاید بتوان به 3 دستۀ کلی تقسیم کرد و سایر دلایل را زیرمجموعۀ این سه بخش در نظر گرفت.

پایداری انرژی

نخستین فایده انرژی خورشیدی، پایداری، بقا و همیشگی بودن آن است؛ به ‌نحوی‌که می‌ توانیم با خیال آسوده تا سال‌ های سال برای خود و نسل‌ های آینده ‌مان انرژی خورشیدی ذخیره کرده و به ‌جا بگذاریم و اگر این ویژگی را در مقابل ویژگی تمام‌ شدنی و تجدید ناپذیر بودن سوخت‌ های فسیلی قرار دهیم، درمی‌یابیم که این نعمت بی ‌نظیر و تجدیدپذیر چه منبع بزرگی از انرژی محسوب می ‌شود.

کاهش اثرات مخرب سوخت های فسیلی

دومین و شاید مهم‌ترین دلیلی که می ‌توان برای استفاده از انرژی خورشیدی در نظر گرفت، پاکی و فاقد آلاینده بودن این انرژی است. سال ‌ها است که محیط‌ زیست، اکوسیستم، گیاهان، حیوانات و خود انسان از پیامدهای ناشی از استفاده از سوخت‌ های فسیلی ضربه می ‌خورند.
گرمای هوای زمین و آلودگی هوا و از بین رفتن بسیاری از گونه ‌های گیاهی و جانوری، تنها معدودی از اثرات نامطلوب استفاده از سوخت‌ های فسیلی است.
با این ‌وصف استفاده از انرژی خورشیدی می ‌تواند مهم ‌ترین و پاک‌ ترین هدیه ‌ای باشد که در این قرون، می ‌توانیم از سوی این ستارۀ سخاوتمند دریافت کنیم و عمر نسل انسان و جانداران همزیستش را بالاتر ببریم.

نامحدود بودن انرژِ خورشیدی

سومین مزیت استفاده از انرژی خورشیدی استقلال شیرینی است که به ملت ها هدیه می کند. با وجود بهره‌مندی تمام کشورها از نور خورشید، تولید و استفاده از انرژی خورشیدی مانند نفت و گاز محدود به مناطقی خاص از جهان نمی شود و همۀ کشورها می‌ توانند و به ‌طور مساوی و مستقلانه انرژی خورشیدی را تولید کرده و نیازهای خود به انرژی را برطرف نماید.
این قضیه درگیری های سیاسی و استراتژی و بسیاری از جنگ ها که بر سر منابع نفتی وجود داشته را از بین می برد. چرا که همه به یک میزان از این ثروتمند بهره مند هستند و میزان موفقیت شان در دریافت انرژی خورشیدی و به مصرف رساندن آن، به تخصص و لیاقت های خودشان بر می گردد.

در حال حاضر استفاده از انرژی های تجدید پذیر چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه فزونی یافته است و با توجه به منابع محدود انرژی فسیلی ضرورت استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما