شناسهٔ خبر: 66912045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در دانشگاه اصفهان؛

‌نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران در حال برگزاری است

مونا فاطمی‌نژاد

نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران، روایتی از صفر تا صد غنی‌سازی است که به دست دانشمندان ایران صورت می‌گیرد. این نمایشگاه اکنون در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است.  

صاحب‌خبر -

نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران به مدت پنج روز(از ۵ تا ۹ خردادماه) در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است. بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌توانند با سیر صنعت هسته‌ای ایران از منطقه ساغند که سنگ معدن اورانیوم از آن استخراج می‌شود تا رآکتور اتمی بوشهر که تولید برق در آن اتفاق می‌افتد، آشنا شوند.  

‌هادی فرخ‌پی، فرمانده پایگاه بسیج دانشگاه اصفهان، درباره نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای ایران در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: این نمایشگاه همسو با تأکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین و گفت‌وگو در باب دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. مسئله تبیین و گفت‌وگو از دیدگاه ایشان مخصوصاً برای جوانان و دانشگاهیان اهمیت دارد.  

وی در خصوص اهداف این رویداد که در نتیجه همکاری بسیج مهندسین پایگاه بسیج مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز و دانشگاه اصفهان تحقق یافته است، گفت: ممکن است مردم اطلاعات کم یا نادرستی درباره صنعت هسته‌ای ایران و موفقیت‌های آن داشته باشند. این نمایشگاه تلاش می‌کند تا هم داده‌های مردم را در این عرصه تکمیل کند و هم اگر دیدگاهی غلط در این باب دارند، اصلاح شود.  

فرمانده پایگاه بسیج دانشگاه اصفهان با اشاره به این نکته که نمونه کامل و جامعی از مجموعه سانتریفیوژها در نمایشگاه کنونی به نمایش درآمده است، ادامه داد: آشنایی با سانتریفیوژهای صنعت هسته‌ای ایران از نسل‌های مختلف ۱، ۲، ۴، ۶ و ۷ و ۸ که از سوی نخبگان کشورمان بومی و در حال غنی‌سازی است، از اهداف مهم این نمایشگاه به شمار می‌آید.

فرخ پی در باب نگاه عامه به مسئله غنی‌سازی، تصریح کرد: تصور عموم مردم ما از غنی‌سازی این است که اورانیوم از ۴ درصد تا ۲۰درصد غنی می‌شود و برخی استفاده‌ها نیز دارد، اما از جزئیات بیشتر و همچنین کاربردهای صنعت هسته‌ای ممکن است اطلاعات ناقصی داشته باشند، در اینجاست که یکی از ابعاد اهمیت نمایشگاه آشکار می‌شود. مردم در اینجا قدم‌ به‌ قدم از پستی‌ و بلندی این حوزه از صنعت کشورمان آگاهی پیدا می‌کنند.  

وی افزود: در این نمایشگاه، انواع مواد و دستگاه‌های نیروگاه و تولید نیروی هسته‌ای در نمونه‌های واقعی‌شان به نمایش درآمده است. این نمایشگاه روایتی از صفر تا صد غنی‌سازی است که به دست دانشمندان ایران صورت می‌گیرد. امکان گفت‌وگو و سؤال و جواب نیز با مهندسان حاضر در نمایشگاه فراهم است. تبیین کاربردهای صنعت هسته‌ای در ایران نیز یکی دیگر از مسائل مهمی است که برای بازدیدکنندگان موشکافی می‌شود.  

فرمانده پایگاه بسیج دانشگاه اصفهان، یادآور شد: آلودگی‌های ناشی از صنعت هسته‌ای بحث دیگری است که در این رویداد واکاوی می‌شود و یکی از دغدغه‌های مردم ما آلودگی‌های این صنعت است. امیدوارم همشهریان حضور یابند تا در اینجا تصورات اشتباهی را که در این حوزه دارند، اصلاح کنند.

انتهای پیام

نظر شما