شناسهٔ خبر: 66911951 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آیین برف و ستاره؛ سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

جشنواره برف و ستاره (Qoyllur Rit’i) یکی از معروف‌ترین سنت‌های بومی جهان در پرو است. هر سال بیشتر از ۱۰۰ هزار گردشگر و افراد بومی، اواخر ماه می برای شرکت در این جشنواره به کوه سیناکارا می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشنواره سالانه برف و ستاره (کویلور ریتی) یکی از مهم‌ترین جشن‌ها در تقویم مردم بومی کوه آند است. افرادی که اعتقاد عمیقی به باورهای مذهبی و بومی دارند، برای عبادت به کلیسای سنور دکیورتی می‌روند و اعمال مذهبی را به‌جا می‌آورند. این کلیسا در دل کوه‌هایی در پرو قرار گرفته است که از نظر افراد بومی مقدس است. عبادت‌کنندگان هنگام حضورشان در این ناحیه، در طول شب به قرص ماه خیره می‌شوند.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

جشنواره برف و ستاره (کویلور ریتی) چیست؟

جشنواره برف و ستاره زیارت مکانی مقدس و دورافتاده در منطقه اوسانگات است. این مراسم سه‌روزه شامل دعا و عبادت می‌شود. نام این جشنواره به اولین ستاره‌ای که در آسمان دیده می‌شود، زهره، اشاره می‌کند. در زبان بومی، کویلور به معنی اولین ستاره و ریتی به معنی برف است. ترکیب این دو کلمه به دیده‌شدن زهره در بالای یخچال طبیعی کوهستان هنگام طلوع اشاره می‌کند.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

برگزارکنندگان مراسم از ارواح آسمانی طلب سلامتی حیوانات و برداشت پربار محصولات کشاورزی را می‌کنند. این مراسم بسیار هیجان‌انگیز است، به‌طوری‌که شرکت‌کنندگان در شور و شوق مردم بومی شریک و همراه می‌شوند. کویلور ریتی ترکیبی از هر دو آئین کاتولیک و باورهای بومی اسپانیایی است. مردم محلی، به اصطلاح حافظان کوه آند (آپوس) را ستایش می‌کنند و در طول مراسم صلیب‌های کاتولیک مدام به نمایش گذاشته می‌شود.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

ریشه مراسم برف و ستاره

تصور می‌شود این مراسم حتی قبل از امپراتوری اینکا وجود داشته است و قدمت آن حداقل به پیش از ورود فاتحان اسپانیایی بازمی‌گردد. برگزاری این مراسم با دقت و رعایت تمام جزئیات، نشان می‌دهد که سنت‌های قدیمی در طول این قرن‌ها همچنان در زندگی افراد بومی حفظ شده است. مراسم کویلور ریتی برای جشن‌گرفتن حضور ستاره‌ها و ناپدیدشدن صورت فلکی خوشه پروین و دیده‌شدن آن در آسمان سرزمین‌های جنوبی انجام می‌شود. این تغییر در آسمان نشانه گذر از گذشته به روزهای جدید است و بیانگر برداشت محصولات در روزهای بعد است.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

پس از ورود مسیحیت در منطقه، افسانه پسر نوجوان، چوپان و صخره نیز به افسانه خدای کویلور ریتی اضافه شد. داستان با حضور پسری ناشناس با موهای روشن شروع می‌شود که در نگهداری آلپاکاها به چوپانی کمک می‌کند، اسقف اعظم پس از اطلاع از این عمل خیر، تصمیم به پیدا کردن پسر نوجوان می‌گیرد، اما پسر ناپدید می‌شود و چوپان از غم گم‌شدن پسر می‌میرد.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

مدتی بعد باور بر این می‌رود که به شکل معجزه‌آسایی تصویر حضرت مسیح درست روی صخره‌هایی حک می‌شود که پسر و چوپان نخستین‌بار یکدیگر را دیدند و کلیسای خدای کویلور ریتی کنار همان صخره ساخته می‌شود.

تجربه حضور در پرو فراتر از پیاده‌روی در مسیر اینکاها و بازدید شهر تاریخی ماچو پیچو است. شرکت در مراسم با ترکیب باورهای مذهبی بومی و کاتولیک درک عمیق‌تری از فرهنگ پرو را در اختیار گردشگران می‌گذارد.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

نحوه برگزاری مراسم

پیش از شروع این سنت، هزاران نفر از مردم بومی با لباس‌های سنتی در این کوهستان جمع می‌شوند. در طول مسیر به سمت کلیسا، ۹ صلیب مسیر را مشخص می‌کنند و بومیان برای روشن کردن شمع در کنار هر صلیب توقف می‌کنند. افراد هنگام ورود به محراب کلیسا ابتدا قسم می‌خورند، با آب تطهیر می‌کنند و همه در دایره‌ای مشغول عبادت می‌شوند. تمام این اعمال برای درک معنویت و شریک شدن در انرژی مقدس حافظان انجام می‌شود.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

این مراسم به مدت سه روز و شب برگزار می‌شود و در طول این مدت افراد بومی بی‌وقفه مشغول عبادت، آواز و تماشای آسمان هستند. موسیقی‌های متنوع بومی و آتش‌بازی این مراسم را به یکی از زیباترین جشنواره‌های محلی جهانی تبدیل می‌کند.

پس از پایان عبادت و آواز گروهی، آخرین بخش مراسم انجام می‌شود و گردشگران و بومی‌ها زیر نور ماه صلیب‌های چوبی را از دامنه کوه بالا می‌برند.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

حاضران در مراسم

گروه آوازخوانان محلی (کمپارساس)

افرادی با لباس‌های خاص از ۱۰ استان منطقه انتخاب می‌شوند و برای عبادت و آواز به سمت کوه سیناکارا حرکت می‌کنند. این افراد در طول مسیر با لباس‌ها و نحوه همراهی یکدیگر اتحاد خود با یکدیگر را نشان می‌دهند.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

گروه یوکوکو

گروه یوکوکو نیز در مسیر به سمت کوه سیناکارا در کنار گروه کمپارساس شرکت می‌کنند. افراد یوکوکو (معروف به پابلوچا یا پابلیتو) لباسی از جنس پوست خرس می‌پوشند و مسئول حفاظت از خدای کویلور ریتی و کنترل دیگران برای رعایت قوانین او هستند.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

نوشیدن الکل و داشتن کلاه هنگام عبادت بی‌احترامی محسوب می‌شود و افراد یوکوکو به قانون‌شکنان هشدار می‌دهند. این گروه آلپاکاها را همراه خود دارد و واسطه بین مردم عادی و خدای برف و ستاره هستند. گروه یوکوکو مراسم خود را از چهار صبح با حرکت به سمت یخچال طبیعی سیناکارا شروع می‌کنند. در گذشته آن‌ها با قطعه یخی برای تطهیر افراد باز می‌گشتند، اما امروزه این کار انجام نمی‌شود.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

بازار آلاسیتاس

بسیاری از مردم در طول این مراسم مذهبی از بازار صنایع دستی آلاسیتاس هدایای مینیاتوری می‌خرند. آن‌ها اعتقاد دارند در چهارمین زیارت، حافظ کویلور ریتی آرزوهای آن‌ها را برآورده می‌کند.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

غذای سنتی جشنواره

در طول مراسم محبوب‌ترین غذاهای سنتی پرو خورده می‌شود که شامل چیچارون، لومو سالتادو (گوشت گاو سرخ شده) و چیچا مورادا (نوشیدنی از ذرت) است.

راهنمای شرکت

حضور در این مراسم برای تمام افرادی که به باورهای سنتی بومیان آمریکا جنوبی و اسپانیا علاقه داشته‌باشند جالب است اما پیاده‌روی طولانی و مسیر کوهنوردی سخت برای تمام افراد راحت نیست. گردشگران برای حضور در این مراسم از چند روز قبل در شهر کوسکو، پایتخت تاریخی اینکاها، ساکن می‌شوند. از نکات مهم برای شرکت در مراسم، دمای هوا است زیرا در طول شب دما به‌شدت کاهش می‌یابد و به همین علت لوازم ضروری مورد نیاز کوهنوردی از جمله لباس گرم، دستکش و کلاه، کیسه خواب و باطری اضافه در این سفر نیاز می‌شود.

آیین برف و ستاره؛  سفری به فرهنگ بومی پرو + تصاویر

تاریخ برگزاری

مراسم برف و ستاره قبل از مراسم عید نان مقدس برگزار می‌شود. هر سال، با توجه به تاریخ عید پاک و عید نان مقدس، جشنواره برف و ستاره در ماه می یا ژوئن برگزار می‌شود.

نظر شما