شناسهٔ خبر: 66911413 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

آیا خالکوبی سرطان‌زا است؟

نتایج پژوهشی جدید در سوئد نشان می‌‌دهد افرادی که خالکوبی می‌کنند، ۲۱ درصد بیشتر احتمال دارد که در معرض خطر ابتلا به لنفوم (نوعی سرطان خون و سیستم لنفاوی) قرار داشته باشند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

کریستل نیلسن، محقق دانشگاه لوند، که سرپرستی این پژوهش را برعهده داشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مهم است که بدانیم لنفوم بیماری نادری است و به همین دلیل، این نتایج به دست‌آمده مربوط به یک گروه از افراد (با ویژگی‌های مشابه یا وضعیت‌های مشابه) است و نمی‌توان آن را مستقیم به همه تعمیم داد. حالا به بررسی بیشتر و تایید این نتایج از طریق پژوهش‌های دیگر نیاز داریم که چنین تحقیقاتی در جریان است.»

در این تحقیق که در مجله «پزشکی بالینی الکترونیک» (eClinicalMedicine) منتشر شد، ۱۱ هزار و ۹۰۵ شرکت‌کننده به پرسش‌نامه‌هایی درباره مشخصه‌های مختلف سبک زندگی پاسخ دادند تا از این طریق مشخص شود که آیا خالکوبی کرده‌اند یا خیر.

به نظر می‌رسد که خطرات مرتبط به خالکوبی با انتشار لنفوم بزرگ سلول-بی (large B-cell lymphoma)، که نوعی سرطان قابل درمان با رشد سریع گلبو‌ل‌های خونی است و همچنین لنفوم فولیکولی که نوعی سرطان صعب‌العلاج با رشد آهسته است، به بالاترین سطح می‌رسد. 

نیلسن در این زمینه می‌گوید: «ما می‌دانیم که وقتی جوهر خالکوبی زیر پوست تزریق می‌شود، بدن به آن، همچون عامل خارجی که نباید وجود داشته باشد، واکنش نشان می‌دهد و از این رو سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود. سپس بخش اعظم این جوهر از پوست دور و به غدد لنفاوی که محل ذخیره آن است، منتقل می‌شود.»

فرضیه تیم نیلسن این بود که اندازه خالکوبی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، اما بعدا متوجه شدند که این فرضیه درست نیست. 

نیلسن می‌گوید: «می‌توان حدس زد که خالکوبی صرف‌نظر از اندازه‌اش درجات پایین التهاب در بدن ایجاد می‌کند که به نوبه خود عامل سرطان است؛ بنابراین اوضاع از آنچه در ابتدا فکر می‌کردیم، پیچیده‌تر است.»

او می‌گوید که این نتایج از اهمیت نظارت بر ترکیبات شیمیایی جوهر خالکوبی خبر می‌دهد. خالکوبی در سراسر جهان طرفداران زیادی را دارد. در ایالات متحده، تقریبا یک‌سوم بزرگسالان یک خالکوبی و حدود ۲۲ درصد آمریکایی‌ها هم بیش از دو خالکوبی دارند. 

به گزارش نیویورک‌پست، سازمان غذا و دارو ایالات متحده جوهر خالکوبی را جزو مواد آرایشی و رنگدانه‌های موجود در آن را جزو رنگ‌های مجاز در نظر می‌گیرد. تیم تحقیقاتی نیلسن ارتباط بین خالکوبی و انواع سرطان و همچنین دیگر بیماری‌های التهابی را بررسی می‌کنند. 

محققان در پژوهشی که سال گذشته در نشست سالانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا ارائه شد، به ارتباط احتمالی بین سرطان‌های خون و داشتن چندین خالکوبی بزرگ اشاره کردند. این خطر به‌ویژه در افرادی که در جوانی خالکوبی کرده بودند، بیشتر بود. 

نیلسن می‌گوید: «مردم می‌خواهند از طریق خالکوبی ابراز هویت کنند و مهم است که از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوند. خوب است که مردم بدانند خالکوبی روی سلامتی‌شان تاثیر می‌گذارد و اگر با علائمی مواجه شدند که احتمالا ناشی از خالکوبی است، باید به متخصصان مراجعه کنند.»

منبع: ایتنا

نظر شما