شناسهٔ خبر: 66911727 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رفع مشکلات آب بوشهر از مصوبات رئیس جمهور شهید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: یکی از حوزه‌های مورد تأکید رئیس جمهور شهید، در سه دوره سفر خود به استان بوشهر، رفع مشکلات تأمین و توزیع آب بود که با مصوبات و اجرایی شدن آنها تحول مهمی در رفع مشکلات این استان داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، استان بوشهر، یکی از مناطق کم آب ایران است که در دهه‌های اخیر با انباشت خشکسالی مواجه بوده. این خشکسالی، تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت را با چالش‌های فراوانی روبرو کرده است. رفع این مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی، اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های سدسازی، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، آب‌شیرین‌کن و شبکه‌های توزیع در سطح این استان ساحلی است.

از اولویت‌های دولت سیزدهم در استان بوشهر رفع تنش آبی

یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در استان بوشهر رفع تنش آبی و تأمین آب پایدار این استان در بخش‌های مختلف است و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام و همچنین شروع عملیات اجرایی پروژه‌هایی با رویکرد تامین آب از منابع داخلی استان از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.

شهید آیت‌الله رئیسی در نخستین سفر خود به استان بوشهر در پاییز سال 1400 اظهار داشت: تامین آب برای استان بوشهر یک ضرورت است. استان بوشهر در کنار دریا قرار دارد و مشکل مهم آن آب است، این مشکل با نظرات کارشناسان و سریعترین زمان ممکن قابل حل شدن است.

پس از این اظهارات رئیس جمهور فقید، امید و خون تازه‌ای در رگ‌های مردم و مسئولین بوشهر دمیده شد، قرار گرفتن 9 طرح شرکت آب منطقه‌ای در مصوبات سفر اول ریاست جمهوری در کنار طرح‌های دیگری از جمله آب‌شیرین‌کن و خطوط انتقال متعددی در سطح استان بوشهر، نوید روزهای خوب برای بخش آب بندرنشینان را می‌داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در این خصوص اظهار کرد: رئیس جمهور فقید ایران، شهید دکتر رئیسی نقش تعیین کننده در پیشبرد طرح‌های حوزه آب در استان بوشهر داشت.

نگاه راهبردی به مسئله آب به عنوان سنگ بنای توسعه پایدار استان بوشهر

علی محمدی گفت: نگاه راهبردی به مسئله آب به عنوان سنگ بنای توسعه پایدار استان بوشهر، نشان از درایت و آینده‌نگری این شهید راه خدمت داشته و علاوه بر به ثمر نشستن پروژه‌های در حال ساخت، ریل‌گذاری مناسب در دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی آینده نیز انجام شده است.

وی با معرفی سد دالکی به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های استان بوشهر گفت: تامین اعتبار این سد همواره یکی از دغدغه‌های مسیر ساخت این ابر پروژه است و در دولت سیزدهم با تشخیص دقیق این مسئله، جذب اعتبارات از منابع مختلف در دستور کار مدیران این استان قرار داشته است.

55 درصدی سد دالکی پیشرفت فیزیکی

محمدی افزود: آثار این پیگیری در پیشرفت فیزیکی سد دالکی نمایان می‌شود؛ به طوریکه این پروژه که در ابتدای دولت سیزدهم 23 درصد پیشرفت داشته، هم اکنون با 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارای کارگاهی فعال و پویا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های اجرایی را یکی از دغدغه‌های شهید آیت‌الله رئیسی دانست و گفت: با دستور ریاست جمهوری، 3 سد خاییز، اخند و باغان در لیست مصوبات سفر نخست هیئت دولت به استان بوشهر قرار گرفت.

آبگیری سد باغان و اخند

علی محمدی عنوان کرد: این اقدام موجب آن شد تا در دومین سفر ریاست جمهوری به استان بوشهر در سال 1401، سد باغان و اخند به عنوان 2 پروژه مهم تامین آب شرب و صنعت که انتفاع آن به مردم شهرستان‌های "دشتی"، "جم" و "عسلویه" می‌رسد به مرحله آبگیری برسند و هم اکنون در مدار بهره‌برداری باشند.

وی افزود: علاوه بر 2 پروژه مذکور، رهاسازی آب از سد خاییز شهرستان "تنگستان" نیز در تابستان 1402 برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی این شهرستان رقم خورد تا وعده صادق شهید رئیسی که به‌صورت چهره به چهره با کشاورزان تنگستانی بیان شده بوده، تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: از دیگر آثار سفرهای رئیس جمهور فقید ایران به استان بوشهر، تصویب اعتبار و تکمیل طرح‌هایی در حوزه ارتقا راندمان آبیاری در بخش کشاورزی است که به حفظ منابع آب و بهبود معیشت کشاورزان کمک شایانی می‌کند.

علی محمدی اظهار کرد: تکمیل و بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ "حاج مهدی" در شهرستان دشتستان، تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی"دالکی به کلل" و اجرای فاز اول خط انتقال سد خاییز از جمله پروژه‌های بهبود آبیاری در بخش کشاورزی است.

آغاز عملیات اجرایی سد دهرود و باهوش

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد "دهرود" در شهرستان دشتستان و سد "باهوش" در شهرستان تنگستان به عنوان آخرین یادگار از مصوبات سفر شهید آیت الله رئیسی به استان بوشهر تصریح کرد: این طرح در یکی از مناطق کم برخوردار استان بوشهر که محل اسکان جمع کثیری از طوایف و عشایر منطقه در حال ساخت است.

محمدی عنوان کرد: عملیات اجرایی سد دهرود با استقبال گرم بیش از 3 هزار نفر از عشایر، طوایف و مردم منطقه از معاون اجرایی رئیس جمهور آغاز شد و معاون رئیس جمهور نیز حامل پیام سلام و تقدیر مرد محبوب مردم به مرزداران خلیج فارس بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: موارد مطرح شده تنها بخشی از اقدامات جهادی بخش آب در سه سال اخیر استقرار دولت مردمی در استان بوشهر بوده است و با آینده‌نگری مناسب، 4 طرح دیگر نیز برای عبور استان بوشهر از تنش‌های آبی آماده اجرا است.

وی با گرامیداشت یاد شهدای خدمت و به ویژه رئیس جمهور فقید آیت‌الله رئیسی و همراهان در سانحه دلخراش هوایی اضافه کرد: بدون شک مردم استان بوشهر با دیدن هر کدام از طرح‌های مذکور، قدردان و به یاد رئیس جمهور مردمی ایران خواهند بود هرکدام از این پروژه‌ها مانند یادگاری از این شهید خوشنام در استان بوشهر خواهند ماند.

انتهای پیام/190/

نظر شما